Pestgedrag op school: ‘Een kind moet zich straks weer veilig voelen om te komen leren’ | Stop Pesten NU

084-8340086

Pestgedrag op school: ‘Een kind moet zich straks weer veilig voelen om te komen leren’

We staan stil bij de ‘Dag tegen pesten’ met leraressen Marloes Horstman (28) en Kyra Nanlohy (43). Dat pesten grote invloed kan hebben op iemands leven weten zij als geen ander. Daarom zijn ze ook nu, terwijl alle leerlingen thuis zitten, bezig met de sfeer in hun groep. ”We videobellen altijd in groepjes, zo zijn leerlingen op de hoogte van elkaars verhaal.”

Het is zondag de ‘Dag tegen pesten’, deze dag is in het leven geroepen om extra bewustzijn te creëren voor de noodzaak om pesten aan te pakken.

Dat dat nog steeds hard nodig is weten leerkrachten Marloes Horstman (28) en Kyra Nanlohy (43).

‘Sommige ouders vinden: als iemand mijn kind pijn doet, dan mag hij terug slaan’

Marloes: ”Stilstaan bij pesten is ontzettend belangrijk. Pesten kan op de langer termijn veel schade aanrichten.” Kyra vult aan: ”Er zijn mensen van rond de 50 die er nog steeds last van hebben. En dat is logisch, als het basisrecht van vertrouwen in jezelf en vertrouwen in andere mensen wegvalt, wordt je leven een stuk zwaarder.”

Alle neuzen dezelfde kant op

De leerkrachten zijn beiden verbonden aan de Adwaita school in Deventer. Marloes staat fulltime voor groep twee. Kyra geeft drie dagen per week les aan groep acht en staat één dag voor groep zeven. Daarnaast zijn ze allebei gedragsspecialist. Marloes: ”We zorgen dat binnen de school alle neuzen dezelfde kant op staan en helpen collega’s met tips en truc’s. Het gaat om gedrag in het algemeen, waaronder pestgedrag.”

‘Mijn leerling loopt gelukkig weer met zelfvertrouwen op het schoolplein’

Kyra heeft in haar groep een aantal kinderen die door pestgedrag van school gewisseld zijn. Kyra: ”Gelukkig gaat het nu weer goed met ze. Ik zie dat ze weer met andere kinderen spelen op het schoolplein, de resultaten omhoog gaan en ze weer met zelfvertrouwen rondlopen. Een kind zien opbloeien, dat is zo mooi om te zien!”

Marloes vult aan: ”Dat een kind nog in groep zeven of acht wisselt van school, in het allerlaatste jaar op de basisschool, zegt denk ik genoeg over de ernst van de situatie. Hoe erg het pesten was voor die kids.”

Het voorbeeld van de leraar

Als leerkracht hebben ze daarom een belangrijke rol in het stoppen, maar vooral het voorkomen van pestgedrag. Marloes: ”Daar zijn we ontzettend veel mee bezig op school. Als leraar is voorbeeldgedrag heel belangrijk. Hoe wij met elkaar en de kinderen omgaan. Een klein ding is dat we elkaar aanspreken met ‘juf’ of ‘meester’ en dan de voornaam. En dat we dingen uitpraten.”

‘Tuurlijk is het niet fijn als je kind wordt geslagen, toch moet je dan rustig blijven’

Kyra: ”Verder proberen we pestgedrag te voorkomen door uit te leggen dat het oké is om geen klik met iemand te hebben, maar je moet diegene wel met respect behandelen. Dat is zeker in de bovenbouw waar leerlingen sociaalvormend bezig zijn belangrijk. We laten de kinderen zien dat iedereen verschillend is en dat dat oké is, iedereen heeft z’n plussen en minnen.”

Voor de ouders is ook een belangrijke rol weggelegd. ”Wij kunnen op school nog zo ons best doen, maar dat helpt niet als de ouders thuis wat anders zeggen. Zij moeten thuis ook het goede voorbeeld geven. Laten zien dat je ruzies moet uitpraten en spiegelen door te vragen: ”Wat zou je ervan vinden als iemand dat met jou doet?” Dat is voor ouders soms best lastig.”

Terugslaan

”Sommige ouders staan niet achter onze aanpak, zij vinden: als iemand mijn kind pijn doet, dan mag hij terug slaan. Dat gaat natuurlijk niet, op deze manier worden ruzies niet opgelost. Tuurlijk is het niet fijn als je kind wordt geslagen, toch moet je als ouder dan rustig blijven. Ouders bekijken het alleen vanuit het perspectief van hun eigen kind, wij hebben zicht op de hele klas.”

Niet bewust pesten

Hoe erg ze hun best ook doen, Kyra en Marloes kunnen niet alles zien. Kyra: ”Sommige dingen gebeuren zo onderhuids en alle kinderen ervaren dingen anders. Soms wordt er niet bewust gepest, maar is dat in de beleving van de ander wel zo.”

‘Gaandeweg het jaar gebeurt er altijd wel wat’

”We proberen het zoveel mogelijk te voorkomen door in het begin van het jaar heel bewust stil te staan bij de sfeer in de klas, maar gaandeweg het jaar gebeurt er altijd wel wat. Leerlingen krijgen andere vriendinnetjes, leerling a blijkt toch naar dezelfde middelbare school te gaan en leerling b niet, dat brengt allemaal gevoelens mee.

Videobellen tijdens de coronacrisis

Nu alle leerlingen thuis zitten, proberen Kyra en Marloes er toch voor te zorgen dat ze zich met elkaar verbonden voelen. Kyra: ”Het videobellen gaat in groepjes, steeds verschillende groepjes bij elkaar. We voeren dan een heel open gesprek over hoe het gaat met ze en wat ze meemaken. Op die manier is het straks niet alleen hun eigen verhaal, maar zijn ze ook op de hoogte van de situatie van hun klasgenoten.”

‘Leerachterstand is erg, maar we moeten eerst weer samen die groep worden’

Dat is ook volgens Marloes heel belangrijk. ”De leerachterstand is heel erg, maar als de school straks weer open gaat moeten we eerst weer samen die groep worden. Een kind moet zich veilig voelen om te komen leren. Dat moet je eerst op orde hebben, dan komt de rest van zelf. Daar heb ik al het vertrouwen in.”

 

Bron In de Buurt

Doelgroep: 
Professionals

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco