Onderzoek hoe de interpersoonlijke stijl van slachtoffers van pesten bijdraagt aan hun risico op depressie | Stop Pesten NU

Onderzoek hoe de interpersoonlijke stijl van slachtoffers van pesten bijdraagt aan hun risico op depressie

Het artikel “How do victims of bullying develop depression? Testing interpersonal style to explain the victimization-depression link” door Minita Franzen, Marijtje van Duijn, Peter de Jong, René Veenstra en Marije aan het Rot onderzoekt hoe de interpersoonlijke stijl van slachtoffers van pesten bijdraagt aan hun risico op depressie. Het onderzoek maakt gebruik van longitudinale gegevens uit de TRAILS-studie en richt zich op adolescenten tussen 13 en 19 jaar.

Belangrijkste bevindingen

  1. Interpersoonlijke stijl als voorspeller van depressie: Slachtoffers van pesten vertonen meer vijandig gedrag en minder assertiviteit dan leeftijdsgenoten die niet gepest worden. Deze vijandigheid blijkt significant te verklaren waarom slachtoffers later meer depressieve symptomen ontwikkelen.
     
  2. Vijandigheid als mediator: Ongeveer een derde van het verhoogde risico op depressie onder slachtoffers kan worden toegeschreven aan hun vijandige interpersoonlijke stijl. Deze vijandigheid kan leiden tot negatieve sociale interacties, waardoor slachtoffers meer interpersoonlijke conflicten en een verhoogd risico op depressie ervaren.
     
  3. Assertiviteit en depressie: Hoewel slachtoffers ook minder assertief zijn, blijkt dit geen significante mediator te zijn tussen pesten en depressie. Dit suggereert dat vijandig gedrag een grotere rol speelt bij het ontstaan van depressieve symptomen.
     
  4. Implicaties voor interventies: De bevindingen suggereren dat interventies die gericht zijn op het verminderen van vijandigheid bij slachtoffers van pesten mogelijk effectief kunnen zijn om het risico op depressie te verlagen. Bijvoorbeeld door middel van sociale vaardigheden en emotieregulatietraining.

Deze resultaten dragen bij aan het begrip van hoe pesten bijdraagt aan mentale gezondheidsproblemen en benadrukken het belang van sociale ondersteuning en conflictoplossende vaardigheden in preventieprogramma’s . Lees het volledige onderzoek.