Rollenspel + quiz MBO naaktvideo viraal - begrip te creëren bij klasgenoten voor de persoon die een naaktvideo heeft gedeeld | Stop Pesten NU

084-8340086

MBO Rollenspel + quiz naaktvideo viraal - begrip te creëren bij klasgenoten voor de persoon die een naaktvideo heeft gedeeld

Doel: Het doel van dit rollenspel is om begrip te creëren bij klasgenoten voor de persoon die een naaktvideo heeft gedeeld en om te leren hoe ze het slachtoffer kunnen steunen in plaats van te victimblamen.

Situatie

De naaktvideo die Kim (het slachtoffer) heeft gestuurd aan Aeron (haar vriend, waar zij al 5 jaar een relatie mee heeft) is viraal gegaan op school

Downloads

 

Benodigdheden

  • ruimte om te spelen
  • rollenkaarten (zie docentenhandleiding)
  • quiz vragen
  • prijs voor winnaars

 

De situatie

Aeron (21) en Kim (19) hebben al 5 jaar een relatie. Aeron loopt stage in Australië en moet daarna nog 6 maanden naar Nieuw-Zeeland. Ze hebben contact via verschillende apps, maar het tijdverschil maakt het lastig. Ze delen allerlei soorten berichten en ook intieme foto's en video's.

Xander, een vriend van Aeron, mag tijdelijk Aeron's iPad gebruiken omdat die van hem kapot is. Door een iCloud-koppeling krijgt Xander meldingen en berichten te zien die voor Aeron bestemd zijn. Samen met David, een andere vriend, besluiten ze een intieme video van Kim te delen in hun vriendengroep-app. Dit lekt uit op hun school, het Maritiem College, waardoor de video viral gaat. Zowel Aeron als Kim zijn geschokt en gekwetst.

 

Quiz

Vraag 1: Wie is primair verantwoordelijk voor het verspreiden van de naaktvideo? 

  1. De persoon die op de video staat. 
  2. De persoon die de video zonder toestemming heeft gedeeld. 
  3. Vrienden van de persoon die op de video staat. 
  4. De leraren omdat ze er niets aan hebben gedaan.

Vraag 2: Wat is de wettelijke status van het delen van naaktbeelden zonder toestemming in Nederland? 

  1. Het is toegestaan als de persoon in de video ouder is dan 18.
  2. Het is alleen strafbaar als er geld mee wordt verdiend. 
  3. Het is altijd strafbaar, ongeacht de leeftijd van de persoon in de video.
  4. Het is alleen strafbaar als het slachtoffer aangifte doet.

Vraag 3: Wat is een mogelijke reden dat iemand de schuld geeft aan het slachtoffer in plaats van aan de dader? 

  1. Ze geloven dat het slachtoffer zichzelf niet in die situatie had moeten plaatsen. 
  2. Ze geloven dat het slachtoffer aandacht wilde. 
  3. Ze hebben moeite met het accepteren dat iemand die ze kennen in staat is tot zo'n daad. 
  4. Alle bovenstaande.

Vraag 4: Welke stelling beschrijft het beste waarom het schadelijk is om het slachtoffer de schuld te geven?

  1. Het kan het slachtoffer ervan weerhouden om hulp te zoeken of aangifte te doen.
  2. Het slachtoffer had zich anders moeten kleden of gedragen.
  3. Het is een normale menselijke reactie om het slachtoffer de schuld te geven.
  4. Het slachtoffer heeft het recht om zichzelf uit te drukken zonder angst voor repercussies.

Vraag 5: Wat kan een gevolg zijn voor de dader die de naaktvideo zonder toestemming heeft gedeeld?
 

  1. Strafrechtelijke vervolging.
  2. Verlies van respect onder leeftijdsgenoten. 
  3. Psychologische gevolgen zoals schuldgevoel.
  4. Alle bovenstaande
     

Weet jij dat pesten in 10 seconden stopt als de omstanders (iedereen die het pesten ziet) ingrijpen in maar liefst 
57% van de gevallen. 

 

Vraag 6: Hoe kunnen scholen helpen om de verspreiding van ongepaste beelden tegen te gaan?

  1. Door voorlichting te geven over de juridische en ethische gevolgen.
  2. Door te negeren dat dit soort dingen gebeurt onder studenten.
  3. Door alleen de dader te straffen zonder verdere voorlichting.
  4. Door te suggereren dat studenten hun sociale media-accounts verwijderen.

 

Vraag 7: Wat is een gezonde manier om te reageren als je ziet dat iemand zonder toestemming een naaktfoto van jouw beste vriend of vriendin laat zien?

  1. Deel het verder met vrienden voor entertainment.
  2. Negeer het en doe niets.
  3. Steun het slachtoffer en meld het bij vertrouwde volwassenen of autoriteiten.
  4. Beschuldig het slachtoffer van overdrijven als ze er boos of verdrietig over zijn.

 

Niet iedereen die pijn voelt, probeert zichzelf groot te maken door anderen klein te maken. Echte kracht komt van zelfvertrouwen, pesten is nooit een teken van zelfvertrouwen of echte stoerheid. Wie in zichzelf gelooft, heeft de kracht om anderen te accepteren zoals ze zijn.

 

 

#wiezwijgtstemttoe #stoppestennu
 

  • Begrijp ik het goed dat iedereen die ziet dat iemand wordt gepest en er niks van zegt (of ergens meldt) ervoor zorgt dat het pesten door kan blijven gaan?
    Ja, dat klopt. Door niks te zeggen denken de pesters: Wie zwijgt, stemt toe!

     
  • Huh, ik snap dit niet, ik vind het helemaal niet oké!!! Daarom zeg ik niks en doe ik ook niet mee. 
    Ik snap dat je dit denkt, maar door niks te zeggen kunnen zij door blijven gaan. 
     
  • Leuk gezegd maar ik ben geen superheld die ertussen springt. Straks ben ik de pineut. 
    Ik snap dat je dit zegt, je hoeft geen superheld te zijn om een verschil te maken. Zie de tips op de volgende pagina.