Les idee 32 voor groep 6, 7, 8: Groepsgesprek | Stop Pesten NU

Les idee 32 voor groep 6, 7, 8: Groepsgesprek

Schrijf onderstaande vormen van pesten op het bord en laat kinderen voorbeelden bedenken die hierbij horen. De voorbeelden staan cursief.

  • Verbaal  - schelden, uitlachen, napraten
  • Fysiek - spugen, schoppen, slaan, knijpen, duwen
  • Materieel - spullen stukmaken, afpakken, verstoppen.
  • Relationeel – buitensluiten, negeren, roddelen
  • Digitaal – gemene berichten, filmpjes, foto’s  op internet plaatsen of via mobiel versturen.

Bedankt Carolien voor het delen van jouw lessuggesties

Rollen bij pesten:

De kinderen horen van de leerkracht welke rollen er bij pesten zijn, dit zijn nl.

  1. Pesters
  2. Meelopers
  3. Slachtoffers
  4. Buitenstaanders
  5. Aanmoedigers
  6. Verdedigers

Bij elke rol worden tips bedacht door de kinderen, voorbeelden zijn:

  1. P - Bedenk iets anders om je energie in te steken, praat met iemand die je vertrouwt, verzin iets anders om aandacht mee te krijgen.
  2. M - Lach niet mee en doe niet mee met stomme grappen.
  3. S - Vraag hulp, blijf uit de buurt van pesters, zorg voor een zelfverzekerde houding.
  4. B - Zeg de leerling die gepest wordt eens gedag, maak een praatje, doe aardig tegen hem/haar.
  5. A - Vraag de leerling die gepest wordt eens om mee te doen in een groepje. Ga met een groepje naar de pester en zegt dat hij/zij moet stoppen.
  6. V - Ga naar de juf of meester of je ouders en vertel over het pesten. Laat de leerling die gepest wordt merken dat hij/zij niet alleen staat.