Cyberpesten (Online Pesten) op het werk begrijpen, het is meer dan pesten in een nieuw jasje | Stop Pesten NU

084-8340086

Cyberpesten (Online Pesten) op het werk begrijpen, het is meer dan pesten in een nieuw jasje

Cyberpesten – agressief gedrag gesteld door middel van Informatie- en Communicatietechnologieën (ICT) (Smith et al., 2008) – werd uitgebreid bestudeerd bij kinderen, adolescenten en jongvolwassenen. Ondanks de grote interesse in het fenomeen cyberpesten bij jongeren en in pesten op het werk, is het fenomeen cyberpesten op het werk tot op heden grotendeels onderbelicht gebleven. We willen deze lacune aanpakken door (a) een definitie voor te stellen van cyberpesten op het werk, (b) een Emotion Reaction-model te ontwikkelen dat het ontstaan van cyberpesten op het werk helpt verklaren en door (c) dit model in verschillende contexten te testen (op het werk en thuis), gebruikmakend van verschillende designs (cross-sectioneel en longitudinaal) en analytische methodes (structural equation modelling en multilevel modelling). Daarnaast houden we ook rekening met de huidige hiaten in de traditionele pestliteratuur op het werk door (a) zowel onderzoek te doen naar zowel slachtoffers als daders van dit negatief online gedrag, door (b) longitudinale processen bloot te leggen en door (c) zowel te kijken naar processen die zich afspelen tussen individuen (verschillen in stabiele kenmerken tussen mensen) als binnen individuen (verschillen in processen binnen een persoon). 

Dit proefschrift bestaat uit vijf studies. In Studie 1 integreren we inzichten uit de literatuur over traditioneel pesten op het werk, cyberpesten bij jongeren, computer-gemedieerde communicatie en emoties door het uitwerken van het Emotion Reaction-model (ERM) van cyberpesten op het werk. In Studie 2 ontwikkelen en valideren we een meting van cyberpesten op het werk – the Inventory of Cyberbullying Acts at Work (ICA-W). In Studie 3 testen we de belangrijkste proposities van het ERM met betrekking tot het slachtofferschap van cyberpesten op het werk. We testen namelijk de hypotheses dat stressoren op het werk geassocieerd zijn met de discrete negatieve emoties verdriet en angst, die op hun beurt het slachtoffer zijn van cyberpesten op het werk voorspellen. We testen ook of dit proces wordt gemodereerd door de emotie-regulatiestrategieën herwaardering en onderdrukking. In Studie 4 onderzoeken we of verschillende types cyber-slachtoffers kunnen onderscheiden worden op basis van de negatieve handelingen die zij online ervaren en of deze groepen verschillen inzake de emotie-reguleringsstrategieën herwaardering en onderdrukking. Als laatste testen we in Studie 5 de belangrijkste proposities van het ERM met betrekking tot het dader worden van cyberpesten via van een dagboekstudie bij tweeverdieners. We testen daarbij of werkstressoren op dagniveau geassocieerd zijn met dagelijkse gevoelens van woede en of deze op hun beurt cyberpestgedrag bij werkende mannen en vrouwen voorspellen. Doorheen dit proefschrift vinden we steun voor de stelling dat door stressoren opgewekte emoties een cruciale rol spelen bij het ontstaan van cyberpesten op het werk, zowel vanuit het perspectief van het slachtoffer als dat van de dader. 

 

Research Understanding Workplace Cyberbullying: more than just an old problem in a new guise; Cyberpesten op het werk begrijpen: meer dan een oud probleem in een nieuw jasje

 

Cyberbullying – aggressive behaviour occurring through the use of Information and Communication Technologies (ICTs) (Smith et al., 2008) – has been substantially studied in research on childhood, adolescence and emerging adulthood. However, despite the impressive body of research on cyberbullying amongst youngsters as well as on offline workplace bullying, studies in the work context have largely neglected its electronic counterpart. We aim to address these lacunae by (a) defining the workplace cyberbullying construct, (b) proposing an Emotion Reaction model to predict workplace cyberbullying occurrence and by (c) testing this model in different contexts (at work and at home), using different designs (cross-sectional and longitudinal) and analytical methods (structural equation modelling and multilevel modelling). Furthermore, in doing so, we account for the current gaps in the traditional bullying literature by (a) focusing on both targets and offenders in the cyberbullying process, by (b) investigating longitudinal processes and by (c) testing the model on both between-person and within-person level. 

This PhD dissertation consists of five studies. In Study 1, we integrate insights from the literature regarding traditional workplace bullying, cyberbullying amongst youngsters, computer-mediated communication, and emotions in building the Emotion Reaction model (ERM) of workplace cyberbullying. In Study 2 we develop and validate a measure of workplace cyberbullying – the Inventory of Cyberbullying Acts at Work. In Study 3, we test the main propositions of the ERM regarding cyberbullying victimization on a between-person level. That is, we test the hypotheses that workplace stressors are associated with discrete negative emotions of sadness and fear, which in turn predict cyberbullying victimization. We also test whether this process is moderated by emotion regulation strategies of reappraisal and suppression. In Study 4, we investigate whether different groups of cyber-victims can be distinguished based on the negative acts they experience online and whether these groups have different associations with the emotion regulation strategies reappraisal and suppression. Finally, in Study 5, we test the main propositions of the ERM regarding cyberbullying perpetration on a within-person level in dual-earner couples. That is, we test whether daily work stressors are associated with daily feelings of anger and whether the latter in turn predict daily antisocial behaviours online in working men and women. Throughout this dissertation, we find that stressor-evoked emotions play a crucial role in our understanding of the workplace cyberbullying phenomenon, both from the victim’s and the perpetrator’s perspective. 

Research Understanding Workplace Cyberbullying: more than just an old problem in a new guise; Cyberpesten op het werk begrijpen: meer dan een oud probleem in een nieuw jasje

Doelgroep: 
Pesten op het werk

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco