Sinds enkele jaren wordt een toename van agressief gedrag bij adolescenten waargenomen. De deelname aan pesten wordt in verband gebracht met veel psychosociale problemen in de ontwikkeling van adolescenten. Aan de andere kant kan het hulpzoekgedrag een van de belangrijkste beschermende factoren zijn die het risico op dit soort geweld verkleinen.
Het onderzoek was gericht op het schatten van de risicofactoren, evenals de beschermende factoren van pesten op school, door gebruik te maken van de Bayesiaanse netwerken om een model te bouwen waarmee de waarschijnlijkheid van het optreden van agressief en hulpzoekend gedrag bij schoolkinderen kan worden geschat.
Het risico op pesten en waarschijnlijkheid hulpzoekend gedrag bij schoolkinderen: een Bayesiaanse netwerkanalyse
(Nederlandse vertaling Google translate)
Onderzoekers Katarzyna Sitnik-Warchulska*, Zbigniew Wajda, Bartosz Wojciechowski and Bernadetta Izydorczyk. Faculty of Management and Social Communication, Institute of Applied Psychology, Jagiellonian University in Krakow, Krakow, Poland
De nadruk lag op individuele risico-/beschermende factoren gerelateerd aan EAS-temperament (emotionaliteit, activiteit en gezelligheid) en variabelen gerelateerd aan de gezinscontext (niveau van cohesie, flexibiliteit, gezinscommunicatie en tevredenheid met het gezinsleven). Bayesiaanse methoden zijn niet bijzonder mainstream geweest in de sociale en medische wetenschappen. De steekproef bestond uit 75 studenten (32 jongens en 43 meisjes), 13-15 jaar (M = 13,82; SD = 0,47). De beoordeling omvatte de EAS Temperament Questionnaire, Family Adaptability & Cohesion Evaluation Scales FACES IV-SOR (Family Rating Scale) en enquêtevragenlijst. De Bayesiaanse netwerken werden toegepast. Afhankelijk van de waarden van de geïdentificeerde variabelen, kan een zeer hoge a posteriori kans op pesten en hulpzoekend gedrag worden voorspeld. Vier EAS-subschalen (nood, angst, activiteit, gezelligheid) en twee SOR-subschalen (gebalanceerde flexibiliteit en evenwichtige cohesie) werden geïdentificeerd als voorspellers van pesten. Bovendien werden twee SOR-subschalen (Family Communication and Life Family Satisfaction) en één EAS-subschaal (Sociabiliteit) geïdentificeerd als voorspellers van hulpzoekend gedrag. Het geconstrueerde netwerk maakte het mogelijk om de invloed aan te tonen van variabelen gerelateerd aan temperament en variabelen gerelateerd aan de gezinsomgeving op de kans op pesten of de kans op het zoeken van hulp en ondersteuning. Het Bayesiaanse netwerkmodel dat in deze studie is gebruikt, kan in de klinische praktijk worden gebruikt.
Conclusie
Download The Risk of Bullying and Probability of Help-Seeking Behaviors in School Children
The Risk of Bullying and Probability of Help-Seeking Behaviors in School Children: A Bayesian Network Analysis
An increase in aggressive behaviors in adolescents has been observed for a few years. The participation in bullying is associated with many psychosocial difficulties in adolescent development. On the other hand, the help-seeking behavior can be one of the most important protective factors that reduce the risk for this type of violence. The study was aimed at estimating the risk factors, as well as the protective factors of school bullying, by using the Bayesian networks to build a model allowing to estimate the probability of occurrence of the aggressive and help-seeking behaviors among school children.
The focus was on individual risk/protective factors related to EAS temperament (emotionality, activity, and sociability) and variables related to the family context (level of cohesion, flexibility, family communication, and family life satisfaction). Bayesian methods have not been particularly mainstream in the social and medical sciences. The sample comprised 75 students (32 boys and 43 girls), aged 13–15 (M = 13.82; SD = 0.47). Assessment comprised The EAS Temperament Questionnaire, Family Adaptability & Cohesion Evaluation Scales FACES IV-SOR (Family Rating Scale), and Survey questionnaire. The Bayesian networks were applied. Depending on the values of the identified variables, very high a posteriori probability of bullying and help-seeking behaviors can be predicted. Four EAS subscales (Distress, Fear, Activity, Sociability) and two SOR subscales (Balanced Flexibility and Balanced Cohesion) were identified as predictors of bullying. Moreover, two SOR subscales (Family Communication and Life Family Satisfaction) and one EAS subscale (Sociability) were identified as predictors of help-seeking behaviors. The constructed network made it possible to show the influence of variables related to temperament and variables related to the family environment on the probability of bullying or the probability of seeking help and support. The Bayesian network model used in this study may be used in clinical practice.
Conclusions
Bayesian networks were used to analyze the data in this article. The constructed network made it possible to show the influence of variables related to temperament and variables related to the family environment on the probability of bullying or, in fact, a reverse reaction related to seeking help and support. The obtained results and the conducted analyses indicate that the Bayesian network model may be useful in clinical practice.
The network model obtained in the presented study clearly indicates the need to include factors related to the temperament of adolescent children as well as factors related to the relationship and the ability to adapt to the family system in preventive programs. Targeting the strengthening of these aspects, as well as supporting the ability to seek help in the environment seem to be crucial for effective intervention in adolescents using bullying.
Download The Risk of Bullying and Probability of Help-Seeking Behaviors in School Children
Tip van de redactie
Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen
Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!