Een ketenmediatiemodel van zelfconceptduidelijkheid en cognitieve herwaardering
Doel: Het doel van dit onderzoek is om de relatie tussen slachtofferschap van pesten op school en sociale mindfulness te bepalen en het mechanisme daarvan te onderzoeken in het licht van de afhankelijkheids- en schema-theorieën.
Methode: De Chinese versie van de Delaware Bullying Victimization Scale-student, de Emotion Regulation Questionnaire, de Self-Concept Clarity Scale en de Social Mindfulness Self-report Scale (SMSRS) werden verspreid onder 553 middelbare scholieren.
Resultaten:
(1) De correlaties tussen slachtofferschap van pesten op school, sociale mindfulness, zelfconceptduidelijkheid en cognitieve herwaardering waren statistisch significant.
(2) Slachtofferschap van pesten op school had een significante invloed op sociale mindfulness.
(3) De eenvoudige mediërende rol van zelfconceptduidelijkheid en cognitieve herwaardering tussen slachtofferschap van pesten op school en sociale mindfulness was significant.
(4) Zelfconceptduidelijkheid en cognitieve herwaardering speelden een ketenmediërende rol tussen slachtofferschap van pesten op school en sociale mindfulness.