Les idee Maak een film met je leerlingen groep 3 en 4 zie de verhaalscents | Stop Pesten NU

084-8340086

Les idee Maak een film met je leerlingen groep 3 en 4 zie de verhaalscents

Maak een film met je leerlingen aan de hand van onderstaande verhaalscènes. Verdeel de volgende spelscènes over kleine groepjes. Elk groepje speelt de gegeven scène na. Ze maken ook zelf de geluiden erbij. Geef ze daarvoor muziekinstrumenten, maar vertel dat ze ook voorwerpen uit het klaslokaal mogen gebruiken hiervoor. En natuurlijk kunnen ze ook geluiden maken met hun mond, handen en voeten.

Film als leerkracht elke scène in de volgorde van het verhaal. Maak daar één compleet filmpje van. Leuk om met de hele groep naar te kijken. En leuk om aan de ouders van de kinderen te laten zien!

Tip: Geef de groepjes voldoende tijd om hun scène eerst te oefenen met elkaar. Ze mogen er ook verkleedkleren en/of rekwisieten bij gebruiken. Zorg voor een rustige achtergrond als je gaat filmen.

Verhaalscènes om film te makenGrapje

Scene 1

Vandaag is de eerste schooldag van Ziva. Ziva is een zebra, maar een zoals je nog nooit gezien hebt. Een zebra zonder strepen.

‘Goedemorgen iedereen,’ zegt meester Brombeer. ‘Jullie hebben een nieuwe klasgenoot. Dat is natuurlijk heel spannend, maar met een beetje hulp van jullie wordt dit vast een fijne eerste schooldag.’
Ziva stapt naar voren en stelt zich vrolijk voor. ‘Hoi, ik ben...’ Maar Ziva wordt meteen verstoord door Leeuw. Hij gromt gemeen, grinnikt en stoot andere klasgenoten aan. Die kijken naar de grote leeuw en lachen met hem mee.

Ziva zoekt een plekje en kijkt ongemakkelijk om zich heen.
‘Wat ben jij eigenlijk?’ vraagt slechtziende Mol. ‘Een paard?’ De klas lacht spottend.
‘Ik ben een zebra,’ zegt Ziva stilletjes.
Leeuw buldert: ‘Een zebra? Een streeploze zebra? Laat me niet lachen. Je bent misschien een ezel, lama, geit, tapir of een mislukt paard. Hoe durf jij jezelf zebra te noemen?’
Snel schopt Leeuw tegen de stoel van Ziva.
Meester Brombeer heeft het niet in de gaten. ‘En nu allemaal jullie boek op tafel. We waren gebleven op bladzijde twaalf...’

Scene 2

Als de bel voor de pauze klinkt, stormen de dieren het schoolplein op. Ziva slingert trots de nieuwe rugzak in een hoek. ‘Mag ik meespelen?’ vraagt Ziva.
Dit is niks voor jou,’ lachen Varken en Zeeleeuw. ‘De teams zijn al gemaakt, snap je.’ Zeeleeuw knipoogt naar Leeuw die richting de rugzak van Ziva sluipt, naar binnen gaat en de rugzak...
‘Hoho,’ roept meester Brombeer die ziet hoe Leeuw de rugzak in de prullenbak gooit. ‘Waarom doe je dat?’ Leeuw kijkt naar de grond en daarna met een grote grijns weer omhoog.
‘Grapje! Daar moet Ziva toch tegen kunnen?’
De meester bromt, maar Leeuw trekt zich er weinig van aan.

Ziva loopt met de staart tussen de benen naar huis
‘Hoe was je eerste dag, lieve Ziva,’ vraagt buurvrouw Uil?
Ziva laat zich niet kennen en antwoordt: ‘O, ja, goed, wel leuk hoor.’ ‘Hm,’ mompelt de buurvrouw, ‘maar ik zie iets anders.’

Scene 3

Een dag later staat Leeuw Ziva al op te wachten op het schoolplein.
‘Hé, kijk nou! Daar heb je dat mislukte zebrapad weer.’ Ziva kijkt om zich heen.
‘Ja, jij daar, zebrapad’, lacht Leeuw. Ziva probeert beteuterd weg te lopen, maar Leeuw brult: ‘Laat niet over je heen lopen, hè!’ Hij haakt Ziva een pootje.
‘Maar kijk wel uit waar je loopt!’ roept Leeuw tegen Ziva die hard op de tegels valt. ‘Grapje!’

Na weer een nare dag op school, strompelt Ziva naar huis. Buurvrouw Uil ziet meteen hoe Ziva zich voelt. ‘Dit kan zo niet langer,’ zegt ze. ‘Je wordt gepest, hè? Dat dacht ik al. Trek een grens! Dat moet je doen als anderen niet voor je opkomen. Zeg: Stop, hou op!’
‘Ik zal het proberen,’ mompelt Ziva. Maar Ziva durft dat helemaal niet en vraagt zich af:

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik wel bij de groep hoor? Dan krijgt Ziva ineens een goed idee...

Scene 4

De volgende dag is Ziva ineens niet meer streeploos. De zebra wandelt trots vol zwarte strepen naar school. Eenmaal op het schoolplein begint het te regenen.
‘Oh nee, mijn strepen!’ piept Ziva. De zwarte verf op het lijf van Ziva begint uit te lopen.
Leeuw schaterlacht en stoot Varken aan. Iedereen buldert van het lachen en wijst naar een verdrietige Ziva. Ziva veegt de verf en tranen uit de oogjes.

Ziva blijft pogingen doen om erbij te horen. ‘Ja! Ik heb het. Dit plan móet wel werken!’ lacht Ziva. Vlak voor schooltijd gaat Ziva nog snel even langs bij de winkel in het dorp, op zoek naar
de mooiste strepen. Een zwart-wit gestreept T-shirt, een bijpassende broek, muts op en frisse, zwart-witte sneakers. Zivra bekijkt zichzelf tevreden in de spiegel. ‘Met deze outfit heb ik sowieso een streepje voor.’ Met een grote glimlach draaft Ziva naar school.

Maar dan gaat het weer mis. De ijdele Leeuw met de mooiste kleren en nieuwste sneakers wijst lachend naar Ziva en roept de andere pestkoppen erbij. ‘Kijk noú! Wat een goedkope rommel. Dat is niet eens merkkleding. En iedereen weet dat strepen echt niet meer kunnen dit seizoen. Wat probeer je nou
te verstoppen? Dat je een mislukt paard bent?’

De klas giert het uit en flauwe Papegaai vliegt over Ziva, trekt het gloednieuwe mutsje van de kop en gooit het op de grond. Olifant trapt erop en roept: ‘Grapje!’
Ziva galoppeert het gebouw uit.

Scene 5

Ziva

Ziva ligt huilend in bed, kan niet slapen en denkt: Wat moet ik nou nog meer doen om bij de groep
te horen? De zebra herinnert zich de woorden van Buurvrouw Uil. ‘Stop, hou op! Dit kan zo niet langer. Hier trek ik mijn grens. Ik ga me niet langer aanpassen: Ik ben mezelf. Ik ben Ziva, de streeploze zebra.’ Dan valt Ziva in slaap.

Een nieuwe dag, en iedereen zit in de klas. Dan gebeurt er plotseling iets... Tijdens de rekenles rekenen valt het licht uit. Meteen breekt er paniek uit in het donker...
’Oooh!’ gilt Giraf. ‘Aaah!’ kermt Zeeleeuw.
Meester Brombeer probeert de dieren te kalmeren. ‘Ik ga uitzoeken wat er aan de hand is.’

Het licht is weer aan. ‘Gelukkig,’ bromt de meester, terwijl hij de klas weer in loopt. Dan roept Olifant: ‘Waar is Leeuw?’
Iedereen kijkt om zich heen, op zoek naar het stoere dier.

Scene 6

Olifant trekt met haar slurf een kastdeur open. Daar zit Leeuw, bibberend in een hoekje met... een kale kop. ‘Leeuw is k-k-k-kaal!’ krijst Papegaai.
Door de paniek in het donker waren de prachtige manen van het hoofd van Leeuw gezwiept.
De hele klas wijst naar Leeuw. Hij kruipt ineen, grijpt snel de manen-pruik bij elkaar en probeert die nog een beetje half op zijn kale hoofd te zetten.

De koning van de klas, de grote pester, blijkt gewoon ontzettend onzeker. Nu begint de groep hém uit te lachen. Maar dan roept Ziva: ‘Stop, hou op!’ Het wordt meteen doodstil. Iedereen is verbaasd. Ook Leeuw.

Hoofdschuddend loopt Ziva richting Leeuw en slaat een arm om het grote beest. ‘Nu moet ik echt even op mijn strepen staan. Ik vind je mooi zoals je bent.’

Leeuw kijkt naar de grond. ‘Maar, maar...’ stamelt hij.
‘Want jij bent uniek!’ zegt Ziva. ‘Ik heb nog nooit een leeuw gezien zonder manen, zó mooi! Kom maar uit de kast!’ Ziva geeft Leeuw een hand en trekt hem overeind.
‘Grapje?’ vraagt Leeuw.
‘Nee, geen grapje!’ zegt Ziva.

‘Er is niets fijner dan gewoon jezelf zijn’, hinnikt Ziva, de streeploze zebra.
Leeuw brult het uit en gooit de pruik in een hoek.
‘Als we dan toch eerlijk tegen elkaar zijn? Ik kan helemaal niet zwemmen!’ roept Zeeleeuw, terwijl hij zijn zwemband laat zien.
‘Ik heb een notenallergie,’ zegt Eekhoorn.
‘En ik hoogtevrees,’ zegt Giraf.

Lachend dansen de dieren op het schoolplein. Iedereen kilo’s lichter, want alle geheimen zijn de deur uit.

 

 

 

 

Pesten is geen grapje! Dat ervaart Ziva, een zebra zonder strepen, meteen al op de eerste schooldag. Wat Ziva ook doet om in de smaak te vallen, klasgenoot Leeuw blijft treiteren. De andere klasgenoten lachen met hem mee en zo wordt het pestgedrag van Leeuw  steeds erger. Totdat Ziva, met hulp van buurvrouw Uil, ingrijpt en de klas een verrassende ontdekking doet. Roxeanne Hazes (29) heeft dit prentenboek over pesten geschreven. Het prentenboek 'Grapje!' is vanaf 12 tot en met 25 september verkrijgbaar bij Kruidvat.

Prentenboek GrapjePrentenboek Grapje - Audio prentenboek - Handleiding - Lesmaterialen - Lied 'Pesten is geen grapje' - Muziek

We geven je een groot aantal suggesties om met het prentenboek Grapje actief aan de slag te gaan. 

De suggesties zijn geordend rond zes verschillende werkvormen: 

1. Het prentenboek: Kijk-, lees- en gespreksactiviteiten bij het prentenboek ‘Grapje!’.
2. Spelen: Samenwerkingsopdrachten om met de inhoud van het verhaal aan de slag te gaan.
3. Maken en doen: Individuele activiteiten en groepsopdrachten over het prentenboek en het thema ‘Pesten is geen grapje!’
4. Vertellen: Kinderen vertellen over het prentenboek en het thema aan anderen; onder andere ook aan hun ouders zodat het verhaal ook buiten de school komt.
5. Zingen: Een liedje dat oproept om niet aan pesten mee te doen.
6. Afspraken om pesten te voorkómen: Afspraken voor in de groep, voor vrije spelsituaties en tijdens het overblijven

"Pesten is iets dat mij aan het hart gaat"

Roxeanne Hazes

Hazes werkte samen met de stichting Stop Pesten Nu. De zangeres laat weten dat ze direct 'ja' zei toen ze werd gevraagd om het boek te schrijven.

"Pesten is iets dat mij aan het hart gaat. Ik ben vroeger zelf gepest en een paar jaar geleden ben ik op mijn oude middelbare school langs geweest om daarover te vertellen. Ik wil jongeren bewust maken van wat het met je kan doen, in de hoop dat het op een dag uit de wereld is. Iedere pester die we kunnen bereiken, is er een."
 
Roxeanne Hazes
Het boek maakt deel uit van de serie Onze Wereldboeken waarbij maatschappelijke thema's toegankelijk worden gemaakt voor kinderen. De thema's zijn gekoppeld aan een goed doel.
 

Download hieronder alle (gratis) materialen (ook te gebruiken op het Digibord)

1. E-Prentenboek Grapje

2. MP3 + YouTube - Roxeanne leest Prentenboek Grapje voor 

  • MP3 Audio bestand - Prentenboek Grapje voorgelezen doo Roxeanne (klik op 3 stippen naast volume symbool om bestand de downloaden)

  • YouTube boek met audio voor op het Digibord - Prentenboek Grapje voorgelezen door Roxeanne Hazes - De video begint met het lied 'Pesten is geen grapje' die je met je leerlingen kan zingen. Vervolgens leest Roxeanne haar prentenboek voor en bladeren wij samen door het prentenboek. 

3. 'Pesten is geen grapje' (Blad)​muziek & lied

4. Handleiding

5. Lesmaterialen

Quick preview ►(Les)Materialen Bijlage A t/m O 

6. Sluit de activiteiten feestelijk af

Ieder kind krijgt een Stop Pesten Nu diploma, bijlage N

Stop Pesten Nu diploma

 

Over Roxeanne Hazes

Roxeanne Hazes is zangeres en debuteerde in 2007 op veertienjarige leeftijd. Roxeanne heeft een geheel eigen muziekstijl ontwikkeld waarmee ze mensen blij wil maken en raken. In 2017 verscheen haar debuutalbum In Mijn Bloed met het nummer 'Schiet maar raak’ wat gaat over Roxeanne haar pestverleden. Ze kreeg veel lovende reacties op haar album, speelde op diverse podia en festivals en ontving een Edison. In 2023 verschijnt haar tweede album. Roxeanne is moeder van zoon Fender.

Over Ann De Bode

Ann De Bode is een gekende illustrator in België en Nederland. Ze illustreerde al bijna 300 boeken. Ze kreeg vijf keer op rij de Publieksprijs van de Picturale in Ronse, een tweejaarlijkse tentoonstelling van alle Vlaamse illustratoren.Lesmateriaal 'Pesten is geen grapje' voor groep 1 t/m 4

Het lesmateriaal is ontwikkeld door Onzewereldboeken.nl - in samenwerking met Stop Pesten Nu! - en sluit aan bij het thema ‘Grapje! Moet toch kunnen?!’ dat centraal staat tijdens de Week Tegen Pesten van 26 t/m 30 september 2022.
Bedankt namens Ziva