De relatie tussen slachtofferschap van pesten op school en sociale mindfulness bij middelbare scholieren | Stop Pesten NU

De relatie tussen slachtofferschap van pesten op school en sociale mindfulness bij middelbare scholieren

Een ketenmediatiemodel van zelfconceptduidelijkheid en cognitieve herwaardering

Doel: Het doel van dit onderzoek is om de relatie tussen slachtofferschap van pesten op school en sociale mindfulness te bepalen en het mechanisme daarvan te onderzoeken in het licht van de afhankelijkheids- en schema-theorieën.

Methode: De Chinese versie van de Delaware Bullying Victimization Scale-student, de Emotion Regulation Questionnaire, de Self-Concept Clarity Scale en de Social Mindfulness Self-report Scale (SMSRS) werden verspreid onder 553 middelbare scholieren.

Lees het onderzoek Research The relationship between school bullying victimization and social mindfulness in middle school students: a chain mediating model of self-concept clarity and cognition reappraisal 2024

Resultaten:

(1) De correlaties tussen slachtofferschap van pesten op school, sociale mindfulness, zelfconceptduidelijkheid en cognitieve herwaardering waren statistisch significant.

(2) Slachtofferschap van pesten op school had een significante invloed op sociale mindfulness.

(3) De eenvoudige mediërende rol van zelfconceptduidelijkheid en cognitieve herwaardering tussen slachtofferschap van pesten op school en sociale mindfulness was significant.

(4) Zelfconceptduidelijkheid en cognitieve herwaardering speelden een ketenmediërende rol tussen slachtofferschap van pesten op school en sociale mindfulness.