Mijn kind is een meeloper

Mijn kind is een meeloper | Wat kan ik doen | Voor ouders

Doe dit als je vermoedt dat je kind een meeloper of pester isanimatie stop pesten nu

  • Zoek uit wat er aan de hand is.
  • Praat met je kind, zijn leraar, trainer, vrienden...
  • Leg het verschil uit tussen plagen en pesten en maak duidelijk dat pesten niet is toegestaan.
  • Sommige kinderen hebben moeite om dit onderscheid te maken.
  • Maak duidelijk dat je het gedrag van je kind afkeurt, maar niet hem of haar zelf.
  • Help je kind om zijn zelfbeeld te versterken.
  • Vertel dat pesten geen manier is om meer vrienden te maken, integendeel.
  • Leer je kind positief/respectvol om te gaan met andere kinderen.
  • Straf niet meteen maar houd je kind wel verantwoordelijk voor de situatie.
  • Vraag je kind wat hij/zij zelf zou kunnen doen om te situatie op te lossen.
  • Probeer uit te zoeken waarom je kind dit doet.
  • Zoek naar mogelijke redenen voor het pesten. Misschien kun je er iets aan doen.

 

Wij helpen kinderen het meest als wij als ouders en opvoeders open staan voor het idee dat onze kinderen mogelijk door groepsdruk ander en ongewenst gedrag vertonen om 'geliefd', 'populair' of 'stoer' gevonden te worden en dat zij nu de pester of meelopers zijn. Dit betekent niet dat jouw kind fout of slecht is, maar het gedrag is fout en dit gedrag moet direct stoppen! cartoon stop pesten nu

Alleen mensen die 'ergens' onzeker zijn, pijn hebben of gekwetst zijn pesten anderen (of lopen met de pesters mee), zij hebben het nodig om ten koste van een ander, zichzelf groter, sterker of machtiger te voelen. Dit gedrag is een verkapte vraag om hulp. Wij weten uit onderzoeken personen die ECHT zelfvertrouwen hebben, niet pesten! Mensen met echt zelfvertrouwen vinden zichzelf en ook alle anderen mensen helemaal oké, die voelen niet de behoefte om iemand kleiner te maken, te kwetsen, kleineren of vernederen of zogenaamd 'stoer' gevonden te worden. 

Uiteindelijk willen wij allemaal hetzelfde (net als het slachtoffer) bij een groep horen en geaccepteerd worden om wie wij zijn. Naast het geven van een sanctie op het slechte gedrag (bijvoorbeeld een reflectieopdracht over wat zij gedaan hebben + hoe dit zou voelen als ze dit bij hun zouden doen) om ze vervolgens tips, tools en vaardigheden aan te leren in een training over wat echt zelfvertrouwen hebben is waardoor mensen jou echt leuk gaan vinden.

Dat mensen je dan pas echt leuk vinden, hoe fijn is dat. Dat ze niet meer bang voor je zijn (en zogenaamd vrienden met je zijn uit angst om de volgende te zijn die door jou gepest wordt) maar gewoon omdat je niet meer gemeen doet naar anderen en daardoor veel leuker bent (gewoon door je echte zelf te zijn).

Het hebben van ECHT zelfvertrouwen is iets wat wij ieder mens gunnen, het is iets waar je je hele leven baat bij hebt. ~ én ~ dit zorgt er ook voor dat niemand meer gepest wordt!

Wist je dit? 

Veel leerlingen die pesten, worden zelf ook gepest. Jongens zijn vaker dader/slachtoffer. Kinderen die zowel pesten als gepest worden lopen mogelijk de meeste kans op een problematische puberteit. Ze worden verworpen door de klas, worden vaak gepest en reageren zich voortdurend af op andere klasgenoten. Daar maken ze zich niet geliefd mee. Bij hen is sprake van een opeenstapeling van kwetsbaarheden, wat zich kan uiten in allerlei emotionele en gedragsproblemen. 

 

Je kind is een meeloper (passief en/of actief)Puber jongen op de grond wordt door pester en meelopers geschopt

Meelopers zijn kinderen die met de pester mee pesten (actieve meeloper) of lachen om wat er met het gepeste kind wordt uitgehaald (passieve meeloper).

De passieve meelopers pesten indirect bijivoorbeeld: ze staan er altijd bij, lachen om alles wat de pester en actieve meelopers aan rottigheid uithalen bij het slachtoffer, schelden de gepeste uit, applaudisseren en moedigen de pester en andere meelopers om aan om door te blijven gaan. 

De actieve meelopers doen actief mee aan het pesten of lopen juist voorop met het pestgedrag door bijvoorbeeld het slachtoffer te slaan, schoppen, schelden, omduwen en nog erger om indruk te maken op de pester. Ze willen door de pester als stoer en als vriend ervaren worden, hierdoor weten ze dan zeker dat zij niet zelf door de pester gepest gaan worden.

De passieve- en actieve meelopers vormen samen met de pester de pestende groep. De meelopers zorgen ervoor dat er niemand in de buurt van het slachtoffer is die zou kunnen ingrijpen. Vervolgens isoleren ze het slachtoffer (sluiten ze in) door om het slachtoffer heen te gaan staan. Hierdoor kan het slachtoffer niet vluchten want de passieve meelopers houden hun dan tegen.

Dit maakt ook dat je pesten niet in je eentje kan stoppen: het is altijd meer tegen één (de pestende groep bestaat altijd uit meerdere personen en het slachtoffer staat er altijd alleen voor, hierdoor is er sprake van een ongelijke macht).

 

Hulp nodig

Een op de drie kinderen die veel gepest wordt, durft dit aan niemand te vertellen. Dat blijkt uit onderzoek van vijf universiteiten en het Trimbos Instituut.

Waarom is het, ook voor volwassenen, zo moeilijk om hardop te zeggen dat je gepest wordt?

Patricia Bolwerk van stichting  Stop Pesten Nu legt het je uit, zie video.

Stichting Stop Pesten Nu heeft niet de mogelijkheid om iedereen individueel hulp te bieden. Wij vinden het wel belangrijk, dat jij over jouw (hulp)vraag met iemand kan praten om te kijken wat jij het beste kan doen. Om deze reden houden wij bij, bij welke organisaties jij terecht kunt!

Bel, chat of mail over Pesten of Online Pesten voor hulp of advies bij jouw individuele vraag met onderstaande organisaties. Zij zijn er voor jou!​

► Overzicht organisaties - Pesten

► Overzicht organisaities Online Pesten (Cyberpesten)

 

Speciaal voor Ouders & Opvoeders

Stichting Ouders & Onderwijs Onderdeel vanuit het MInisterie van Onderwijs om ouders en opvoeders ondersteuning te bieden bij het aanpakken van pesten op school. Website: www.oudersenonderwijs.nl 
Maandag t/m vrijdag tussen 9.30-12.30 uur en  13.00-16.00 uur.

Bel 088-6050101 of mail: vraag@oudersonderwijs.nl