Zelfs pesten is anders in coronatijd | Stop Pesten NU

084-8340086

Zelfs pesten is anders in coronatijd

Pesten op scholen is door corona niet minder, maar wel anders geworden. Door digitale lessen en mondkapjes ontstaan nieuwe vormen van pesten. Ouders geven vaak niet het goede voorbeeld: ook die vertonen meer pestgedrag op sociale media.

Pesten op scholen is niets nieuws, maar tijdens de coronacrisis heeft het wel nieuwe vormen aangenomen. Op de jaarlijkse conventie van de National Catholic Educational Association in Amerika zijn katholieke docenten en schoolleidingen opgeroepen om te letten op nieuwe vormen van pesten. Volgens anti-pestspreker Jodee Blanco, die verschillende boeken heeft geschreven over haar eigen ervaringen met gepest worden, is er sinds de coronacrisis “een scherper randje aan gemeenheid en hatelijkheid.”

Pestende ouders

In een virtuele workshop op de conferentie legde Blanco uit dat ze voor de pandemie scholen bezocht en leerlingen in de gymzaal bewust maakte van wat pesten met anderen doet. Nu kan ze geen scholen bezoeken, maar krijgt ze nog steeds telefoontjes van schooldirecteuren over pestgedrag.

De directeuren melden dat leerlingen steeds meer sarcastische opmerkingen maken, kritiek hebben op anderen en klaarstaan om “hun kans te grijpen om een gemene opmerking te maken.” Vooral in de onderbouw van de middelbare school zien directeuren dit gedrag veel, maar daarnaast bemerken ze ook dat ouders steeds vaker pesten via sociale media.

“Kinderen zijn net sponzen”, zei Blanco. “Ze absorberen gedrag dat ze thuis en op school zien en kunnen dat gaan nadoen.” Schoolleidingen en docenten geeft ze het advies zichzelf wat ruimte te geven en te proberen te begrijpen waar het negatieve gedrag vandaan komt. “Dit is een leerproces voor ons allemaal – een sociaal en emotioneel leerproces”, aldus Blanco, die drie boeken over pesten geschreven heeft en verschillende publicaties over pestinterventie, mild straffen en omgaan met moeilijke ouders op haar naam heeft staan.

Een vorm van pesten die veelvuldig voorkomt in online lessen is het maken van ‘lelijke’ foto’s of screenshots van medeleerlingen en die online zetten. Ook mondkapjes, die alleen de ogen zichtbaar laten, hebben een nieuwe betekenis aan bepaalde vormen van pesten gegeven, denkt Blanco. Voor de pandemie konden leerlingen al erg wreed tegen elkaar zijn door elkaar blikken van walging toe te werpen; door de dynamiek van een mondkapje zijn die blikken volgens haar “nog veel uitdrukkelijker” geworden.

Zichtbare menselijkheid

Een nieuwe uitdaging voor leerkrachten is dat hun menselijkheid nu veel zichtbaarder is, vooral als ze moeite hebben met technieken als Microsoft Teams of Zoom. Leerlingen merken dat en maken er grappen over. Volgens Blanco voelen leerlingen minder remming om dit soort gedrag te uiten omdat veel ouders toegeven het afgelopen jaar “de boel de boel te laten” door minder streng te zijn voor hun kinderen.

Blanco kwam ook met advies over hoe leerlingen hun ouders kunnen helpen om zich online beter te gedragen: ze merkt namelijk “groei in het aantal ouders dat op sociale media pestgedrag vertoont.”

 

 

Bron

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco