(Les)Materiaal Pesten & Online Pesten

084-0035994

Foutmelding

You may not view this site from your current location.

Lesideëen en Materialen over Pesten & Online Pesten

Ontdek nu onze geweldige verzameling lesideeën en materialen over pesten & online pesten - en het beste van alles, het is helemaal gratis! Ja, je hebt het goed gehoord, geen kosten, noppes, nada!

Samen tegen Pesten

Het is tijd om een krachtige vuist te maken tegen pesten & online pesten (cyberpesten)! 

Word een bron van verandering in de school door deze uitgebreide en boeiende (gratis) lesmaterialen, te gebruiken. Je kan hiermee je leerlingen betrekken en inspireren in een diepgaand gesprek over deze belangrijke kwestie. Van interactieve spellen tot stimulerende discussievragen en rollenspellen, deze hulpmiddelen zullen een brug slaan tussen begrip en actie. 

Onze lesmaterialen zijn ontworpen om de kritische denkvaardigheden en empathie van leerlingen te stimuleren, terwijl ze ook de impact van pesten en online pesten verkennen. Je zult versteld staan van de positieve veranderingen die je kunt bewerkstelligen door de leerlingen aan te moedigen om hun stem te laten horen en hun persoonlijke ervaringen te delen. 

Stap met je leerlingen uit de comfortzone en creëer een veilige en ondersteunende omgeving waarin leerlingen de moed hebben om te spreken en naar elkaar te luisteren. Samen zullen we het bewustzijn vergroten, empathie bevorderen en een cultuur van respect en verbondenheid creëren.

hand met hart

Wees de leerkracht die het verschil maakt

Maak van je klas een veilige haven waar pesten geen kans krijgt. Ga aan de slag met onze inspirerende lesmaterialen en zie hoe de leerlingen groeien en bloeien in een omgeving van wederzijds respect en begrip. 

 Tip! 
Neem ook een kijkje in onze kennisbank, ter inspiratie of om te downloaden: Handleidingen, Beleid & Factsheets (routekaarten, wegwijzers), Wetenschappelijke Onderzoeken, Posters Stop Pesten Nu, Bijlagen bij Lesmaterialen Pesten & Cyberpesten, Kleurplaten Stop Pesten Nu, Rebussen.

Extra inspiratie 
► Boeken + lesmateriaal ► Films + lesmateriaal ► Lessugesties scroll naar beneden ► Posters ► Video's ► Video's Pesten ►Video's Online Pesten (Cyberpesten)  

Al deze waardevolle (les)materialen kunnen het hele schooljaar door kosteloos worden gebruikt  (èn niet alleen tijdens de Dag-/Week Tegen Pesten)

Doelstelling: De leerlingen leren hoe ze pesten kunnen herkennen en stoppen en hoe ze voor elkaar kunnen opkomen in situaties waarin er gepest wordt.

Doelgroep: Leerlingen in de leeftijd van 12 tot 15 jaar

Benodigdheden:

Ruimte om de escape room in te richten

Case: Jasmijn is 11 jaar oud en heeft gemerkt dat een van haar klasgenoten, Lisa, gepest wordt in de What's app groep van de klas. Sommige van de klasgenoten maken gemene opmerkingen over haar en sturen afbeeldingen en video's waarin ze haar belachelijk maken. Jasmijn voelt zich hierdoor ongemakkelijk en wil iets doen om Lisa te helpen.

 

► Groep 1 t/m 4

Klaar om actie te ondernemen om pesten aan te pakken? Misschien weet je niet goed hoe je moet beginnen? Als student is pesten iets dat invloed heeft op jou, je leeftijdsgenoten en je school - of je nu het doelwit bent van pesten, een getuige bent of de persoon die pest. Er kan een einde komen aan pesten, maar dat gebeurt alleen als leerlingen, ouders en opvoeders samenwerken en actie ondernemen. Begin met het maken van een plan dat voor u en uw situatie werkt.

Scenario: Stel je voor dat je op de speelplaats bent. De pester heeft het gemunt op het slachtoffer en maakt vervelende opmerkingen en lacht het slachtoffer uit. Het slachtoffer voelt zich erg verdrietig en alleen. De omstanders staan toe te kijken en weten niet wat ze moeten doen.

Voor dit rollenspel heb je minimaal twee personen nodig: een pester en een slachtoffer. Het kan ook nuttig zijn om een of meer omstanders te hebben die toeschouwers zijn van het pesten en het slachtoffer kunnen helpen.

Case: Sarah is 8 jaar oud en zit in groep 4 op school. Sinds de laatste paar weken, merkt ze dat een paar kinderen uit haar klas haar niet zo aardig behandelen. Ze worden gemeen tegen haar en noemen haar namen. Ze hebben ook gezegd dat ze niet met haar willen spelen tijdens de pauzes. Sarah voelt zich hierdoor verdrietig en weet niet wat ze moet doen.

Vragen:

  1. Wat is er aan de hand met Sarah? 

  2. Wat zou Sarah kunnen doen? 

  3. Wat zouden de andere kinderen kunnen doen?

Samenwerken - Vertel de kinderen over dieren die goed samenwerken, zoals bijen of vogels. 

Laat voorbeelden zien van deze dieren en bespreek hoe ze samenwerken om dingen te bereiken. Vraag de kinderen wat ze denken dat ze samen kunnen bereiken als ze goed samenwerken.

Voor de leraar:

Samenwerken is een belangrijke vaardigheid die ons in staat stelt om samen dingen te bereiken en problemen op te lossen. Laten we eens kijken naar enkele voorbeelden van dieren die goed samenwerken, zoals bijen en vogels.

Code-opdrachten over het stoppen van pesten, schrijf het antwoord op met de toelichting hoe je tot dit antwoord bent gekomen:

 

Reflectie opdracht: Reflecteer op jouw rol als meeloper bij het pesten van een klasgenoot.

Case: Linda is een MBO-student en zit in het tweede jaar van haar opleiding. Ze heeft last van angst en stress als gevolg van het pestgedrag van haar klasgenoten. Ze heeft moeite om zich te concentreren tijdens de lessen en heeft daardoor ook lagere cijfers gehaald dan ze had gehoopt. Linda heeft nog niet met haar docenten of schoolleiding gesproken over haar situatie.

Gesprekspunten:

Lang geleden, in een klein dorpje genaamd Vriendschapstad, woonden er vijf beste vrienden genaamd Emma, Liam, Sofia, Noah en Julia. Ze waren altijd samen en vormden een onafscheidelijke groep. Op een dag ontdekten ze een geheim pad dat leidde naar een mysterieus bos. Ze waren nieuwsgierig en besloten om het pad te volgen. Terwijl ze door het bos liepen, kwamen ze een oude, wijze tovenaar tegen genaamd Ollivio.

Titel: Steun en begrip voor slachtoffers van naaktvideo's

Doel: Het doel van dit rollenspel is om begrip te creëren bij klasgenoten voor de persoon die een naaktvideo heeft gedeeld en om te leren hoe ze het slachtoffer kunnen steunen in plaats van te victimblamen.

Benodigdheden: ruimte om te spelen, rolkaarten, instructies voor de deelnemers

Inleiding

Begin de les met een gesprek over pesten en waarom het belangrijk is om voor elkaar op te komen. Vraag de leerlingen wat zij weten over pesten en wat zij denken dat zij kunnen doen om elkaar te helpen bij pesten.

Uitleg

Leg aan de leerlingen uit dat zij een speurtocht gaan doen waarbij zij verschillende opdrachten moeten uitvoeren om te leren hoe zij elkaar kunnen helpen bij pesten. Leg uit dat het thema van de speurtocht 'opkomen voor elkaar bij pesten' is.

Opdrachten

Case: Sofie is 12 jaar oud en heeft een What's app groep met haar klasgenoten. De laatste tijd heeft ze gemerkt dat sommige van haar klasgenoten gemene opmerkingen maken over haar in de groep. Ze sturen ook afbeeldingen en video's waarin ze haar belachelijk maken. Sofie voelt zich hierdoor verdrietig en durft de groep niet te verlaten, omdat ze bang is dat dit de situatie nog erger maakt.

Vragen

Hieronder vind je een voorbeeld van een mogelijke speurtocht:

Thema: Anti-pest speurtocht

Doel: Leren hoe je kunt opkomen voor jezelf en anderen en dat pesten niet oké is.

Voorbereiding:

  • Maak een plattegrond van de school of het schoolplein met daarop de locaties van de verschillende opdrachten.
  • Maak per groepje een pakketje met de benodigde materialen voor de opdrachten.
  • Print de vragenkaartjes en hang ze op de verschillende locaties.

Benodigdheden:

Geef elke leerling een set emotiekaarten met verschillende gezichtsuitdrukkingen. Vraag hen om in kleine groepjes situaties te bedenken waarbij ze de juiste emotiekaart kunnen selecteren. Laat elk groepje een situatie presenteren aan de klas en bespreek hoe empathie en begrip kunnen helpen in die situatie.

Skit over pesten en hoe je voor elkaar kunt opkomen nadat een naaktfoto van een klasgenoot viraal is gegaan voor leerlingen van 16 - 20 jaar. Een skit is een korte toneelvoorstelling die vaak humoristisch is en meestal tussen de vijf en vijftien minuten duurt. Het is een populaire vorm van theater die vaak wordt gebruikt in komische televisieprogramma's en live shows.

Titel: "De naaktfoto"

Personages:

Hieronder vind je een skit over pesten en hoe je voor elkaar kunt opkomen, geschikt voor leerlingen tussen de 12 en 16 jaar:

Titel: "De pester en het slachtoffer"

Personages:

  • Tim: een populaire leerling die andere leerlingen pest.
  • Lisa: een nieuweling op school die door Tim wordt gepest.
  • Emma: een vriendin van Lisa.

Situatie: Tim zit in de kantine en ziet Lisa alleen aan een tafeltje zitten. Hij loopt op haar af en begint haar te pesten.

Scène 1: (Tim komt aanlopen en gaat tegenover Lisa zitten)

Met deze quiz kunnen leerlingen hun kennis verder verdiepen en worden belangrijke aspecten van pesten benadrukt. Het biedt een interactieve manier om de lesstof te herhalen en de bewustwording over pestgedrag te vergroten.

Quiz: Pesten

1. Wat is pesten?
a) Een eenmalige gemene opmerking maken tegen iemand.
b) Herhaaldelijk en opzettelijk kwetsende handelingen uitvoeren tegen iemand.
c) Een grapje maken dat anderen niet leuk vinden.

Reflectieopdracht: Neem deze opdracht serieus en ben bereid om te leren en te groeien.

 

Reflecteer op je keuze om niets te zeggen wanneer je getuige was van pestgedrag tegen een klasgenoot. 

Lesplan: Thema Ga Oranje - Eenheid en Verbinding voor de Dag tegen Pesten

Doelgroep: Basisonderwijs en Voortgezet onderwijs

Doelstellingen:

  • Bewustwording van het belang van eenheid en verbinding tegen pesten
  • Aanmoediging van respectvol gedrag en samenwerking
  • Ontwikkeling van creativiteit en expressie door middel van oranje kunst

Benodigdheden:

  1. Schrijf een brief aan het slachtoffer van je pestgedrag.
    • ​​Schrijf op wat je hebt gedaan
    • waarom je het hebt gedaan
    • en wat voor effect het op het slachtoffer heeft gehad.
       
  2. Schrijf een brief aan jezelf waarin je je gedrag onderzoekt en jezelf afvraagt waarom je besloot om online te pesten.
    • Schrijf op hoe je je voelt over wat je hebt gedaan
    • en wat je in de toekomst zou willen veranderen.

Personages: Pester (genaamd Max) - Slachtoffer (genaamd Lisa) - Bemiddelaar (genaamd Tom) - Klasgenoot (genaamd Emma)

Scène 1: Max zit aan zijn bureau en begint te lachen terwijl hij een bericht stuurt naar Lisa op zijn telefoon. Emma komt binnen.

Emma: "Wat ben je aan het doen, Max?"

Max: "Ik stuur een bericht naar Lisa om haar belachelijk te maken. Het is grappig."

Emma: "Dat is niet grappig. Het is pesten. Waarom doe je dat eigenlijk?"

Max: "Ik weet het niet. Het is gewoon leuk, denk ik."

 

Hier zijn enkele creatieve les ideeën voor klas 3 en 4 om aandacht te besteden aan de Dag tegen Pesten:

  1. Rollenspellen: Laat de studenten in groepjes rollenspellen spelen waarin ze situaties uitspelen waarin gepest wordt. Vraag ze vervolgens om te brainstormen over verschillende manieren waarop ze het pesten kunnen stoppen en om te oefenen met het toepassen van deze oplossingen.

Personages:

Lisa (het slachtoffer van pesten)
Emma (de vriendin van Lisa die voor haar opkomt)
Pesters (een groepje kinderen dat Lisa pest)
Leerlingen (andere kinderen in de klas)

Decor: Klaslokaal

Act 1: (Lisa staat alleen in het klaslokaal terwijl de pesters haar uitlachen en buitensluiten. Emma komt binnen en ziet wat er gebeurt.)

Emma: (stapt op de pesters af) Stop hiermee! Lisa is mijn vriendin en jullie mogen haar niet zo behandelen.

Pesters: (lachen en maken grappen)

Doelstellingen:

Leerlingen begrijpen wat pesten is en kunnen voorbeelden geven van pestgedrag.
Leerlingen leren hoe ze pesten kunnen voorkomen en wat ze kunnen doen als ze gepest worden.
Leerlingen leren dat ze niet alleen staan als ze gepest worden en dat er hulp beschikbaar is.

Materialen:

Een whiteboard en markers
Post-its
Werkbladen met opdrachten (bijvoorbeeld "Wat is pesten?" en "Wat kan ik doen als ik gepest word?")

Lesverloop:

Introductie (10 minuten)

Geef leerlingen verborgen boodschappen over pesten om te ontcijferen - zie boodschappen onderaan pagina

  1. Denk terug aan een moment waarop je iemand anders hebt gepest of slecht behandeld. Beschrijf wat er is gebeurd en hoe je je toen voelde.
     
  2. Probeer je nu in te leven in de persoon die je hebt gepest. Hoe zou die persoon zich hebben gevoeld op dat moment? Wat voor effect had jouw gedrag op die persoon?
     
  3. Bedenk hoe je je zou voelen als iemand anders jou zo zou behandelen. Zou je het fijn vinden? Waarom wel of niet?

Het verhaal: Er was eens een meisje genaamd Lisa. Lisa was een vrolijke en slimme meid, maar ze werd gepest op school door een groepje kinderen uit haar klas. Ze werd uitgelachen en buitengesloten, waardoor ze zich alleen en verdrietig voelde.

Op een dag zag Lisa's beste vriendin, Emma, wat er gebeurde. Ze zag hoe Lisa werd gepest en besloot om voor haar op te komen. Ze ging naar de pesters toe en zei: "Stop hiermee! Lisa is mijn vriendin en jullie mogen haar niet zo behandelen."

Beschrijving: Persoon A speelt de rol van degene die gepest wordt en persoon B speelt de rol van de helper. Als er een derde speler aanwezig is, kan deze de rol van pester spelen.

Benodigdheden:

2 spelers (persoon A en persoon B) - Eventueel een derde speler die de rol van pester op zich neemt

Persoon A: (verdrietig en alleen) Ik word gepest door een groep kinderen uit mijn klas. Ik voel me zo alleen en machteloos.

Persoon B: (komt naar Persoon A toe en gaat naast hem/haar zitten) Wat is er gebeurd? Wil je erover praten?

Case: Tom is 10 jaar oud en heeft gemerkt dat een van zijn klasgenoten, Emma, gepest wordt door sommige van hun andere klasgenoten. Ze maken gemene opmerkingen over haar en negeren haar in de pauzes. Tom voelt zich hierdoor verdrietig en wil graag dat het pesten stopt.

Lesdoel: Bewustzijn creëren over pesten en de gevolgen ervan.

Lesplan:

  1. Introductie (10 minuten)

Natuurlijk zijn er veel verschillende activiteiten mogelijk voor jong en oud 

"Complimentenmuur"

Maak een muur van papier of karton en hang deze op een centrale plek. Nodig mensen uit om complimenten op de muur te schrijven voor anderen. Dit kan een eenvoudige maar effectieve manier zijn om positiviteit te verspreiden en mensen te laten zien dat ze gewaardeerd worden. 

"Pesten in perspectief"

Case 1: Een groep leerlingen uit de klas van Tim heeft een WhatsApp-groep waarin ze elkaar uitsluiten en roddelen over andere leerlingen. Tim heeft gezien dat er ook over hem geroddeld wordt in de groep en voelt zich hierdoor buitengesloten en onzeker.

Gesprekspunten:

  1. Hoe heeft het gedrag van de groep invloed op Tim's welzijn?
  2. Hoe kan de school Tim ondersteunen?
  3. Hoe kan de school het gedrag van de groep aanpakken?

 

 

De online wereld is een geweldige plek! Je kan er vrienden ontmoeten en je favoriete muziek en foto’s delen. Je kan er zelfs de wereld veranderen als je, zoals Malala en Martha, geweldige ideeën en een vlotte pen hebt, en zelf initiatief durft te nemen (zie pagina 15).

Hier zijn enkele ideeën voor spellen die je zou kunnen spelen:

  1. Wie hoort bij elkaar?
    Maak een aantal kaarten met afbeeldingen van verschillende dieren of voorwerpen erop. Laat de kinderen de kaarten sorteren en groeperen op basis van welke dieren of voorwerpen bij elkaar horen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat ze allemaal op dezelfde boerderij wonen of allemaal een bepaalde kleur hebben. Praat dan met de kinderen over hoe het belangrijk is om samen te horen en elkaar te helpen.

Veelgestelde vragen over pesten door kinderen & jongeren. Klik op de vraag om naar het antwoord te gaan.
 

Hier zijn enkele ideeën:

  1. Praat met de kinderen over pesten. Laat hen in kleine groepjes praten over hun ervaringen met pesten, hoe het voelt om gepest te worden en hoe het voelt om een pester te zijn. Bespreek wat de gevolgen van pesten kunnen zijn en hoe we allemaal een rol kunnen spelen in het stoppen van pesten.

  2. Maak Stop Pesten Nu armbandjes. Laat de kinderen Stop Pesten Nu armbandjes maken van gekleurd touw en kralen. Dit kan als symbool dienen om te laten zien dat ze tegen pesten zijn en om eenheid te creëren tussen de kinderen.

Reflecteer op jouw gedrag ten opzichte van jouw klasgenoot die je online hebt gepest.

Hier zijn een paar creatieve les ideeën voor klas 5 en 6 voor de Dag tegen Pesten:

  1. Storytelling: Vraag de leerlingen om verhalen te schrijven over situaties waarin ze gepest zijn of getuige waren van pesten en hoe ze ermee omgingen. Laat ze hun verhalen delen in de klas en bespreek hoe ze elkaar kunnen helpen in dergelijke situaties.

Doelstellingen:

  • Kinderen begrijpen wat pesten is.
  • Kinderen leren hoe ze op een respectvolle manier met elkaar om kunnen gaan.
  • Kinderen leren hoe ze hulp kunnen vragen als ze gepest worden.

Materialen:

Doelstellingen

Kinderen begrijpen wat pesten en plagen is.
Kinderen leren hoe ze elkaar kunnen helpen als er gepest wordt.
Kinderen leren hoe ze op een respectvolle manier met elkaar om kunnen gaan.

Materialen:

Prentenboek over pesten en plagen

Bijvoorbeeld

Hoe mooi is het, dat gewoon jij & ik de eerste stappen kunnen zetten om Nederland oranje kleuren en gewoon samen kunnen zijn, los van al onze verschillen. naast elkaar en met elkaar. Lees meer over de Landelijke Dag tegen Pesten.

Doelstellingen:

  • Kinderen begrijpen wat pesten is.
  • Kinderen leren hoe ze op een respectvolle manier met elkaar om kunnen gaan.
  • Kinderen leren hoe ze hulp kunnen vragen als ze gepest worden.

Materialen:

Hier zijn enkele les ideeën voor de bovenbouw van lagere school om de Dag tegen Pesten te vieren:

  1. Groepsdiscussie: Start een groepsdiscussie over pesten. Vraag de leerlingen wat zij weten over pesten en wat hun ervaringen zijn. Moedig de leerlingen aan om openlijk te praten over het onderwerp en eventuele vragen te stellen.

Lesbrief voor de Landelijke Dag tegen Pesten voor het Speciaal Basisonderwijs onderbouw

Introductie: Vandaag is de Landelijke Dag tegen Pesten. Pesten is een probleem dat helaas in veel scholen voorkomt, en daarom is het belangrijk om er aandacht aan te besteden. Tijdens deze les gaan we het hebben over wat pesten is, wat we kunnen doen om pesten te voorkomen en hoe we als klas samen kunnen werken om een veilige omgeving te creëren waarin niemand wordt gepest.

Doelen:

Lyrics

Ik had een droom vannacht

De toekomst die naar me lacht

Je staat altijd klaar voor mij

Zie je wat ik ook zie

Het is geen utopie

Een wereld waar jij mag zijn

 

Alles wat je ooit al hebt gedroomd

Wordt nu echt en zal nooit meer verdwijnen

When considering the use of this activity it is important to think about the children in your class or club. If there are existing issues between the children and young people this activity may leave some of them feeling vulnerable and may not be appropriate at this time.

Drama time 30 MINUTES 

Goals

Help children take other children’s perspectives Support children to reflect about and share difficult experiences in a safe space

Material 

Pagina's