Onderzoek Docenten kunnen een verschil maken in pesten: effecten van lerareninterventies op de adoptie van de rol van pester, slachtoffer, pester-slachtoffer of verdediger door de tijd heen 2022 | Stop Pesten NU

084-8340086

Onderzoek Docenten kunnen een verschil maken in pesten: effecten van lerareninterventies op de adoptie van de rol van pester, slachtoffer, pester-slachtoffer of verdediger door de tijd heen 2022

Abstract: Pesten op school is wereldwijd een ernstig probleem, maar er is weinig bekend over de invloed van interventies van leraren op het aannemen van pestgerelateerde leerlingrollen. Deze studie ondervroeg 750 vroege adolescenten (50,5% vrouw; gemiddelde leeftijd: 12,9 jaar, SD = 0,4) uit 39 klaslokalen in twee golven, zes maanden uit elkaar. Peer ratings van klasgenoten werden gebruikt om leerlingen in te delen in vijf verschillende pestgerelateerde rollen (criterium: >1 SD): pester, slachtoffer, pester-slachtoffer, verdediger en niet-deelnemer. Beoordelingen van leerkrachten van leerlingen werden gebruikt om klassenniveau van interventies van leerkrachten te verkrijgen: niet-interventie, disciplinaire sancties, groepsdiscussie en bemiddeling/slachtofferhulp. Controle voor achtergrondvariabelen op leerling- en klasniveau, werden twee multilevel multinomiale logistische regressieanalyses berekend om de pestgerelateerde rollen van leerlingen bij golf 2 te voorspellen.

In het statische model waren voorspellers interventies van leraren bij golf 1 en in het dynamische model, voorspellers waren veranderingen in de interventie van leraren in de loop van de tijd. Het statische model toonde aan dat disciplinaire sancties de kans op pesten of slachtoffer verkleinen, en groepsdiscussies de kans op verdediger vergroten. Bemiddeling/slachtofferhulp verhoogde de kans op pesten. Het dynamische model vulde deze resultaten aan door aan te geven dat een toename in groepsdiscussies in de loop van de tijd de kans op het zijn van een verdediger verhoogde, terwijl een toename van niet-interventie in de loop van de tijd de kans vergroot om slachtoffer te worden en de kans om een ​​verdediger te zijn verkleint. Deze resultaten laten zien dat interventies van leraren duidelijke effecten hebben op het aannemen van pestgerelateerde rollen door leerlingen en kunnen helpen om interventiestrategieën beter te richten. De bevindingen hebben praktische implicaties voor de professionele opleiding van toekomstige en huidige leraren.

- Nederlandse vertaling via Google translate - 

Conclusie

De vroege adolescentie is een ontwikkelingsperiode waarin leerlingen bijzonder kwetsbaar zijn voor pesten op school, wat: gaat op zijn beurt vaak gepaard met ernstige langetermijngevolgen voor de psychologische, sociale, academische en algehele werking. Docenten spelen een belangrijke rol bij het stoppen van pesten en het voorkomen van deze schadelijke gevolgen. De bestaande literatuur is zeer beperkt over de impact van lerareninterventies op de adoptie van pesten-gerelateerde rollen in de vroege adolescentie. het heden studie heeft deze onderzoekskloof aangepakt door gezamenlijk de effecten van vier interventiestrategieën van leraren (disciplinair) sancties, groepsgesprekken, mediation/slachtofferhulp, non-interventie) over de adoptie van vier pestgerelateerde rollen (pestkop, slachtoffer, pestkop-slachtoffer, verdediger).

Analyses identificeerde twee lerareninterventies die gunstig waren: effecten op aan pesten gerelateerde roladoptie.

  1. Disciplinair sancties verminderden de kans om een ​​pester te zijn of een slachtoffer en groepsdiscussies onder leiding van een leraar namen toe de kans om een​​verdediger te zijn. Bijwerkingen waren: gevonden voor niet-interventie, wat de kans op slachtofferschap verhoogde en de kans op verdediger zijn, en voor bemiddeling/slachtofferhulp, die vergroot de kans om een ​​pester te zijn. De bevindingen bewijs dat leraren een verschil kunnen maken in de strijd tegen pesten in de vroege adolescentie.
  2. De resultaten belangrijke praktische implicaties hebben voor de professional opleiding van toekomstige en huidige docenten die werken met deze leeftijdsgroep. Docenten bevinden zich in een unieke positie en hebben verschillende routes om de sociale dynamiek in een klas vorm te geven, en kan de betrokkenheid van leerlingen bij prosociale of problematische pestgerelateerde rollen beïnvloeden.

Download full report Research Teachers Can Make a Difference in Bullying: Effects of Teacher Interventions on Students’ Adoption of Bully, Victim, Bully-Victim or Defender Roles across Time 2022

Abstract

School bullying is a serious problem worldwide, but little is known about how teacher interventions influence the adoption of bullying-related student roles. This study surveyed 750 early adolescents (50.5% female; average age: 12.9 years, SD = 0.4) from 39 classrooms in two waves, six months apart. Peer ratings of classmates were used to categorize students to five different bullying-related roles (criterion: >1 SD): bully, victim, bully-victim, defender, and non-participant. Student ratings of teachers were used to obtain class-level measures of teacher interventions: non-intervention, disciplinary sanctions, group discussion, and mediation/victim support. Controlling for student- and class-level background variables, two multilevel multinomial logistic regression analyses were computed to predict students’ bullying-related roles at wave 2. In the static model, predictors were teacher interventions at wave 1, and in the dynamic model, predictors were teacher intervention changes across time. The static model showed that disciplinary sanctions reduced the likelihood of being a bully or victim, and group discussion raised the likelihood of being a defender. Mediation/victim support raised the likelihood of being a bully. The dynamic model complemented these results by indicating that increases in group discussion across time raised the likelihood of being a defender, whereas increases in non-intervention across time raised the likelihood of being a victim and reduced the likelihood of being a defender. These results show that teacher interventions have distinct effects on students’ adoption of bullying-related roles and could help to better target intervention strategies. The findings carry practical implications for the professional training of prospective and current teachers.

Conclusion

Early adolescence is a developmental period when students are particularly vulnerable to school bullying, which in turn is often accompanied by serious long-term consequences on students’ psychological, social, academic and overall functioning. Teachers play an important role in stopping bullying and preventing these harmful consequences. The extant literature is very limited on the impact of teacher interventions on students’ adoption of bullying-related roles in early adolescence. The present study addressed this research gap by jointly exploring the effects of four teacher intervention strategies (disciplinary sanctions, group discussions, mediation/victim support, non-intervention) on the adoption of four bullying-related roles (bully, victim, bully-victim, defender). Analyses identified two teacher interventions that had beneficial effects on bullying-related role adoption. Disciplinary sanctions reduced the likelihood of being a bully or a victim, and teacher-facilitated group discussions increased the likelihood of being a defender. Adverse effects were found for non-intervention, which increased the likelihood of being a victim and decreased the likelihood of being a defender, and for mediation/victim support, which increased the likelihood of being a bully. The findings evidence the fact that teachers can make a difference in the fight against bullying in early adolescence. The results carry important practical implications for the professional training of prospective and current teachers working with this age group. Teachers are in a unique position and have several routes to shape the social dynamics in a class, and can influence students’ involvement in prosocial or problematic bullying-related roles.

Download full report Research Teachers Can Make a Difference in Bullying: Effects of Teacher Interventions on Students’ Adoption of Bully, Victim, Bully-Victim or Defender Roles across Time 2022

 

 

Doelgroep: 
Professionals

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco