Bullying is a relationship problem that most often occurs in the presence of peers. Peers who witness bullying play a critical role in intervening. Peer intervention, or defending, is a complex behavior. Defending a victimized peer can occur offline and online, with many similarities between the two contexts. This paper, guided by the Social Ecological Model, systematically reviewed the correlates associated with defending at different levels including: individual, peer, family, and school. Inclusion criteria retrieved a final sample of 130 original, peer-reviewed research articles on offline defending, and 25 articles for online defending.
Consistent results across both contexts reveal that individuals who defend tend to be girls, have high empathy and low moral disengagement, are popular and well-liked by their peers, and perceive supportive relationships with their parents, teachers, and schools. More research is needed to understand interactions that may occur between levels of the model, as defending is a complex behavior that cannot be characterized by isolated correlates.
Highlights
- Both offline and online defending are associated with individual, peer, family, and school correlates.
- Empathy was the most researched individual correlate, with all significant findings (75%) positively related to defending.
For offline defending, sociometric status was the most researched correlate, and its association may be bidirectional.
The bystander model was the most studied correlate of online defending, with most research (84%) noting a positive link.
Author links open overlay panelLaura J.LambeVictoria DellaCioppaIrene K.HongWendy M.Craig
- Department of Psychology, Queen's University, Kingston, ON, Canada
- https://doi.org/10.1016/j.avb.2018.05.007Get rights and content
Nederlandse vertaling via Google Translate
Abstract
Pesten is een relatieprobleem dat zich meestal voordoet in het bijzijn van leeftijdsgenoten. Collega's die getuige zijn van pesten, spelen een cruciale rol bij het ingrijpen. Interventie door collega's, of verdedigen, is een complex gedrag. Het verdedigen van een slachtoffer van een Peer (leeftijdsgenoot, klasgenoot, collega, lid van zelfde team) kan zowel offline als online plaatsvinden, met veel overeenkomsten tussen de twee contexten. Dit artikel, geleid door het sociaal-ecologische model, evalueerde systematisch de correlaten die verband houden met verdedigen op verschillende niveaus, waaronder: individu, leeftijdsgenoot, gezin en school. Opnamecriteria leverden een eindsteekproef op van 130 originele, collegiaal getoetste onderzoeksartikelen over offline verdediging en 25 artikelen over online verdediging.
Consistente resultaten in beide contexten laten zien dat individuen die verdedigen meestal meisjes zijn, een hoge empathie en een lage morele terugtrekking hebben, populair en geliefd zijn bij hun leeftijdsgenoten, en ondersteunende relaties met hun ouders, leraren en scholen ervaren. Er is meer onderzoek nodig om de interacties tussen de niveaus van het model te begrijpen, aangezien verdedigen een complex gedrag is dat niet kan worden gekarakteriseerd door geïsoleerde correlaten.
Hoogtepunten
- Zowel offline als online verdedigen wordt geassocieerd met individuele, peer-, familie- en schoolcorrelaten.
- Empathie was het meest onderzochte individuele correlaat, waarbij alle significante bevindingen (75%) positief gerelateerd waren aan verdedigen.
- Voor offline verdedigen was de sociometrische status het meest onderzochte correlaat, en de associatie kan bidirectioneel zijn.
- Het omstandermodel was het meest bestudeerde correlaat van online verdediging, waarbij het meeste onderzoek (84%) een positief verband opmerkte.
Tip van de redactie
Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen
Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!