Fenny werd 7 jaar gepest door haar collega's in de supermarkt | Stop Pesten NU

Fenny werd 7 jaar gepest door haar collega's in de supermarkt

Het verhaal van Fenny

Fenny is hoofdkassière bij een grote supermarktketen. Ze gaat met veel plezier naar haar werk. Maar dat is niet altijd zo geweest. Zo’n 7 jaar werd ze gepest door collega’s. Zo erg dat ze soms hoopte dat haar iets zou overkomen, zodat ze niet meer naar haar werk zou hoeven. Eerder deelde ze al eens haar verhaal. Hoe gaat het nu met haar? Wij zochten haar op. In vier afleveringen vertelt ze hoe ze de rollen omdraaide: van slachtoffer veranderde ze in een leidinggevende die de sfeer in het team bewaakt. “Als ik ook maar één iemand kan helpen met het vertellen van mijn verhaal, dan is dat het al waard.” Volg Fenny’s verhaal van 16 tot en met 21 november.

“Als je wegkijkt, ben je eigenlijk mededader.”

Aflevering 1: Fenny’s boodschap

Fenny: “Tegen alle mensen die gepest worden, wil ik zeggen: niemand mag dit jou aandoen en het is niet te rechtvaardigen. Al maak je nog zoveel fouten, pesten mag nooit de reactie zijn. Je moet het heft in eigen handen nemen om er iets aan te veranderen. Zorg dat je niet meer afhankelijk bent van wat een ander van je vindt. Loop niet weg maar ga ‘het gevecht’ aan. Ga hulp zoeken en accepteer hulp. Jij bent het waard.”

“Ik heb zelf veel gehad aan de training ‘opkomen voor jezelf’. Ook ben ik veel gaan lezen om me in het onderwerp te verdiepen. Dit heeft me echt geholpen. Anders was ik nooit gekomen waar ik nu sta.”

“Tegen wegkijkers wil ik zeggen: doe dat nooit meer. Als je wegkijkt, ben je eigenlijk mededader. Iemand die gepest wordt, vertelt je waarschijnlijk nog niet de helft van wat er gaande is. Een slachtoffer loopt daar niet mee te koop.. Doorbreek het taboe en maak pesten bespreekbaar.”

“Op het dieptepunt werkte ik nog maar 1,5 uur per dag. Ik kon het bijna niet meer opbrengen om naar mijn werk te gaan.”

Aflevering 2: Het pesten

“Ik weet niet eens precies wanneer het is begonnen. Het pesten sloop er in. Sommige collega’s negeerden mij. Of ze praatten letterlijk over mij heen waar ik bij zat. Ik werd niet getreiterd maar als ik de kantine binnenkwam dan viel het stil. Jaar in, jaar uit. Ik werd onzeker en trok me terug. Ik zat totaal in een isolement. Ik had mentale en fysieke klachten en ik was bang en eenzaam.”

“Na een aantal jaar thuis voor de zorg voor mijn dochters, ben ik gaan werken voor een grote supermarkt. Ik kon er niet meteen de vinger op leggen maar vanaf het begin voelde ik dat de sfeer niet goed was. Er was een groepje collega’s met sterke persoonlijkheden die over anderen roddelden. Je hoorde erbij of je hoorde er niet bij. De andere collega’s durfden hier niets van te zeggen, bang om zelf het slachtoffer te worden. Ook mijn leidinggevende wist niet wat hij ermee aan moest.”

“Het dieptepunt was in de zomer vier jaar geleden. Ik stond met mijn rug tegen de muur. Ik was alleen maar bezig te overleven. Ik kon het bijna niet meer opbrengen om naar mijn werk te gaan. Ik ging steeds langzamer rijden als ik dichterbij mijn werk kwam. Ook heb ik weleens gewenst dat me iets zou overkomen onderweg naar werk zodat ik niet hoefde te gaan. Achteraf ben ik blij dat ik ook fysiek klachten heb gekregen. Die hebben ervoor gezorgd dat ik naar de fysiotherapeut ging en hulp ben gaan zoeken.”

“De bedrijfsarts was de eerste die het woord pesten in de mond nam.”

Aflevering 3: Stappen in de goede richting

“Door het negeren en het buitensluiten was ik mezelf volledig kwijt, zowel lichamelijk als in mijn hoofd. Bij de fysiotherapeut kwam ik in contact met een coach. Zij heeft mij geholpen mijn grenzen terug te vinden én aan te geven. Je eigen grenzen ben je na jaren gepest worden helemaal kwijt. Je probeert het iedereen naar de zin te maken. Durft geen nee meer te zeggen.”

“Ook ging ik naar de bedrijfsarts, want ik werkte nog maar 1,5 uur per dag. Dat eerste gesprek was voor mij een grote stap. Ik liep al zo vaak tegen een muur van onbegrip. Niemand geloofde me, dus waarom zou hij mij wel geloven? De arts was de eerste die het woord pesten in de mond nam. Hij schatte de situatie goed in. Hij liet mij eerst een tijdje thuis blijven om tot rust te komen. De drempel om terug te gaan wordt dan natuurlijk wel steeds hoger. En, hoe gek dit ook klinkt, ondanks alles wilde ik graag weer terug.”

“Langzaam begon ik weer een beetje mezelf te worden, mede door een training ‘opkomen voor jezelf’. In overleg met de bedrijfsarts en de verzuimbegeleiding ben ik stapje voor stapje weer aan het werk gegaan. Tijdens een training met het team durfde ik mijn hele verhaal te doen bij mijn collega’s. Dit was de ommekeer. Ik ben nog steeds heel dankbaar dat het me is gelukt om terug te gaan naar mijn oude werkplek.”

“Het gaafste: ik ben nu hoofdkassière van het team waarin ik ooit gepest werd."

Aflevering 4: De overwinning

 “Ik zal nooit zeggen dat ik blij ben dat het pesten me is overkomen. Toch heb ik er veel kennis en inzichten aan overgehouden. En het gaafste is: ik ben nu hoofdkassière van het team waarin ik ooit gepest werd. Een mooie functie waarin het kunstje van het opmaken van de kassa en het helpen van klanten samenkomt met het coachen van collega’s. Ik ben een gevoelig type. Ik zie en merk veel van wat er in het team speelt. Deze eigenschap en mijn ervaring met pesten zet ik nu in om mijn collega’s te helpen en te begeleiden.

Wij sluiten nu iedere dag af met een ‘stand down’ bij de kassa. Waar liep je tegenaan? Wat ging er goed en wat minder? Ik focus er op dat we oog voor elkaar hebben in het team. We luisteren naar elkaar en tonen begrip. Het leuke is dat ik in mijn nieuwe rol daar echt een steentje aan bij kan dragen. Als je ziet wat dat met mensen doet: dat maakt mij gelukkig.“

 “Ik heb het pesten weten om te buigen naar iets positiefs. Ik heb geen wrok en heb iedereen vergeven. Hierdoor kan ik verder. Als kers op de taart kan ik andere mensen hiermee helpen. Ook ben ik nu veel verder dan de pesters. En dat voelt stiekem wel lekker. Ik ben geen slachtoffer, maar een ervaringsdeskundige.”

 

 

Bron Arboportaal Ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid