
Beledigen | Bedreigen | ||
Alleen zichtbaar voor het slachtoffer | Zichtbaar voor groter publiek | Alleen zichtbaar voor het slachtoffer | Zichtbaar voor een groter publiek |
Bv. iemand een beledigende sms sturen | Bv. iemand beledigen in een post op Facebook | Bv. via e-mail dreigen dat je iemand in elkaar zult slaan | Bv. in een Facebook-post dreigen dat je iemand in elkaar zult slaan |
Uitlachen | Hinderen in sociale contacten | ||
Alleen zichtbaar voor het slachtoffer | Zichtbaar voor een groter publiek | Alleen zichtbaar voor het slachtoffer | Zichtbaar voor een groter publiek |
Bv. een ridiculiserende foto van iemand naar die persoon zelf sturen via Snapchat | Bv. een ridiculiserend filmpje van iemand Tweeten | Bv. Inbreken in iemands Facebook account en het wachtwoord veranderen Bv. iemand uitsluiten of negeren online | Bv. Inbreken in iemands Facebook-account en in zijn/haar naam de profielstatus aanpassen of dingen aan het profiel veranderen om die persoon belachelijk te maken |
Of de pesterijen enkel zichtbaar zijn voor het slachtoffer of ook voor een groter publiek, hangt grotendeels af van het gebruikte medium. Zo zijn er toepassingen (bv. sms, e-mail en instant messaging) die voornamelijk gebruikt worden in een pestcontext om het slachtoffer pestberichten te zenden zonder dat anderen dit kunnen zien. Bij andere toepassingen daarentegen kunnen andere mensen wel gemakkelijk getuige zijn van de pesterijen. Bijvoorbeeld wanneer een pestbericht verschijnt op een publiek profiel in sociale netwerksites (Facebook, Twitter,...), dan impliceert dit quasi automatisch dat een groter publiek betrokken raakt bij het cyberpesten als getuige. Uit onderzoek blijkt dat vormen van cyberpesten die verspreid geraken onder een groter publiek als veel pijnlijker worden ervaren door het slachtoffer in vergelijking tot cyberpestgevallen die qua publieke verspreiding tussen dader en slachtoffer blijven.