Onderzoek Leerkrachten spelen een essentiële rol in het aanpakken van | Stop Pesten NU

Onderzoek Leerkrachten spelen een essentiële rol in het aanpakken van

Belangrijkste bevindingen van het artikel “Understanding Teachers’ Likelihood of Intervention in Bullying Situations: Testing the Theory of Planned Behavior” van Danelien A. E. van Aalst, Gijs Huitsing en René Veenstra. Deze studie onderzoekt factoren die de kans vergroten dat leerkrachten ingrijpen in pestincidenten. Hierin gebruiken de auteurs de Theory of Planned Behavior om te analyseren welke elementen bijdragen aan het interventiegedrag van leerkrachten.

Samenvatting van het onderzoek

Het onderzoek bevestigt dat leerkrachten een essentiële rol spelen in het aanpakken van pesten. Uit de resultaten blijkt dat vooral de houding van leerkrachten ten opzichte van pesten en hun interne attributiestijl bepalend zijn voor hun neiging om in te grijpen. Dit betekent dat leerkrachten die pesten ernstiger nemen en het als hun verantwoordelijkheid zien om op te treden, eerder geneigd zijn om in te grijpen. Ook bleek dat leerkrachten die pesten beschouwen als gedrag dat door hen beïnvloed kan worden, vaker actie ondernemen. Factoren zoals collegiale steun en leidinggevende steun bleken minder invloed te hebben op hun interventiebereidheid.

De belangrijkste elementen binnen de Theory of Planned Behavior die de interventiebereidheid beïnvloeden zijn:

    1.    Attitude ten opzichte van pesten: Leerkrachten die pesten als ernstiger beschouwen, tonen een grotere bereidheid om in te grijpen.

    2.    Gedragscontrole: Het gevoel van zelfeffectiviteit en de interne attributiestijl spelen een rol bij de neiging tot ingrijpen.

    3.    Subjectieve normen: Hoewel het gevoel van collegiale steun relevant kan zijn, bleek het geen directe invloed te hebben.

    4.    Kennis over pesten: Deze kennis draagt indirect bij aan het verbeteren van attitudes over pesten.

De auteurs benadrukken dat training gericht op het versterken van de interne attributiestijl van leerkrachten en het vergroten van hun bewustzijn over de ernst van pesten mogelijk een effectieve benadering is in anti-pestprogramma’s. Verder onderzoek kan helpen om interventies te ontwikkelen die zijn afgestemd op zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs.

Lees volledige artikel Understanding Teachers’ Likelihood of Intervention in Bullying. Situations: Testing the Theory of Planned Behavior, Danelien A. E. van Aalst1 · Gijs Huitsing1 · René Veenstra1