Het hoofddoel van de studie was om na te gaan hoe leerkrachten pesten op school kunnen helpen voorkomen en verminderen. | Stop Pesten NU

084-8340086

Het hoofddoel van de studie was om na te gaan hoe leerkrachten pesten op school kunnen helpen voorkomen en verminderen.

Op elk meetmoment werd de definitie van pesten voorgelezen aan de leerlingen.

Definitie pesten

De basiselementen van pesten werden genoemd: het herhaaldelijk en doelbewust lastigvallen van een ander, waarbij sprake is van een machtsverschil tussen dader en slachtoffer. Zo had iedere leerling tijdens het beantwoorden van de vragen hetzelfde beeld over wat pesten inhoudt.

Vormen van pesten

Leerlingen gaven aan op meerdere manieren gepest te worden. Verbaal pesten (bijv. uitschelden), fysiek pesten (bijv. slaan), relationeel pesten (bijv. uitsluiten) en cyberpesten (bijv. vervelende foto’s versturen via internet) kwamen voor.

Pestrollen

Leerlingen hebben ook vragen beantwoord over de rol van hun klasgenoten tijdens pestsituaties. De uitleg over deze vragen staat op pagina 9. Op T1 was volgens leerlingen 9% van hun klasgenoten slachtoffer, 12% pester, 12% assistent, 12% bekrachtiger, 35% verdediger en 53% buitenstaander tijdens pestsituaties.

Praten over pesten

Van de leerlingen die op T3 gepest werden, vertelde één op vijf dit aan niemand. Degenen die dit wel deelden, vertelden dit het vaakst aan hun ouders (70%). Bijna 40% vertelde het aan hun leerkracht. Het is dus belangrijk om als leerkracht alert te zijn op signalen van pesten in de klas, omdat niet iedereen hierover vertelt.

Dit rapport bevat een samenvatting van de voornaamste beschrijvende bevindingen, onderverdeeld in de volgende thema’s:

  1. Deelnemers

  2. Pesten tussen leerlingen

  3. Interacties tussen leerkracht en leerling

  4. Visie van leerkrachten

  5. Visie van ouders

 

Wat kunnen leerkrachten doen? Hoe reageren leerkrachten?

  • Meer dan driekwart van de leerlingen (77%) gaf aan dat leerkrachten volgens hen (heel) veel kunnen doen om pesten op school te verminderen. 
  • Iets minder dan de helft (46%) van de leerlingengaf aan dat hun leerkracht (bijna) altijd goed reageert wanneer er gepest wordt.
  • Toch gaf ook 36% aan dat hun leerkracht (bijna) nooit goed reageert.

 

Interacties tussen leerkrachten en leerlingen

Eén op vijf leerkrachten gaf aan zelf gepest te zijn op de basisschool. Verder had iets meer dan één op tien (13%) van de leerkrachten anderen gepest op de basisschool. Ten slotte gaven drie op vier leerkrachten aan dat ze medeleerlingen die gepest werden verdedigden tijdens hun schooltijd.

 

Download hier het hele rapport

 

Bron KU Leuven Teachers4Victims

 

 

 

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco