Quiz Pesten op de Werkvloer | Stop Pesten NU

Quiz Pesten op de Werkvloer

Korte antwoord Quiz

Instructies: Beantwoord de volgende vragen in 2-3 zinnen.

  1. Wat is de definitie van pesten op het werk volgens Davenport, Schwartz en Elliot?
  2. Noem drie financiële gevolgen van pesten op de werkplek voor werkgevers.
  3. Beschrijf kort fase 3, "Neerslaande gebeurtenis", in de cyclus van pesten op het werk.
  4. Naast verbale en non-verbale pesterijen, welke andere vorm van pesterij wordt genoemd?
  5. Wat is de rol van de Arbowet in relatie tot pesten op de werkplek?
  6. Welke twee maatregelen zijn volgens de Arbowet noodzakelijk om pesten op het werk tegen te gaan?
  7. Noem twee voorbeelden van werknemers die volgens de tekst kwetsbaarder zijn voor pesten.
  8. Wat is het percentage werknemers dat in 2018 aangaf gepest te zijn door leidinggevenden of collega's?
  9. Naast pesten door collega's en leidinggevenden, door wie kunnen werknemers nog meer gepest worden?

 

 

 

 

Antwoordsleutel

  1. Pesten op het werk is "een kwaadwillige poging om iemand van het werk te dwingen door middel van ongerechtvaardigde beschuldigingen, vernedering, algemene intimidatie, emotionele mishandeling en/of terreur."
  2. Drie financiële gevolgen zijn: toename in ziekteverzuim, verminderde werkprestaties, en gedwongen ontslag of vertrek van slachtoffers.
  3. Een "Neerslaande gebeurtenis" is een specifieke gebeurtenis, zoals een promotie van het doelwit, die de pestkop aanleiding geeft om aanvallen te starten en anderen te betrekken bij het pestgedrag.
  4. Naast verbale en non-verbale pesterijen wordt fysieke pesterij ook genoemd.
  5. De Arbowet verplicht werkgevers om hun werknemers te beschermen tegen pesten op de werkplek. Het niet naleven van de Arbowet kan leiden tot hoge boetes.
  6. Twee noodzakelijke maatregelen zijn het benoemen van een vertrouwenspersoon en het opstellen van een klachtenprocedure.
  7. Werknemers die buiten een homogene groep vallen, zoals niet-rokers in een rokersomgeving, of werknemers met een hogere intelligentie die als concurrent worden gezien, zijn kwetsbaarder.
  8. In 2018 gaf 8% van de werknemers aan in de afgelopen 12 maanden gepest te zijn door hun leidinggevende of collega's.
  9. Werknemers kunnen ook gepest worden door klanten.