Lesideeën, les suggesties en win acties tegen pesten en cyberpesten | Stop Pesten NU

Lesideeën, les suggesties en win acties tegen pesten en cyberpesten

Stichting Stop Pesten Nu biedt u deze (gratis) lesideeën, les suggesties aan en hopen u hiermee te inspireren om door middel van creatieve ideeën met het thema pesten en cyberpesten bezig te zijn. Daarnaast is er nog veel praktische informatie te vinden in ons downloadcentrum. Wij vinden het erg leuk om te horen wat jullie deze tips en les ideeën vinden. Heb jij zelf een leuk idee? Mail deze dan naar onze Redactie en wellicht komt jouw tip hierbij te staan. 

Stuur jouw actie op tegen pesten en maak kans op schitterende prijzen met de WIN ACTIES tegen pesten

Naast de lesideeën, les suggesties in het onderstaande overzicht kan je pesten en cyberpesten ook bespreekbaar maken naar aanleiding van:

Maak je eigen Minecraft video en/of eigen lied tegen pesten net als deze YouTube video STOP MET PESTEN - Yvar ft Reve of zing het lied met jouw klas samen en laat iedereen in jouw klas iedere dag zien en merken dat jij tegen pesten bent. Pesten is te stoppen en dit begint bij jou!

 

Pest One - Stop Pesten NU! 

              Songtekst Stoppen met Pesten

 

Bekijk deze video met de klas en bespreek met je klas hoe jullie met z'n allen ervoor kunnen zorgen dat het voor iedereen in de klas leuk is om naar school te komen. 1 op de 10 kinderen wordt gepest

Bekijk deze video om te zien hoe iemand die gepest wordt zich voelt en bedenk met de hele klas een oplossing hoe de school voor iedereen leuk kan zijn in jouw groep/klas.  Video-opdracht van eerstejaars studenten Jimat, Aron en Leon van de opleiding mediavormgeving. Roc Rivor in Tiel.

 

ACTIE 1 WERK SAMEN AAN IETS POSITIEFS

Samen werken aan een positief groepsklimaat, een omgeving met een positieve sfeer en een gevoel van verbondenheid, is werken aan een omgeving waarin pesten weinig kans krijgt om te groeien. Groepsverdelers dragen bij aan het creëren van dit soort omgeving. Door het gebruik van verdeelspelletjes worden kinderen op een leuke manier ingedeeld in telkens andere groepjes. Op die manier komen ze spontaan in contact met iedereen in de groep en leren ze elkaar spelenderwijs beter kennen. Zo groeit de verbondenheid en het respect voor elkaar.

Wanneer een pestsituatie zich voordoet gaan we uit van de kracht en verantwoordelijkheid van de groep om dit probleem op te lossen. Om de kracht en verantwoordelijkheid van de groep te versterken, is het belangrijk om hierin te investeren. Het afwisselen van competitieve spelen met samenwerkingsspelen draagt bij tot het versterken van de groep. Bij samenwerkingsspelen staat evenwaardigheid centraal. Kinderen en jongeren leren om samen aan een gemeenschappelijk doel te werken, waardoor de verbondenheid en kracht van de groep toeneemt.

Cyberpesten (10+): Het hoger lager spel

Duur
10 minuten voorbereiding van jongeren & lesgever 25 minuten effectieve spel- & bespreektijd

Een thematraining is een training waarbij je aan de hand van spelvormen en een groepsgesprek pesten bespreekbaar maakt binnen de groep. De TOP-campagne biedt drie actieve spellen aan (zie actie 5 ‘doe de thematraining’ op www.topindesport.be/acties). Je kan ervoor kiezen om alle spellen te doen in één training of de spellen verspreiden over meerdere trainingen, als opwarmer of afsluiter. Aan jou de keuze.

Kwartetspel (+8) Wat is pesten:

TIP: je kan starten met dit spel aangezien de basiskennis rond pesten hier aan het licht komt. 

Duur 30 minuten spel- en bespreektijd

Benodigdheden
3 of 4 kegels, 28 kaartjes met de woorden (zie bijlage), 7 grote bladen (A4 of A3), lijm/prikkers, afhankelijk van variaties en gradaties extra materiaal (zie verder)

Hoe pakken we het samen aan? Het hele jaar door lanceren we 6 concrete TOP-acties om te groeien tot een pestvrije sportorganisatie. Per actie krijg je informatie, praktische tips en hulpmiddelen om aan de slag te gaan in jouw sportorganisatie en zo het hele parcours af te leggen!

Icoon van medaille

ACTIE 1 WERK SAMEN AAN IETS POSITIEFS

'De Mooiste Chick van het Web' is een voorlichtingsfilm over de 'loverboy 2.0'. De film is bedoeld om jongeren voor te lichten over de risico's van het gebruik van sociale media - die door loverboys steeds meer als werkterrein gebruikt worden. Daarnaast is de film bedoeld voor de omgeving van de kwetsbare groep slachtoffers; vriendinnen, ouders, leraren. Want hoe merk je nou aan je dochter, vriendin of leerling dat er iets aan de hand is?

#jedoetertoe

In een klas waar het sociaal veilig is wordt er minder gepest en komen leerlingen tot leren. Als leraar speel je een grote rol in het realiseren van een prettige groep en veilige klas voor iedereen. Kortom: je doet ertoe!

Bekijk en bespreek deze video van Cartoon Network

Promovenda Beau Oldenburg onderzoekt welke rol leerkrachten spelen bij het tegengaan van pesten. Uit haar bevindingen blijkt dat de groep onderzochte leerkrachten niet altijd voldoende toegerust is om pesten aan te pakken. ‘Het is voor leerkrachten bijvoorbeeld heel moeilijk om vast te stellen of iemand echt gepest wordt, omdat pesten vaak buiten hun gezichtsveld plaatsvindt. Maar het is van groot belang dat elk signaal over pesten serieus genomen wordt,’ zegt Oldenburg. ‘Daarbij moeten leraren realistische doelen stellen.

Vriendinnen Imana en Pien hadden een droom: acteren in een film of tv-serie. Maar dat krijg je niet zomaar voor elkaar. En daarom besloten ze zelf een film te maken. Die gaat over pesten en wordt komende week, in de Week tegen Pesten, op een aantal scholen vertoond.

Be The Change NZ campaign video 'Be The Hero - help STOP bullying' #upstand video

 

Op deze twee scholen van Yulius onderwijs, De Gaard en het Drechtster College, zijn de pestcoördinatoren bezig met een pest campagne. Carmen van Dongen en Daan van Stek zijn geïnspireerd door de BN’ers die op de foto staan met het bandje waarop staat : stop pesten nu!.


De leerlingen van De Gaard en het Drechtster College hebben dezelfde soort foto’s gemaakt en die hangen op poster formaat in de school. 
Wat willen wij hiermee bereiken ? 

Pesten op het net

Beschrijving

Vrijdag is de Week tegen Pesten gestart. In Karrewiet Plus gaat het deze keer over een nieuwe manier van pesten: cyberpesten of pesten op het.

Meer en meer kinderen krijgen er mee te maken. Ororo (12) kreeg vorig jaar een haatmail. Ook zanger Ian Thomas (16) is vroeger gepest op het net. Hij vertelt hoe cyberpesten zijn leven overhoop haalde, maar ook hoe hij er sterker is uitgekomen.

In de korte film Cyberbully wordt een tienermeisje lastig gevallen door een anonieme internetstalker. De hoofdrol in dit waargebeurde verhaal is weggelegd voor Maisie Williams, bekend als Arya Stark uit Game of thrones.

Bron

Bram zijn ouders zijn gescheiden. Hij is verhuisd met zijn moeder en komt op een nieuwe school.

De eerste single van de onzichtbare man: De rand van het ravijn. De prachtige animatie is gemaakt door Studio Mittens. De single komt uit in de week van 21 september en is te koop via iTunes, Amazon en andere muzieksites. De opbrengst van de verkoop ervan zal ten goede komen aan de stichting Stop Pesten NU. www.stoppestennu.nl

Wat zie je in de aflevering?

In deze bijzondere aflevering van het Klokhuiskantoor blijkt dat Ben al maanden gepest wordt door collega’s van het hoofdkantoor. Nemen Wouter, Timo en Leonoor het voor hem op? Maurice geeft antwoord op de vraag hoe de kindertelefoon werkt. Verder legt hij uit hoe je kunt zien aan iemands gezicht hoe hij zich voelt. 

Wat zie je in de aflevering?

Pesten komt altijd en overal voor. Pesten dieren ook? Bioloog Patrick van Veen vertelt Nienke hoe apen pesten. Als er gepest wordt, spelen de omstanders een grote rol. Pestonderzoeker Gijs Huitsing legt aan Nienke uit wat je als omstander kunt doen als je met pesten te maken krijgt. Ko (13 jaar) werd op school gepest en vertelt aan Nienke wat hij er tegen deed. 

Wat zie je in de aflevering?

Pestsituaties hebben vaak een vaste rolverdeling van pester, gepeste, meelopers en omstanders. Pestonderzoeker Gijs Huitsing legt aan de hand van een alledaags voorbeeld uit hoe die rolverdeling werkt. Een incident op school wordt vanuit de verschillende point-of-views in beeld gebracht. Rúbia (15) is jarenlang gepest. Zij vertelt Nienke haar indrukwekkende verhaal.

 

Wat zie je in de aflevering?

Iedereen krijgt wel eens te maken met pesten. Nienke gaat in deze aflevering op zoek naar wat je tegen pesten kunt doen. Pest-deskundige Niels Baas legt uit wat een school kan doen tegen pesten. Nienke laat een aantal voorbeelden zien van anti-pest programma’s die daarbij gebruikt kunnen worden. Isaac (16) heeft zelf vroeger gepest en doet zijn verhaal.

Het Klokhuis cyberpersten met Milan Knol en Don Game Meneer

Klik op bovenstaande afbeelding om uitzending te bekijken

 

Lees het verhaal van Anna & bedenk met jouw groep/klas hoe het pesten bij jou op school kan worden gestopt.

Het verhaal van Anna - Hoofdstuk 1

 

Maak je animatievideo (met PowToon) tegen pesten of cyberpesten met je klas en stuur deze op naar onze redactie en maak kans op schitterende prijzen. 

 

Wij zijn Sanne en Myra. Ons  filmpje ‘Be Yourself’ was in eerste instantie gemaakt voor een open podium genaamd ‘Plankenkoorts’ georganiseerd door onze school JenaXL in Zwolle. Na het tonen van het filmpje kregen we heel veel goede reacties van mensen binnen en ook buiten school en hebben we het filmpje gedeeld met de organisatie Stop Pesten Nu.
 
Op school werden we benadert door een aantal docenten met de  vraag of wij een filmpje wilde maken voor een open podium, want wij maken nu ongeveer al 5 jaar filmpjes.

Lees een stukje voor uit het boek ‘Midzomernachtdroom’, bijvoorbeeld bladzijde 40, na de witregel tot en met bladzijde 42 regel 6.

  • Heeft iemand uit de klas het boek gelezen?
  • Hoe vonden ze het boek?
  • Kan iemand uit de klas uitleggen waarom het bijzonder is dat Julia en Romeo vrienden worden? Wat bindt hen samen? Wat drijft hen uit elkaar?

Instructie opdrachten werkblad (download de lesbrief in ons downloadcentrum)

Doelstelling:

  1. De leerlingen leren omgaan met camera en het maken van een filmpje.
  2. De leerlingen gaan actief aan de slag om een oplossing tegen het pesten te bedenken.

Introductie: De docent laat een spotje van ‘Sire’ zien over pesten. En vertelt over het onderwerp pesten. Vervolgens lees hij een stukje voor uit het boek ‘Spijt’ van Carry Slee.

Opdracht:

Tip en aandachtspunten voor begeleiders: Waak er voor dat een gepest kind de rol van slachtoffer moet gaan spelen!

Met de klas kijken naar een opname van jongerenpraatprogramma Vesuvius met de titel ‘Altijd de pineut’. 

In een rollenspel dit programma naspelen. Toepasbaar bij Pesten

Doel: voorlichten en verwerken 

Werkwijze In de opname komen slachtoffers en pesters aan het woord.

In de film wordt duidelijk wat pesten voor het slachtoffer kan betekenen; ook op de lange duur.

Sta op tegen pesten en bedenk een eigen actie zoals bijvoorbeeld ...

Organiseer een Mars tegen Pesten net zoals ze In Gemeente Bunschoten op 19 april 2012 deden

Mars tegen het Pesten

 

Maak je eigen videoclip bij het lied tegen pesten Who do you think you are van Ralf Mackenbach en maak kans op een optreden van Ralf op jouw school.

 

Lyrics Who do you think you are (Ralf Mackenbach)

am feeling good today

No one's gonna steel my shine

No matter what you're saying

 

Call me stranger, call me names

Point your fingers, I'll be fine

Speel het speel Tok, tok herrie in het hok met de kinderen in de klas (Digitaal Pesten)

 
 

Vandaag het spel gezien Tok Tok Herrie in het hok gemaakt door Hugo Bosch en het YMCA Nederland. 

Zij sturen jou een vriendschapsverzoek. Accepteer jij die dan? 

Test hier jouw mensenkennis, wie zou jij als vriend accepteren? 

 

Lessen om digitaal pesten tegen te gaan.

Aan de slag met respect op internet? Deze lessen vergemakkelijken het gesprek. Pesten is van alle tijden en het gebeurt op allerlei plaatsen, ook op internet. Hoe voorkom je dat kinderen elkaar digitaal naar het leven staan? Door niet alleen te praten over hoe het niet moet, maar ook door kinderen en jongeren te leren dat positief gedrag op internet werkt. Ook voor kinderen in het speciaal onderwijs.

Kinderen zijn de experts!

"Kids in actie tegen online pesten" voor basisscholen te bestellen, ontwikkeld en uitgegeven door Cyberpesten de Baas en Pestweb.nl. Het pakket pakt cyberpesten op een verrassend nieuwe manier aan.

Promovideo van het lespakket

Hoe werkt het?

nieuwe digitale les ‘Samen Online: Safe & Social’UPC Nederland lanceert tijdens de Nederlandse Week tegen Pesten de nieuwe digitale les ‘Samen Online: Safe & Social’. 

Groep 5-6   Lekker in je vel

Deze les gaat over pesten en digitaal pesten. De leerlingen leren eerstens het verschil tussen pesten en plagen. Vervolgens gaan ze aan de slag met digitaal pesten. Op deze leeftijd gaan kinderen steeds meer achter de computer en chatten met andere kinderen. Wat kan daarbij verkeerd gaan?

Bekijk deze leerzame video van Ketnet met o.a. vragen zoals: Waarom pest een pestkop? Wie wordt er gepest? 

Een pester pest niet omdat er iets met jou is!

Bron

Het liedje 'Compliment' geschreven en gezongen door Elise Mannah
van de CD LEF! van de chr. kinderboekenmaand 2011
Check haar kanaal: http://www.youtube.com/user/Mannahmuziek

De Superheld: film over pesten

Modulf is 11 jaar oud en vindt zichzelf een held. Een superheld zelfs! Want terwijl hij weer eens met z'n hoofd in de schooltoiletten wordt geduwd, zorgt hij er tenminste voor dat de andere leerlingen niet gepest worden.

Instagrap - de les

De les Instagrap zorgt ervoor dat de sfeer gezellig blijft op de populaire foto- en chatapp Instagram. 

Voor leerkrachten in het basisonderwijs en voor iedereen die te maken heeft met groepsprocessen bij kinderen van 10 tot 12 jaar.
 
Na de pauze kom je terug in de klas en je ziet Yasmin in elkaar gedoken op de grond zitten. Saskia en Ebru staan gemeen lachend voor haar. De rest van de klas kijkt toe.
Maak kinderen bewust van hun rol als omstander in een pestsituatie.

#Leukgenoeg

Laat je het van de mening van een ander afhangen of je leuk genoeg bent? Of bepaal jij dat zelf wel? Kinderen die onzeker zijn, denken vaak dat andere kinderen negatief over hen denken. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn.

Verwerking

-       Maak een grote poster met daarop de afspraken die jullie met elkaar hebben gemaakt over omgaan met elkaar.

-       Schrijf een verhaal over hoe jullie met pesten omgaan in de klas. Je kunt dit verhaal in het Jozefkoeriertje of de Nieuwsbrief laten zetten.

-       Teken een stripverhaal over pesten en de oplossingen.

-       Maak een filmpje, dat op de website van school te zien is.

Doe-opdrachten

Ook na schooltijd komen kinderen in aanraking met pesters, bijv. op de sportschool, op balletles, bij het buitenspelen etc. Maak tweetallen en bereid samen een kort interview met een volwassene/kind voor. Dit interview houd je met iemand buiten schooltijd, het is een huiswerkopdracht. Het doel van het interview is dat jullie nog meer oplossingen verzamelen om pesten tegen te gaan. Na afloop van het interview werk je de vragen en antwoorden uit.

Wat valt jullie op? Welke oplossingen voor pesten vinden jullie belangrijk?

Toneelstukje

Je loopt in de stad met je vrienden/vriendinnen. De leider van jullie groepje stelt voor om spullen te gaan pikken in een winkel. Jij durft dit niet, maar je durft ook niet te weigeren, want je wilt niet dat je vrienden je een watje vinden. Wat doe je?

Bedenk verschillende oplossingen, de leerkracht schrijft deze op het bord. Speel een paar oplossingen uit in de vorm van een toneelstukje met steeds wisselende spelers. 

Bedankt Carolien voor het delen van jouw lessuggesties

Groepsdruk

Kijk met de klas naar een filmpje. Je ziet een persoon in een lift. Hij staat met zijn gezicht naar de deuropening gericht. Mensen die instappen, gaan omgekeerd staan en de eerste persoon doet dit na. Dit gebeurt later ook met verschillende handelingen, het filmpje is in het Engels, maar erg grappig om te zien. 

Centrale Meldknop

Sinds kort is er een centrale Meldknop voor kinderen en jongeren als ze hulp nodig hebben bij nare ervaringen op internet. Een soort 112 voor internetnarigheid, waar ook de politie bij betrokken is. Je kunt de Meldknop software downloaden, en installeren in je browser.

Meldknop.nl voor meer informatie en downloaden.

De meldknop moet op je computer geïnstalleerd worden, maar let op: misbruik is strafbaar.

Kijk samen met de klas op het digibord eens op Meldknop.nl

Wat kun je doen om digitaal pesten te voorkomen?

-       Als je je vervelend voelt door iets dat je hebt gezien, praat er dan over met iemand die je vertrouwt

-       Blijf vriendelijk en eerlijk en scheld niet (terug)

-       Ga weg uit de chat als er iets vervelends gebeurt

-       Bel of mail niet zomaar met iemand die je alleen van internet kent en spreek er niet mee af zonder dat je ouders het weten

Pagina's