Onderzoek On the microfoundations of the link between classroom social norms and behavioral development | Stop Pesten NU

084-8340086

Onderzoek On the microfoundations of the link between classroom social norms and behavioral development

Dit artikel richt zich op het verband tussen sociale normen en gedragsontwikkeling zoals gepresenteerd in onderzoek naar normen met betrekking tot pesten en agressie. Het doel is een conceptueel kader te presenteren voor hoe normen in de klas de beslissingen van kinderen kunnen verklaren om anderen te verdedigen of af te zien van verdedigen. Normen komen voort uit groepsconsensus over wat gepast is in bepaalde sociale omstandigheden, en kunnen ook gedrag op individueel niveau vormgeven, beperken en ombuigen. De studie van normen heeft veel aantrekkingskracht gekregen in onderzoek naar relaties tussen leeftijdsgenoten en heeft de aandacht verlegd naar processen op groepsniveau, vaak gedefinieerd op klasniveau, die gedeelde betekenissen creëren en in stand houden die van invloed zijn op gedrags- en sociale aanpassing. Normconformiteit, pluralistische onwetendheid en machtsevenwicht worden gepresenteerd als mogelijke mechanismen op microniveau voor het verband tussen populariteits- (of afwijzings)normen in de klas en verdedigend gedrag. Aanwijzingen voor verder onderzoek worden besproken, waaronder de noodzaak om de microfundamenten direct te beoordelen en te testen, genderspecifieke versus algemene normen te onderzoeken, zich te concentreren op concurrerende normen in de klas, ontwikkelingseffecten van normen te testen, de impact van leraren op sociale normen te onderzoeken en aandacht te schenken aan onder invloed van persoonlijke normen.

Conclusie
Sociale normen vormen op verschillende manieren het gedrag van individuele leerlingen. Individueel gedrag wordt beïnvloed door wat andere klasgenoten doen, door wat specifieke subgroepen van klasgenoten (bijvoorbeeld populaire of afgewezen klasgenoten) doen en door wat studenten als normatief beschouwen in een groep. Om voordelen te ontvangen of nadelen te vermijden, hebben studenten de neiging hun gedrag aan te passen aan wat normatief is (normconformiteit). Dit kan gebaseerd zijn op bestaande normen of op gedeelde misvattingen over die normen (pluralistische onwetendheid). Of gedrag wordt aangepast kan bovendien afhangen van de machtsstructuur in een groep. Sociale normen spelen een cruciale rol in het gedrag van individuele leerlingen. Er valt nog veel te ontdekken over welke mechanismen op microniveau deze invloed aandrijven. Deze ontdekkingen kunnen theorieën over sociale normen verdiepen en de impact van op normen gebaseerde interventies maximaliseren.

Download het onderzoek Research On the microfoundations of the link between classroom social norms and behavioral development 2022

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco