Het antipestbeleid van Volvo Car Gent | Stop Pesten NU

Het antipestbeleid van Volvo Car Gent

Meer werknemers, meer pesterijen. Het lijkt de logica zelve, maar ze gaat niet op voor Volvo Car Gent. Hoewel het bedrijf bijna 6.000 werknemers telt, zijn er amper klachten rond pesten. In 2016 werd 45 keer een gesprek aangevraagd bij een vertrouwenspersoon. Guy Van Kerckvoorde, vertrouwenspersoon en preventieadviseur in de lasfabriek, legt uit welke de speerpunten van hun antipestbeleid zijn.

Het eerste gebod: hier pest men niet

“Respect en communicatie zijn de kernwaarden van Volvo. Die brengen we vanaf dag één aan, voor elke nieuwkomer, om het even waar hij start. In onze bedrijfscode staat letterlijk dat pesten hier niet thuishoort en dat er op dat vlak een beleid van zero tolerance is. Ook teamwork en diversiteit zijn thema’s waar we regelmatig rond werken, net om conflicten tussen collega’s te vermijden.”

Opleiding voor alle leidinggevenden

“Alle leidinggevenden geven we een training rond psychosociale aspecten, met daarin ook een luik rond pesten. Het is belangrijk dat ze snel signalen kunnen detecteren en bespelen.”

Managers worden nooit vertrouwenspersoon

“We willen dat er geen drempel is om klachten of andere opmerkingen aan de vertrouwenspersoon over te maken. Daarom gaan we op zoek naar mensen uit alle geledingen om deze rol op te nemen. Dat zijn nooit de managers. We leiden de vertrouwenspersonen op om onbevooroordeeld en vertrouwelijk met klachten om te gaan.”

Bron

 

Interessante informatie:

 

Doelgroep: 
Pesten op het werk