Online haat | Online Pesten | Cyberpesten | Kenniscentrum

084-8340086

Online haat | Online Pesten | Cyberpesten | Kenniscentrum

Wat is online haat? 

Online haatdragende taal is elke online communicatie of expressie die haat, discriminatie of geweld tegen een persoon of groep aanmoedigt of bevordert vanwege hun ras, religie, handicap, seksuele geaardheid, geslacht of geslachtsidentiteit. Het kan worden aangeduid als cyberpesten of trillen en als het ernstig genoeg is, kan het de wet overtreden en worden gezien als een haatmisdrijf.

Feiten en statistieken 

  • Een derde van jonge mensen die online haatten
  • Een recent rapport van Ofcom toonde 33% van de ouders en kinderen waren bezorgd over blootgesteld worden aan haatzaaiende taal
  • Een Europese studie in 2016 vond dat een derde van de jongeren maakte zich zorgen over het doelwit zijn van online haatmateriaal

Download PDF Engels Tackling online hate and trolling Internet Matters org

Waarom is haatzaaien zo gevaarlijk? 

Blootstelling aan online haat kan een echte impact op het welzijn van jongeren. Het kan ook discriminatie, hatelijke attitudes en gedrag ten opzichte van bepaalde groepen mensen normaliseren.

Soms kan online haat offline leiden tot haatmisdrijven. Er zijn incidenten geweest waarbij jongeren die online zijn bedreigd vanwege hun seksuele geaardheid, religie of ras en hun eigen leven hebben genomen vanwege de constante aard van het misbruik dat ze hebben ontvangen.

Wat zegt de wet over online haat? 

Haatmisdrijven gepleegd, online of offline is illegaalin het VK is echter niet alle aanstootgevende inhoud illegaal. Als het aanzet tot haat op basis van ras, religie en seksuele geaardheid, kan dit als een misdrijf worden beschouwd. Voor inhoud die niet voldoet aan de drempel van een haatmisdrijf, is de politie verplicht dit te registreren als een haatincident. Wetten in het Verenigd Koninkrijk beogen de vrijheid van meningsuiting te beschermen, zodat dit een delicaat evenwicht kan zijn voor online politie.

Hoe beschermen platforms gebruikers tegen online haat?

De meeste platforms hebben communityrichtlijnen en specifiek beleid inzake haat
spraak die aangeeft wat wel en niet is toegestaan ​​op het platform. Als een gebruiker deze regels overtreedt, kan zijn account worden geblokkeerd of van het platform worden verwijderd. Sommige platforms gebruiken ook kunstmatige intelligentie en moderators om schadelijke inhoud te herkennen, dus deze wordt al vroeg opgepikt. Veel van het toezicht op haatzaaien op sociale platformen
is afhankelijk van gebruikers die dit aan het platform melden zodat actie kan worden ondernomen.

Wat is de impact van online haat en trollen op kinderen en jongeren? 

Kinderen en jongeren zijn vooral kwetsbaar voor online haat zoals soms velen op zoek zijn naar groepen of oorzaken die hen een identiteitsgevoel geven. Slachtoffers van online haat kunnen laten zien:
  • lage zelfrespect slaapstoornissen
  • verhoogde angst en gevoelens van angst en onzekerheid
  • eenzaam of geïsoleerd voelen
  • zich schamen, willen daarom het probleem zelf oplossen

Soms kunnen kinderen zich buitengesloten voelen, alsof ze geen vrienden hebben, of invloed hebben op hun
scholing en kan leiden tot depressie.

Hoe worden mensen het doelwit van online haatzaaien? 

  • Trolling - posts op sociale media die haatdragende taal of afbeeldingen bevatten. Berichten die worden gemaakt, kunnen opnieuw worden geplaatst, gedeeld, leuk gevonden of geretweet, waardoor de cyclus van haat wordt voortgezet
  • messaging - berichten met haatdragende taal / afbeeldingen kunnen direct of indirect naar de slachtoffers worden verzonden via berichten via e-mail, WhatsApp, forums, gamesites, enz.
  • Online intimidatie - kan bestaan ​​uit herhaalde pogingen om ongewenste communicatie of contact te verzenden op een manier die naar verwachting leed of angst veroorzaakt
  • baiting - dit wordt gebruikt bij pesten om een ​​persoon opzettelijk boos te maken door iets te zeggen of te doen dat hem irriteert, bijvoorbeeld het beledigen van iemands seksuele voorkeur of ras
  • Virtuele mobbing - wanneer een aantal personen sociale media of berichten gebruiken om opmerkingen te maken bij of over een andere persoon, meestal omdat ze tegen de mening van die persoon zijn. Het aantal berichten kan neerkomen op een intimidatiecampagne

Andere vormen:

  • Bedreigingen van geweld
  • Hoax-oproepen en beledigende telefoonberichten

Tips om je kind te ondersteunen 

De beste manier om uw kind te beschermen tegen online haat en trollen is door zich actief interesseren voor de manier waarop zij sociaal en offline omgaane. Het hebben van betekenisvolle gesprekken met hen om hun kritisch denken te ontwikkelen is essentieel.
Hier zijn enkele tips die u met hen kunt delen om hen te helpen goed online gedrag te ontwikkelen:

  • Tip 1 - Zorg ervoor dat ze weten hoe ze anderen moeten behandelen zoals ze willen worden behandeld
  • Tip 2 - Adviseer hen om geen hatelijke of bedreigende inhoud online te verspreiden, maar meld het
  • Tip 3 - Zeg dat ze niet online iets moeten zeggen dat ze niet persoonlijk zouden zeggen
  • Tip 4 - Zorg ervoor dat ze op de hoogte zijn van de communitygidsen op de platforms die ze gebruiken, zoals Instagram, Snapchat en Facebook. Meer te weten komen CDL Super Session.
  • Tip 5 - Vraag ze of ze online haat kennen, zouden ze het herkennen?
  • Tip 6 - Moedig uw kinderen aan om een ​​open houding en eerlijke nieuwsgierigheid naar andere mensen te hebben, omdat sommige gevallen van haatzaaien zijn gebaseerd op onwetendheid of valse informatie
  • Tip 7 - Zoek naar termen die in de vocabulaire van uw kind kunnen kruipen. Soms gebruiken kinderen (en volwassenen) schadelijke termen zonder het te beseffen

Met de komst van sociale media is er een nieuw platform voor haat ontstaan

De reden dat mensen juist sociale media gebruiken voor haatdragende berichten is volgens de Amerikaanse onderzoeker John Suler te verklaren aan de hand van zes kenmerken.

  1. Anonimiteit: het internet is heel anoniem. Een gebruikersnaam of een profiel hoeft niets prijs te geven over de ware identiteit van de persoon achter een opmerking. Waar je in het echte leven mogelijk kan worden aangesproken door je sociale kring, kan je na het plaatsen van een haatreactie gewoon de volgende dag op je werk verschijnen zonder dat iemand je ergens op aanspreekt. 
  2. Onzichtbaarheid: het web is zo groot dat mensen denken dat zij niet opvallen in deze drukte. Ze zijn een van de vele miljoenen gebruikers van sociale media. 
  3. Niet synchroon: Een gesprek op sociale media is vaak niet synchroon. De ene gebruiker kan iets plaatsen, waarna de andere gebruiker pas enkele uren later reageert. Anders dan in een gesprek, waarin je direct reactie krijgt op een opmerking. 
  4. Enkel eigen waarneming: op sociale media creëert iedereen zijn eigen wereld, waarin hij of zij uitingen van anderen op zijn eigen manier interpreteert. Hierdoor kan een persoon minder geremd zijn in wat hij zegt of zelfs versterkt worden. 
  5. Internetidentiteit: veel mensen zien hun online-identiteit los van hun eigen persoon. Ze nemen in het echte leven dus ook geen verantwoordelijkheid voor hun ‘online-daden’. 
  6. Minimalisering van autoriteit: autoriteiten verliezen online hun natuurlijke gezag. Iedereen is bereikbaar, heeft een gelijke stem, en is beter benaderbaar
  7.  

Meld het 

  • Blok de dader onmiddellijk
  • Meld het aan de school
  • Meld online haatmateriaal aan de websitebeheerder - de meeste websites hebben regels die bekend staan ​​als 'beleid voor acceptabel gebruik' en platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter. Zie onze pagina met probleemmeldingen
  • Meld dit aan het hostingbedrijf - Als de website zelf hatelijk is of geweld ondersteunt, laat dan het hostingbedrijf van de website weten. U kunt achterhalen welk bedrijf een website host door hun webadres in te voeren 'Wie host dit?'
  • Bellen, chatten of mailen met jouw specifieke vraag over pesten of online pesten (cyberpesten)

    ► voor vragen over pesten   

    ► voor vragen over online pesten

Bron InternetMatters.org