Creatieve & Inspirerende lesmaterialen Pesten & Online Pesten

084-8340086

Foutmelding

You may not view this site from your current location.

Creatieve & Inspirerende lesmaterialen over Pesten & Online Pesten

Ontdek nu onze geweldige verzameling van meer dan 600 gratis lesideeën en materialen over pesten & online pesten (cyberpesten). Pesten is een gevoelig onderwerp en als leerkracht is het belangrijk om hierover te praten. Onze benadering is uitnodigend, boeiend en effectief. Laten we samenwerken om een veilige omgeving te creëren waarin pesten wordt begrepen, voorkomen en bestreden.

Samen tegen Pesten

hand met hart

Wees de leerkracht die het verschil maakt

Ontdek op deze pagina onze rijke verzameling aan creatieve en inspirerende ideeën en lesmaterialen, speciaal ontworpen om het gesprek over pesten op een innovatieve manier te faciliteren. Of je nu een spannende speurtocht organiseert, een rollenspel opzet, realistische casussen bespreekt, een escape room-ervaring induikt, een toneelstuk uitvoert of krachtige posters ophangt; wij hebben voor elk wat wils.

Extra inspiratie 

Al deze waardevolle (les)materialen kunnen het hele schooljaar door kosteloos worden gebruikt  (èn niet alleen tijdens de Dag-/Week Tegen Pesten)

Het creëren van een positieve groepsdynamiek in de klas is essentieel voor een effectieve en aangename leeromgeving.

Werkvorm: "groepsproject" - een project dat de hele klas samenbrengt, zoals een muurschildering of een gezamenlijke presentatie

Doel

Deze activiteit is ontworpen om de hele klas samen te brengen in een creatief en samenwerkend project. door samen te werken aan een gemeenschappelijk doel, zoals het maken van een muurschildering of het voorbereiden van een gezamenlijke presentatie, leren leerlingen over teamwork, planning en het delen van verantwoordelijkheden.

Werkvorm: "Onze klas, onze regels" - Samen regels en normen opstellen voor de klas

Doel

Deze activiteit heeft als doel om leerlingen actief te betrekken bij het creëren van een positieve en respectvolle klasomgeving. Door samen regels en normen op te stellen, leren ze over verantwoordelijkheid, respect en gemeenschapszin.

Werkvorm: "Reflectie op teamwerk" - Groepsdiscussies over de ervaringen en lessen van de teamopdrachten

Doel

Deze activiteit is gericht op het reflecteren op de ervaringen en lessen die zijn opgedaan tijdens de teamopdrachten. Het doel is om leerlingen te helpen begrijpen wat effectief teamwerk inhoudt en hoe ze hun samenwerkingsvaardigheden kunnen verbeteren.

Benodigdheden

Notities of herinneringen aan de uitgevoerde teamopdrachten.
Een comfortabele ruimte voor groepsdiscussies.

Werkvorm "Samen staan we sterk" - teamopdrachten waarbij samenwerking noodzakelijk is

Doel

Deze activiteit is ontworpen om de samenwerkingsvaardigheden van leerlingen te versterken. Door middel van teamopdrachten leren ze het belang van samenwerken en hoe ze gezamenlijk doelen kunnen bereiken.

Werkvorm: "Conflictscenario's" - groepsdiscussies over hypothetische conflicten en oplossingen

Werkvorm "Luisteren en spreken" - Oefeningen in actief luisteren en duidelijk communiceren

Deze activiteit is bedoeld om leerlingen bewust te maken van het belang van respect in hun dagelijks leven.

Belangrijk zodat alle leerlingen zich gezien, gehoord, gesteund en waardevol voelen in 'wat ze ook maken' tegen pesten

Casus: WhatsApp-groep uitsluiting en roddelen

Stel je voor: In een klas op het voortgezet onderwijs is er een WhatsApp-groep waarin een groep leerlingen elkaar berichten stuurt. In deze groep worden andere leerlingen uitgesloten en worden er gemene roddels verspreid over hen. De leerlingen in deze WhatsApp-groep lijken het leuk te vinden om over anderen te praten en sommigen doen zelfs mee zonder er echt over na te denken.

Deze activiteit heeft als doel een veilige en ondersteunende omgeving te creëren waarin leerlingen zich comfortabel voelen om unieke aspecten van zichzelf te delen. Het bevordert wederzijds respect en begrip, essentieel voor het tegengaan van pestgedrag.

'Wie ben ik' Een activiteit voor veilige zelfexpressie en kennismaking

Benodigdheden:

Inleiding: Reflectieopdracht: Neem deze opdracht serieus en ben bereid om te leren en te groeien.

Pestgedrag is een serieus probleem dat invloed heeft op de veiligheid en het welzijn van medeleerlingen. Als getuige van pestgedrag tegen een klasgenoot heb je een belangrijke rol in het creëren van een veilige en ondersteunende schoolomgeving. Deze reflectieopdracht nodigt je uit om na te denken over je keuze om niets te zeggen in een dergelijke situatie en om te overwegen hoe je in de toekomst beter kunt reageren op pestgedrag.

Doelstelling: De leerlingen leren hoe ze pesten kunnen herkennen en stoppen en hoe ze voor elkaar kunnen opkomen in situaties waarin er gepest wordt.

Doelgroep: Leerlingen in de leeftijd van 12 tot 15 jaar

Benodigdheden:

Ruimte om de escape room in te richten

► Groep 1 t/m 4

Over de Streep (met voorbeeldvragen)

“Over de Streep” is een werkvorm die een aantal jaar geleden veel op televisie getoond werd in het Amerikaanse programma voor jongeren genaamd “Challenge Day”. Het heeft als doel om jongeren meer bewust te laten worden van hun gedrag. Hugo vondt, met name, het laatste proces ‘Cross the line’ erg krachtig en mooi en heeft deze werkvorm opgenomen in zijn repertoire. In het TV programma is er altijd veel emotie rondom heftige thema’s als scheiding en verlies.

  1. Denk terug aan een moment waarop je iemand anders hebt gepest of slecht behandeld. Beschrijf wat er is gebeurd en hoe je je toen voelde.
     
  2. Probeer je nu in te leven in de persoon die je hebt gepest. Hoe zou die persoon zich hebben gevoeld op dat moment? Wat voor effect had jouw gedrag op die persoon?
     
  3. Bedenk hoe je je zou voelen als iemand anders jou zo zou behandelen. Zou je het fijn vinden? Waarom wel of niet?

Werkvorm: "In iemand anders' schoenen" - Rollenspellen om empathie te bevorderen

Doel

Deze activiteit is ontworpen om empathie en begrip te bevorderen door leerlingen in de rol van een ander te laten stappen. Het helpt hen om verschillende perspectieven te begrijpen en te waarderen.

Benodigdheden

Doelstellingen:

Leerlingen begrijpen wat pesten is en kunnen voorbeelden geven van pestgedrag.
Leerlingen leren hoe ze pesten kunnen voorkomen en wat ze kunnen doen als ze gepest worden.
Leerlingen leren dat ze niet alleen staan als ze gepest worden en dat er hulp beschikbaar is.

Materialen:

Een whiteboard en markers
Post-its
Werkbladen met opdrachten (bijvoorbeeld "Wat is pesten?" en "Wat kan ik doen als ik gepest word?")

Lesverloop:

Introductie (10 minuten)

Sanne stuurde een sexy foto naar een vriend. Maar toen hij die foto doorstuurde naar de hele school, verpestte dat haar hele schoolperiode. Dit wordt ook wel sexting genoemd. Docenten moeten hier meer tegen doen, zeggen deskundigen.

Mocht de video hierboven niet zichtbaar zijn, klik dan hier

Personages:

Lisa (het slachtoffer van pesten)
Emma (de vriendin van Lisa die voor haar opkomt)
Pesters (een groepje kinderen dat Lisa pest)
Leerlingen (andere kinderen in de klas)

Decor: Klaslokaal

Act 1: (Lisa staat alleen in het klaslokaal terwijl de pesters haar uitlachen en buitensluiten. Emma komt binnen en ziet wat er gebeurt.)

Emma: (stapt op de pesters af) Stop hiermee! Lisa is mijn vriendin en jullie mogen haar niet zo behandelen.

Pesters: (lachen en maken grappen)

Doel: Het doel van dit rollenspel is om begrip te creëren bij klasgenoten voor de persoon die een naaktvideo heeft gedeeld en om te leren hoe ze het slachtoffer kunnen steunen in plaats van te victimblamen.

Situatie

De naaktvideo die Kim (het slachtoffer) heeft gestuurd aan Aeron (haar vriend, waar zij al 5 jaar een relatie mee heeft) is viraal gegaan op school

Downloads

Scenario: Stel je voor dat je op de speelplaats bent. De pester heeft het gemunt op het slachtoffer en maakt vervelende opmerkingen en lacht het slachtoffer uit. Het slachtoffer voelt zich erg verdrietig en alleen. De omstanders staan toe te kijken en weten niet wat ze moeten doen.

Voor dit rollenspel heb je minimaal twee personen nodig: een pester en een slachtoffer. Het kan ook nuttig zijn om een of meer omstanders te hebben die toeschouwers zijn van het pesten en het slachtoffer kunnen helpen.

Isa is 13 jaar wanneer een naaktfoto met haar naam erbij de school rondgaat via WhatsApp en andere sociale media. Leerlingen schelden haar uit voor 'kankerhoer' en 'slet'. 'Ik voelde me vies en kwetsbaar' zegt Isa, die twee weken niet naar school durfde.

Volgens haar had de school weinig aandacht voor online shaming. Hoe gaan scholen eigenlijk om met dit soort incidenten? Geven ze voldoende voorlichting aan het ongewenst verspreiden van digitale naaktfoto's? En waarom is les in online shaming nu nog geen verplichte kost?

Casus Omgaan met Pestgedrag en de Gevolgen | Week tegen Pesten 2023

De Week tegen Pesten is een belangrijk moment om aandacht te besteden aan pesten en om verbinding te creëren met leerlingen in het MBO.

 

Casus 3 Omgaan met Pestgedrag en de Gevolgen voor de Gepeste Leerling

Situatie: In de klas is er een leerling genaamd Lisa die last heeft van angst en stress als gevolg van het pestgedrag van haar klasgenoten. Het pesten heeft een negatieve invloed op haar welzijn en heeft geleid tot gevoelens van onzekerheid en isolatie.

Reflectie opdracht: Reflecteer op jouw rol als meeloper bij het pesten van een klasgenoot.

  1. Schrijf een brief aan het slachtoffer van je pestgedrag.
    • ​​Schrijf op wat je hebt gedaan
    • waarom je het hebt gedaan
    • en wat voor effect het op het slachtoffer heeft gehad.
       
  2. Schrijf een brief aan jezelf waarin je je gedrag onderzoekt en jezelf afvraagt waarom je besloot om online te pesten.
    • Schrijf op hoe je je voelt over wat je hebt gedaan
    • en wat je in de toekomst zou willen veranderen.

Hieronder zijn enkele voorbeeldrollenspellen waarin leerlingen kunnen oefenen hoe ze pesten kunnen stoppen en opkomen voor de gepeste. Bij elke rollenspel geef ik ook voorbeeldvragen en antwoorden die gebruikt kunnen worden tijdens het oefenen.

 

"Teamuitdagingen" - Samenwerken aan probleemoplossende activiteiten

Doel

Deze activiteit is gericht op het bevorderen van teamwork, communicatie en probleemoplossende vaardigheden onder leerlingen. Door in kleine groepen te werken aan uitdagende opdrachten, leren ze samenwerken, naar elkaar te luisteren en gezamenlijk oplossingen te vinden.

Lesdoelen:

  • Kinderen begrijpen wat verbinden betekent en waarom het belangrijk is om goed voor elkaar te zorgen
  • Kinderen weten wat pesten is en begrijpen dat het niet leuk is
  • Kinderen weten wat ze kunnen doen als ze zien dat iemand gepest wordt
  • Kinderen leren hoe ze elkaar kunnen helpen en verbinden

Materialen:

  • Papier en kleurpotloden
  • Voorbeelden van dieren die goed samenwerken, zoals bijen of vogels
  • Een grote poster of kaart waarop kinderen complimenten kunnen schrijven

Lesactiviteiten:

Hieronder vind je een skit over pesten en hoe je voor elkaar kunt opkomen, geschikt voor leerlingen tussen de 12 en 16 jaar:

Titel: "De pester en het slachtoffer"

Personages:

  • Tim: een populaire leerling die andere leerlingen pest.
  • Lisa: een nieuweling op school die door Tim wordt gepest.
  • Emma: een vriendin van Lisa.

Situatie: Tim zit in de kantine en ziet Lisa alleen aan een tafeltje zitten. Hij loopt op haar af en begint haar te pesten.

Scène 1: (Tim komt aanlopen en gaat tegenover Lisa zitten)

Case: Online pesten - Lara's situatie

Context:
Lara, 14 jaar oud, is een enthousiaste gebruiker van Instagram. Ze deelt momenten uit haar leven met vrienden en klasgenoten via dit platform. Recentelijk heeft Lara een foto van zichzelf op haar account geplaatst. Wat begon als een eenvoudige expressie van zelfexpressie, draaide snel uit op een reeks vervelende opmerkingen van enkele van haar klasgenoten. Deze opmerkingen escaleren in hun gemeenheid, waardoor Lara zich kwetsbaar en aangevallen voelt. Ze vraagt zich af wat ze moet doen om deze situatie aan te pakken.

De kinderen leren over het belang van positieve relaties, empathie en samenwerking, en krijgen handvatten om dit toe te passen in hun dagelijks leven.

Lesopzet:

 

Context

Jan is nieuw op school. Deze verandering is altijd al een uitdaging, maar Jan wordt geconfronteerd met extra hindernissen. Hij voelt dat hij niet echt geaccepteerd wordt door de andere leerlingen. Tijdens pauzes staan ze niet open voor gesprekken, en wanneer het tijd is voor groepswerk, lijkt het alsof hij lucht is. Het gevoel van isolatie begint aan hem te knagen, en hij vraagt zich af hoe hij zich in deze nieuwe omgeving kan integreren.

Het verhaal

Er was eens een meisje genaamd Lisa. Lisa was een vrolijke en slimme meid, maar ze werd gepest op school door een groepje kinderen uit haar klas. Ze werd uitgelachen en buitengesloten, waardoor ze zich alleen en verdrietig voelde.

Op een dag zag Lisa's beste vriendin, Emma, wat er gebeurde. Ze zag hoe Lisa werd gepest en besloot om voor haar op te komen. Ze ging naar de pesters toe en zei: "Stop hiermee! Lisa is mijn vriendin en jullie mogen haar niet zo behandelen."

Case: Sarah is 8 jaar oud en zit in groep 4 op school. Sinds de laatste paar weken, merkt ze dat een paar kinderen uit haar klas haar niet zo aardig behandelen. Ze worden gemeen tegen haar en noemen haar namen. Ze hebben ook gezegd dat ze niet met haar willen spelen tijdens de pauzes. Sarah voelt zich hierdoor verdrietig en weet niet wat ze moet doen.

Vragen:

  1. Wat is er aan de hand met Sarah? 

  2. Wat zou Sarah kunnen doen? 

  3. Wat zouden de andere kinderen kunnen doen?

Hieronder vind je een voorbeeld van een mogelijke speurtocht:

Thema: Anti-pest speurtocht

Doel: Leren hoe je kunt opkomen voor jezelf en anderen en dat pesten niet oké is.

Voorbereiding:

 Goed voor elkaar dieren die goed samenwerken, zoals bijen of vogels Lesdoelen:

  • Kinderen begrijpen wat verbinden betekent en waarom het belangrijk is om goed voor elkaar te zorgen
  • Kinderen weten wat pesten is en begrijpen dat het niet leuk is
  • Kinderen weten wat ze kunnen doen als ze zien dat iemand gepest wordt
  • Kinderen leren hoe ze elkaar kunnen helpen en verbinden

Materialen:

Pestgedrag is een serieus probleem dat invloed heeft op de veiligheid en het welzijn van medeleerlingen. Als getuige van pestgedrag tegen een klasgenoot heb je een belangrijke rol in het creëren van een veilige en ondersteunende schoolomgeving. Deze reflectieopdracht nodigt je uit om na te denken over je keuze om niets te zeggen in een dergelijke situatie en om te overwegen hoe je in de toekomst beter kunt reageren op pestgedrag.

Doelstellingen

Kinderen begrijpen wat pesten en plagen is.
Kinderen leren hoe ze elkaar kunnen helpen als er gepest wordt.
Kinderen leren hoe ze op een respectvolle manier met elkaar om kunnen gaan.

Materialen:

Prentenboek over pesten en plagen

Bijvoorbeeld

In deze les gaan we het hebben over goed zijn voor elkaar en verbindend gedrag en hoe je dit kunt toepassen in de omgang met je klasgenoten. Verbindend gedrag kan helpen om positieve relaties op te bouwen en een positieve schoolomgeving te creëren.

Inleiding (10 minuten)

Stap de klas binnen vol energie en met een glimlach op je gezicht. Begin de les door het introduceren van het belangrijke thema van de dag: 'Goed voor elkaar & verbinden'. Leg uit dat deze les draait om het creëren van een positieve en ondersteunende omgeving in de klas.

Begin de les met een korte inleiding over het belang van verbinden in de strijd tegen pesten. Leg uit dat door het creëren van een veilige en positieve omgeving waarin iedereen zich geaccepteerd en gewaardeerd voelt, we pesten kunnen voorkomen. Bespreek kort wat pesten is en de mogelijke gevolgen ervan.

Introductie Verbindingsspel 

Doel van het spel

Het bevorderen van verbinding, begrip en respect tussen leerlingen, en het stimuleren van positieve interacties om pesten tegen te gaan.

Benodigdheden

Personages: Pester (genaamd Max) - Slachtoffer (genaamd Lisa) - Bemiddelaar (genaamd Tom) - Klasgenoot (genaamd Emma)

 

Scène 1: Max zit aan zijn bureau en begint te lachen terwijl hij een bericht stuurt naar Lisa op zijn telefoon. Emma komt binnen.

Emma: "Wat ben je aan het doen, Max?"

Max: "Ik stuur een bericht naar Lisa om haar belachelijk te maken. Het is grappig."

Emma: "Dat is niet grappig. Het is pesten. Waarom doe je dat eigenlijk?"

Max: "Ik weet het niet. Het is gewoon leuk, denk ik."

 

Lespakket voor docenten 'Sextortion'

Doelgroep 

Leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Lesdoelen

  • Kennis: Leerlingen weten wat sextortion is, dat het strafbaar is, en hoe ze hiermee om kunnen gaan.
  • Vaardigheden: Leerlingen denken na over hun eigen wensen en grenzen, ook online. Leerlingen weten wat ze kunnen doen als ze hulp nodig hebben. Ze leren victim blaming te herkennen en stoppen.

Gewenste houding leerlingen na les

Hieronder tref je een overzicht aan met (les)materialen en werkvormen om op een interactieve en creatieve manier met leerlingen in gesprek te gaan over pesten en online pesten (cyberpesten). Helaas laat dit overzicht het op dit moment nog niet toe om het op naam te sorteren. Excuses hiervoor.

VO De kracht van onze verhalen Gouden Weken

De Gouden Mosaic

Doel: Het bevorderen van groepsvorming, elkaar leren kennen, en het waarderen van individuele verschillen binnen de groep.

Benodigdheden:

Doel van de activiteit: Het primaire doel is het bevorderen van empathie en verbinding binnen de klas. Door het delen van persoonlijke verhalen kunnen leerlingen elkaar op een dieper niveau leren kennen, wat kan helpen bij het opbouwen van respect en begrip.

Bereidheid tot delen: Niet alle leerlingen zullen zich comfortabel voelen bij het delen van diepgaande persoonlijke verhalen. Het is belangrijk om dit te erkennen en ze niet te dwingen tot het delen van informatie waarbij ze zich oncomfortabel voelen.

Doel van de activiteiten: Het voornaamste doel van deze sessie is om de leerlingen te helpen zich onderdeel van de groep te voelen. Dit draagt bij aan het verhogen van hun zelfvertrouwen, helpt hen te integreren in de groep en stelt hen in staat hun academische en persoonlijke doelen beter te bereiken.

Leerlingen begrijpen het belang van respect, begrip en ondersteuning in een klasgemeenschap en zijn in staat om verbindend gedrag te herkennen en te tonen.

Benodigdheden:

Activiteit: Hoe bouw je positieve relaties op?

Door deze activiteit worden leerlingen gestimuleerd om na te denken over concrete manieren waarop ze positieve relaties kunnen opbouwen. Ze worden aangemoedigd om actief te werken aan respectvolle communicatie en samenwerking, wat bijdraagt aan een positieve en ondersteunende klasgemeenschap.

Pagina's