19 april .... Landelijke Dag tegen Pesten

084-0035994

19 april .... Landelijke Dag tegen Pesten

Waarom een Landelijke Dag tegen Pesten?

Op de Dag tegen Pesten is er – in tegenstelling tot veel andere Dagen van, Dagen tegen of Dagen voor het een of ander – niet één groot centraal evenement met muziek, optredens van BN’ers en speeches van betrokken politici. Dat is een bewuste keuze, vertelt Patricia Bolwerk, directeur van Stop Pesten NU en verantwoordelijk voor het “aanslingeren” van de Dag tegen Pesten. “We proberen te bereiken dat mensen zelf in actie komen om pesten te stoppen, dat ze zelf iets organiseren in hun eigen omgeving. De Dag tegen Pesten is vooral bedoeld om één dag per jaar extra bewustzijn te creëren van pesten en de gevolgen daarvan voor hele gezinnen.”

Het beste tegengif bij pesten 

Een goede sfeer in de groep is het beste tegengif. De pester en meelopers stoppen pas echt als zij geen aandacht meer krijgen van de groep. ​Breng het juiste tegengif in en pak het pesten aan met de hele groep, klas of team!  

Jaarlijks, 19 april ... Noteer deze data en besteedt extra aandacht aan het stoppen van #pesten met je klas of team, bij je collega's, in de sport of in het bejaardentehuis. Natuurlijk is het nodig om elke dag bewust pesten te stoppen maar 1 keer per jaar staan wij even bewust stil bij pesten en de gevolgen van pesten voor zowel de slachtoffers, pestkoppen, meelopers en omstanders. Pesten heeft voor IEDEREEN gevolgen.

Pesten is niet alleen een kinderprobleem

Zeg nou eens zelf ... dat pesten hè ...  das toch niet NORMAAL?!

Dat gepest worden niet leuk is, weten de meeste mensen wel, vaak ook uit eigen ervaring. Toch is dat blijkbaar niet genoeg reden om het niet te doen, want pesten is alomtegenwoordig en komt zelfs steeds vaker voor naarmate we ouder worden. Volgens op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde cijfers op de website van Stop Pesten NU worden op scholen één op de tien leerlingen gepest, op het werk één op de acht werknemers, en in bejaardentehuizen zelfs één op de vijf bewoners. Onderzoeksinstituut TNO becijferde in 2015 bovendien dat pesten op het werk de samenleving jaarlijks 900 miljoen kost, in de vorm van vier miljoen extra verzuimdagen. Dat pesten alleen onder kinderen gebeurt, is dus een misverstand.

Patricia Bolwerk: “Vroeger werd altijd gezegd dat pesten een kleuterding is, dat je daar als volwassene mee om hoort te kunnen gaan; heel veel mensen zijn met dat idee opgegroeid. Met als gevolg dat veel mensen die gepest worden en daar last van hebben, denken: ligt het dan aan mij, ben ik zo gevoelig?”

Bolwerk ziet in haar praktijk als coach en trainer zeker dat extra gevoelige – oftewel ‘hoogsensitieve’ – mensen ook gevoeliger kunnen zijn voor pesten. Toch is het wijdverbreide idee dat mensen die gepest worden altijd onzeker en niet weerbaar zijn volgens haar een fabeltje. Het probleem is namelijk dat pesten altijd plaatsvindt in een ongelijke situatie, van meer tegen één, leraar tegen leerling, of leidinggevende tegen werknemer. “Juist die ongelijke macht maakt het zo moeilijk om pesten in je eentje te stoppen.”

Leren omgaan met pesten

Pesten komt dus voor op scholen, op de werkvloer, binnen sportclubs en bejaardentehuizen, eigenlijk overal waar groepen mensen elkaar tegenkomen. Grenzen worden verkend, verlegd en overschreden. Hoewel pesten dus geenszins is voorbehouden aan kinderen, is de school vaak wel een van de eerste plaatsen waar mensen structureel met pesten in aanraking komen. En dus ook de plaats waar ze zouden kunnen leren om ermee om te gaan. Marije van de Sande, adviseur pesten bij stichting School & Veiligheid: “Het is goed om kinderen te leren hoe dat werkt. Het mag best schuren, maar er zijn ook veel situaties waarin het escaleert en kinderen stelselmatig worden gepest; dat is niet acceptabel.”

Als adviseur ondersteunt Van de Sande scholen bij het bevorderen van sociale veiligheid en sociaal gedrag en het tegengaan van grensoverschrijdend en ongewenst gedrag, waar volgens de website van School & Veiligheid onder meer pesten, agressie, geweld, discriminatie, racisme en seksuele intimidatie onder vallen. Maar wanneer is iets nu pesten, en wanneer agressie? Is daar een onderscheid in te maken? Van de Sande: “Het is soms heel lastig te bepalen waar de scheidslijn ligt, en in de praktijk is dat ook niet heel relevant. Het gaat erom dat je ziet, herkent en erkent dat er iets gebeurt dat over een grens heengaat, en dan ingrijpt.”

Verschil tussen pesten en plagen

Scholenadviseur Van de Sande en Stop Pesten NU-directeur Bolwerk hanteren allebei een helder onderscheid tussen plagen en pesten. Dat komt neer op de volgende zes kenmerken: plagen is kortdurend, pesten gebeurt langdurig (maandenlang) en regelmatig (meerdere keren per week); plagen vindt plaats op voet van gelijkwaardigheid, bij pesten is de pestkop de baas; plagen gaat heen en weer, pesten gaat altijd één kant op, met meestal hetzelfde slachtoffer; plagen is voor de lol, pesten is gemeen bedoeld; bij plagen kan je het zeggen als je het niet leuk vindt, pesten is moeilijker te stoppen; en plagen is doorgaans voor iedereen leuk, terwijl pesten voor het slachtoffer zeker niet leuk is. Maar zoals dit lijstje al laat zien; veel is afhankelijk van persoonlijke interpretatie – wat de een als plagen bedoelt, kan de ander als pesten ervaren. Marije van de Sande: “Het gaat er altijd om hoe degene die het ondergaat het ervaart. Het is niet aan een ander om te zeggen dat het wel meevalt.”

Een bijkomend probleem bij pesten is dat slachtoffers soms ontkennen dat ze gepest worden. Of ze laten niet merken dat ze het pestgedrag vervelend vinden. Patricia Bolwerk komt dat regelmatig tegen in haar praktijk als coach en trainer. Bijvoorbeeld bij een bedrijf waar zij was ingehuurd om iets te doen aan de verziekte sfeer: “Daar werd voor één iemand geen koffie gehaald, maar toen ik hem vroeg hoe het kwam dat hij geen drinken had, zei hij dat hij geen dorst had. Daardoor kon ik niks doen. Gepesten moeten het ook aangeven dat ze iets niet leuk vinden, anders kan je het ook niet goed voor ze opnemen.”

Veel slachtoffers, weinig daders?

Er is doorgaans veel aandacht voor slachtoffers van pesten. Terecht, want zij ondervinden soms levenslange schade van pesten. In 2014 kwamen onderzoekers van de Universiteit Leiden zelfs tot de conclusie dat pesten een risicofactor is voor zelfdoding – en in het bijzonder cyberpesten, omdat dat niet ophoudt als je thuis bent. Patricia Bolwerk: “Cyberpesten is veel laagdrempeliger, dat zeggen leerlingen zelf ook: je hoeft iemand niet in zijn gezicht aan te kijken en te zien wat voor verdriet je iemand daarmee doet.”

Hoe groot de gevolgen van pesten kunnen zijn, blijkt bijvoorbeeld uit het in de media breed uitgemeten verhaal van de 15-jarige Limburgse jongen Tharukshan Selvam, die in 2017 naar verluidt door pesten overging tot zelfdoding. Marije van de Sande kent dat soort verhalen, maar wil geen uitspraken doen over specifieke voorbeelden. “We proberen daar heel voorzichtig in te zijn, omdat je nooit weet wat er nog meer speelt, in gezin, karakter of aanleg. Maar het kan wel degelijk zo zijn dat pesten het laatste zetje geeft.”

De verhalen van de daders, de pestkoppen, worden veel minder vaak belicht in de media. Terwijl er toch veel pesters zouden moeten rondlopen, afgaande op het aantal slachtoffers. Patricia Bolwerk merkt het ook op ouderavonden; toegeven dat je pest (of dat je zoon of dochter dat doet) is een taboe: “Als ik vraag wie er een kind heeft dat weleens gepest is gaan er altijd wel een paar handen omhoog. Maar als ik vraag, en wie heeft een pester, dan is dat misschien één op de vijftig.”

Pesters willen niet per se pesten

Zowel Bolwerk als Marije van de Sande pleiten er dan ook voor om pesten bespreekbaarder te maken, ook voor pesters. Beide experts zijn het erover eens dat pesten geen individueel probleem is, een verhaal van één gemene pestkop waar iets aan gedaan moet worden, maar altijd binnen de context van een groep gezien moet worden. Van de Sande: “Pesten is een groepsprobleem: binnen de groep is iets aan de hand waardoor iemand behoefte voelt om te pesten, een pester voelt zichzelf niet veilig. Pesters zitten er vaak helemaal niet op te wachten om iemand te pesten.”

Patricia Bolwerk ziet groepsdruk als de allergrootste factor bij pesten; mensen – en zeker kinderen – doen veel om bij de ‘coole groep’ te horen. Ook op het werk kan dat spelen, zelfs bij leidinggevenden. “Er zijn best wat managers die graag populair willen zijn bij hun team, en die daarom pesten. Iemand negeren, standaard niet reageren op mailtjes, altijd pas op het laatste moment laten weten of een vakantieaanvraag wordt goedgekeurd, mensen in onzekerheid houden over hun contractverlenging; de verschijningsvorm verschilt van de lagere school, maar de motieven zijn hetzelfde.”

Waarom pesten mensen?

Wat die motieven dan precies zijn? Het Hollywoodverhaal waarin een pester altijd eigenlijk zelf bang en onzeker is, is volgens beide experts niet uit de lucht gegrepen. Pesten is een negatieve manier van aandacht vragen, vaak vanuit een gebrek aan zelfvertrouwen. Het is een manier voor de pester om zichzelf staande te houden in een groep. Niet voor niets gaan slachtoffers van pesten later vaak zelf ook pesten. Patricia Bolwerk: “Proactief pesten is dat; als ik het zelf doe weet ik in ieder geval dat ík niet de pineut ben. Als je helemaal happy bent van binnen en buiten dan heb je pesten niet nodig.”

Marije van de Sande merkt op dat de rol van pester niet vastligt. Soms is iemand in de ene groep een pester, in de andere groep een gepeste, en in een derde groep alleen maar een omstander. Het is een complex groepsgebeuren, waar weinig eenduidigs over te zeggen valt. Wel wijst ze op een artikel waarin pesten in verband wordt gebracht met een tekort aan een van de drie psychologische basisbehoeftes: relatie (ik hoor erbij), autonomie (ik mag zijn wie ik ben) en competentie (ik kan wat). “Het lijkt erop dat pesten een manier is om aan die behoeftes te voldoen, omdat het een bepaalde status geeft. Pesters zijn vaak populair, maar niet per se geliefd.”

Hoe pak je pesten aan?

Pestprotocollen, posters met gedragsregels aan de muur, of als slachtoffer zelf terugvechten tegen een pestkop; wat is nu de beste manier om pesten te stoppen? Marije van de Sande is gewend die vraag te krijgen van leraren, en ze benadrukt altijd dat er voor pesten niet zoiets bestaat als een ‘quick fix’: “Er is niet één antipestmethode die altijd werkt. Wat belangrijk is, is dat leerlingen erop kunnen vertrouwen dat ze ook fouten mogen maken. En daarnaast, dat je als school hele duidelijke afspraken maakt, en die ook handhaaft. Dat leerlingen weten: als ik dít flik is dát de consequentie.”

Ook Patricia Bolwerk benadrukt nogmaals dat het belangrijk is om pesten in de groep oplossen, het liefst zelfs dóór de groep. Als een groep zelf alert is op pesten, is ingrijpen van een leraar of leidinggevende niet nodig. En dat is ook goed, want pesten gebeurt immers vaak buiten het zicht. “Onderzoek laat zien dat als een peer group ingrijpt, pesten binnen tien seconden afgelopen kan zijn. Daarom is het zo belangrijk om de hele groep bewust te maken, dan zijn we zo veel sneller dan alle pestprotocollen bij elkaar. De groep zelf staat er altijd met de neus bovenop.”

© Nationale Onderwijsgids / Harmen van der Meulen 

 

Cijfers pesten

  • Op school worden 2 tot 3 leerlingen per klas gepest (1 op de 10)  zowel op basisscholen, middelbaar onderwijs, Hoger onderwijs en Universiteiten

  • Op het werk worden jaarlijks 500.000 medewerkers gepest (1 op de 8)

  • In het bejaardentehuis wordt 20% van de bewoners door medebewoners gepest (1 op de 5 bejaarden)

  • In de sport wordt in ieder team minstens 1 á 2 leden gepest (op basis van CBS-cijfers wordt geschat dat gemiddeld 1 op de 10 van de spelers)

  • 400.000 jongeren jaarlijks online gepest (1 op de 5).

Belangrijk om te onthouden: De ontvanger bepaalt of het plagen of pesten is!

Stop Pesten NU! voert al jaren campagne om het pestprobleem op de kaart te zetten. Dit doen wij met behulp van Bekende Nederlanders en Ambassadeurs die het oranje 'Ik STOP pesten nu' armbandje (oranje bandje tegen pesten) dragen. Ons uitgangspunt daarbij is: pesten is te stoppen en het begint bij jezelf. Talloze BN’ers uit de wereld van film, televisie, politiek en sport ondersteunden al onze campagne. 

Het oranje 'Ik STOP Pesten Nu!' bandje tegen pesten is niet zomaar een bandje tegen pesten. Het is een bandje met een boodschap met een missie en een visie alles gebaseerd op: Jij hebt de keuze, wat doe jij? Zeg ook: Ik STOP pesten nu. Pesten is te stoppen en het begint bij jou! Wij geloven erin dat pesten is te stoppen door het klein te maken en op individueel niveau een keuze te maken en te zeggen: Ik STOP pesten nu! Alle veranderingen beginnen klein en beginnen bij onszelf. Door middel van het dragen van het bandje laat je anderen zien dat jij gekozen hebt en vindt dat pesten moet stoppen. Inspireer hier je omgeving weer mee zodat zij ook vanuit de eigen Ik gaan zeggen, Stop Pesten Nu en 'Samen maken wij het verschil tegen Pesten'.

   

Landelijke dag tegen het pesten 19 april 2020

Voor ons kon deze dag niet onopgemerkt blijven en gelukkig hebben veel andere media er ook aandacht aan besteed. Uit dit onderzoek blijkt dat er gemiddeld 3 kinderen per klas worden gepest. Dit komt neer op 1 van de 9 kinderen. Met cyberpesten (online pesten) heeft 5 procent van de jongeren de afgelopen drie maanden te maken gehad. Het cyberpesten (online pesten) verschilde van het versturen van een vervelend bericht tot zelfs het uiten van bedreigingen. 

Er wordt echter niet alleen gepest op scholen en daar is juist deze Landelijke dag voor. Overal waar mensen samenkomen wordt gepest: op scholen, in de sport, op het werk en zelfs in bejaardentehuizen.

Pesten op scholen

Uit de cijfers blijkt verder dat jongens twee keer zo vaak pesten als meisjes. Jongens en meisjes worden wel even vaak gepest. Pesten is een situatie waar eigenlijk niemand gelukkiger van wordt. Voor degene die gepest wordt, is het verschrikkelijk, maar de pestkop wil vaak ook niet pesten. Redenen om te pesten kunnen zijn dat ze zelf niet gepest willen worden en daarom als een soort defensiemechanisme anderen gaan pesten of dat ze door het pesten hun eigen onzekerheden willen verbergen. Ik geloof er niet in dat iemand pest omdat hij of zij wíl pesten. Om het pesten te stoppen is het belangrijk dat je als ouder doorhebt wanneer je kind een pester is of gepest wordt. Daarom hebben we hier een paar tips onder op een rijtje gezet.

Als een kind gepest wordt, zal het er vaak niet snel over beginnen. Toch is het erg belangrijk dat pesten bespreekbaar wordt gemaakt. Het kind moet zijn of haar hart luchten en natuurlijk kun je samen naar een oplossing zoeken. Als je kind er niet zelf over begint, kan het soms goed zijn er een keer naar te vragen. Dit kan op een luchtige manier gebeuren. Het is moeilijk te zien als een kind gepest wordt, dus voel je vooral niet dom om een keer het balletje op te gooien.

Als ouder ken jij je kind natuurlijk het best. Let daarom ook op het gedrag van je kind. Als het ineens verandert, kan het zijn dat je kind gepest wordt. Natuurlijk hoeft dit niet per definitie, maar vragen schaadt niet. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je kind meer teruggetrokken is dan eerder. Ook een leerkracht kan misschien signalen opvangen over het gedrag van je kind. Zij zitten veel tijd met jouw kind in een lokaal. Een luchtige vraag aan de leraar kan daarom ook geen kwaad.

Daarnaast kan het natuurlijk ook zijn dat jouw kind niet gepest wordt, maar degene is die pest. Als ouder wordt er vaak een muur opgeworpen, omdat niemand graag toegeeft dat zijn of haar kind dit doet. Toch is het belangrijk dat je je kind in de gaten houdt, want als je niet wilt dat je kind pest, is het misschien goed om te kijken hoe je dit gedrag kunt voorkomen of stoppen. Pedagoog Krista Okma heeft onderzoek gedaan naar het gedrag van pesters. Wat vooral opviel, is dat de kinderen zich gefrustreerd gedragen. Ook vindt het pestgedrag buiten de klas plaats, bijvoorbeeld op verjaardagen. Wat Krista Okma vooral aandraagt, is dat je het gedrag van je kind bespreekbaar moet maken. Laat ze merken wat de gevolgen zijn van hun gedrag en hoe de anderen zich erbij voelen. Daarnaast zegt ze dat het belangrijk is om er een afhankelijke derde bij is. Zo oordeel je minder uit emoties en ontstaan er niet twee kampen.

Hopelijk heb je wat aan de tips. Moraal van het verhaal is in ieder geval dat je het bespreekbaar moet maken met je kind. Of het een ‘pester’ is of degene die gepest wordt, het is belangrijk dat zij hun ei kwijt kunnen. Het is en blijft tenslotte jouw kind. 

Groeten Kelly

Zeg dag tegen pesten from Skyhigh TV on Vimeo.

 

Miljoenen kinderen lopen een hoger risico op grensoverschrijdend gedrag nu ze meer online zitten door de lockdown door het coronavirus. Dit melden het VN-kinderrechtenfonds Unicef en zijn partners in een persbericht.  Het virus dat cyberpesten heet ... ook dit virus spreidt enorm snel en maakt vele slachtoffers ... Helaas zijn hier nog onvoldoende maatregelen voor om ons en onze jongeren hiertegen te beschermen. Maar voordat wij verder gaan vragen wij jou deze video te kijken ... Het virus dat cyberpesten heet!

Nu is het wellicht nog belangrijker dan ooit door de Corona tijd om op te staan tegen online pesten! Ook Unicef waarschuwt dat miljoenen kinderen een hoger risico lopen om grensoverschrijdend gedrag mee te maken nu ze meer online zitten door de lockdown. Of het nu gaat om chatten tijdens het gamen of de leuke filmpjes die ze maken voor TikTok. Het online pesten ookwel cyberpesten genaamd gaat helaas 24/7 door en laat zich niet stoppen door lockdowns.Nu het internet zowat de enige plaats is geworden waar je kinderen (net als jijzelf) hun vrienden nog kunnen zien, is het belangrijker dan ooit om te zorgen dat dat ook veilig kan gebeuren. Jaarlijks worden meer dan 400.000 jongeren online gepest. Online pesten is niet alleen iets waar jongeren mee te maken krijgen maar ook alle volwassenen kan dit overkomen. 

Online pesten, ook wel cyberpesten genoemd, is pesten via de digitale media. Dit zijn social media zoals YouTube, Facebook, Tumblr, Twitter, Instagram, SnapChat, What’s app en chatrooms. Via deze digitale media kan je heel gemakkelijk dreigende berichten versturen, belastende foto’s of filmpjes plaatsen of iemand uitschelden.

Kijk, luister sta op! jij bent mijn held - Stop Pesten Nu Held

Landelijke Dag tegen Pesten 2020 (19 april 2020) 

Thema: Kijk, Luister en Sta Op als superheld bij online pesten! Juist NU in Corona tijd!

 
 
 
 

In het kader van de Landelijke Dag tegen Pesten roepen wij dit jaar iedere inwoner in Nederland om te laten zien dat wij niet van online pesten (cyberpesten) houden en dat wij hiertegen zijn door als een held op te staan bij pesten en online pesten. Helaas gebeurt het online pesten 24 uur per dag, 7 dagen per week. Online pesten laat zich ook niet in een lockdown of in een #BlijfThuis situatie drukken en gaat onverminderd, zelfs vermeerderd door en dit is heel zorgwekkend voor iedereen die dit mee maakt.

Onderstaande posters zijn gratis te downloaden ... Download hier de PDF met 3 posters 'Ik ben een Super Hero!'

Ik ben een superhero Stop Pesten Nu Held

 

 

 

 

 

 

 

 

Doe mee op een manier die het beste bij jou past om een superheld te zijn, zodat wij iedereen direct een hart onder de riem kunnen steken die hier nu last van heeft. Door samen op de gaan staan ... Kijk, Luister en Sta Op #jijbentmijnheld. Wij hebben ook een aantal suggesties ter inspiratie:

Wat doet cyberpesten met iemand bekijk deze uitzending van "Zeg dag tegen pesten" van  Skyhigh TV

De gevolgen van cyberpesten

Er wordt wel eens aangenomen dat cyberpesten maar bij woorden blijft en dus niet zo erg is voor het slachtoffer in vergelijking met slachtofferschap in klassieke pestvormen (zeker als er fysieke agressie gebruikt wordt). Nochtans is de emotionele impact van cyberpesten meestal groter in vergelijking met het leed veroorzaakt door klassiek pesten. Slachtoffers van cyberpesten vertonen meer symptomen van depressie, stress en angst dan slachtoffers van klassiek pesten. Bovendien is een aanzienlijke groep van de slachtoffers van cyberpesten ook slachtoffer van klassiek pesten. Deze jongeren, die slachtoffer zijn van beide vormen van pesten, lijden door de accumulatie van pesten in de offline én online omgeving doorgaans het meest onder de cyberpesterijen en zijn het vaakst depressief.

Hoewel veel aandacht in onderzoek gaat naar de emotionele problemen van slachtoffers en zij vaak op meer medeleven kunnen rekenen dan pestkoppen, hebben ook pestkoppen met emotionele en psychosociale problemen te maken. Ten eerste is er een aanzienlijk deel van de cyberpestkoppen dat zelf ook slachtoffer is geweest van cyberpesten of klassiek pesten. Bovenop een mogelijke depressie, angst- en stressgevoelens als slachtoffer, ervaren ze de psychosociale problemen die bij cyberpestkoppen vaker voorkomen, zoals een gebrekkige impulscontrole, gedragsproblemen en middelenmisbruik. Ten tweede is er bij cyberpestkoppen vaker sprake van conflicten thuis, is er vaak een slechte band met de ouders en veel pestkoppen hebben het gevoel dat de leerkrachten niet om hen geven. Het pesten kan men dan in sommige gevallen beschouwen als een uitlaatklep om met negatieve gevoelens om te gaan. 

Bij klassiek pesten kan de steun die slachtoffers ervaren, bijvoorbeeld van hun ouders, een buffer vormen tegen zelfdodingsgedachten. Bij slachtoffers van cyberpesten blijkt deze steun veel minder bescherming te bieden tegen de gedachten om uit het leven te stappen. Zelfdoding zou bij cyberpesten bovendien heel plots kunnen optreden, als een acute reactie om te ontsnappen aan een ondraaglijk gevoel van schaamte en/of vernedering. Er wordt vermoed dat cyberpesten tot meer schaamte en hopeloosheid leidt, omdat het voor iedereen zichtbaar is en vaak ook langer zichtbaar blijft en de jongere zich er niet kan tegen afschermen. Ook cyberpestkoppen denken vaker aan zelfdoding dan jongeren die niet betrokken zijn bij cyberpesten, maar in veel mindere mate dan slachtoffers van cyberpesten. *Heb je vragen over zelfdoding, dan kan je terecht bij de Zelfmoordlijn, in Nederland is dit 0900-0113 113 online en  op het gratis nummer 1813 in België. 

Bekijk bovenstaande aflevering Dag Tegen Pesten from Skyhigh TV on Vimeo oa vanaf ca 10 minuten waar de ouders van Thomas praten over het verdriet dat zij hebben nadat Thomas zelfmoord pleegde door pesten. NOTE: Als jij zelf zelfmoordgevoelens hebt of iemand die jij kent bel dan direct 0900-0113 of ga naar www.113.nl

 

Wat kan je doen als Stop Pesten Nu Held?

Als jij zegt: Ik STOP pesten nu! dan betekent dit niet dat je er altijd tussen moet springen. Het is altijd van belang dat je eerst kijkt of het veilig is om te reageren. Is het niet veilig, probeer dan hulp te zoeken of halen (ouders, opvoeders, vrienden, collega's) of houdt het slachtoffer in de gaten en vang hem/haar op zodra je kunt. Een kleine glimlach, een helpende hand betekent zoveel voor een slachtoffer, je voelt je dan niet helemaal alleen meer staan. Ookal is het probleem dan nog niet direct opgelost, het is dan in ieder geval een klein begin.

Een begin naar een oplossing waar pesten wordt gestopt. Jij kan het verschil maken! Dus kom in actie en zeg tegen jezelf: Ik STOP pesten nu! 

Ik twijfel soms is het pesten ja of nee? Het antwoord is simpel ... voelt het goed wat je ziet? Of niet?

Ik twijfel ja/nee ...Wees een held - Stop Pesten Nu

Je twijfelt doordat je van binnen een onprettig gevoel krijgt, je ziet dingen waarvan je denkt dit vind ik niet leuk of dit ziet er niet fijn uit. Daar komt onze twijfel vandaan, wij vragen ons op dat moment af klopt het wat er gebeurd. Eigenlijk alleen al het feit dat wij hierover twijfelen zegt ons dan dat wij iets signaleren wat wij niet fijn vinden en als je iets niet fijn vindt dan is het antwoord: ja dit is pesten

Want als iedereen het nu leuk zou vinden en iedereen geniet, en om de beurt maken jullie grappen over elkaar dan voelt de sfeer en alles goed en voelt alles fijn en dan is het plagen.

Als ik het grappig bedoel, is dit dan pesten?
De ontvanger bepaalt of het plagen of pesten is. Dus ook al zou ik iets nog zo grappig hebben bedoeld als diegene waar ik dit tegen zeg dit niet leuk vindt dan heb ik hem of haar gepest. Lees hier suggesties voor acties tegen pesten om een Stop Pesten Nu Held te zijn

 

Doe mee met deze landelijke GREAT-challenge!

We zijn steeds meer te vinden op Social Media. Dat brengt heel veel leuke dingen met zich mee, maar ook een hoop online haat. En niet alleen bekende mensen krijgen hier mee te maken. Het team van Make Holland Great Again heeft een manier bedacht om op Social Media te laten zien dat je het niet eens bent met deze online haat. En tegelijkertijd de persoon kunt steunen die de haat ontvangt. Partners in deze campagne: BNN/Vara (site) en Stichting Stop Pesten Nu

  1. Bekijk de video hieronder
  2. Reageer met de emoji
  3. Tag 3 vrienden die volgens jou ook mee moeten doen.
  4. Gebruik daarbij  
  5. #stoponlinehaat #stoppestennu #weeseenheld #makehollandgreatagain

Video: Dag tegen Cyberpesten; The Cyberbully - Intro 

 
Beluister dit onderstaande lied over online pesten om te begrijpen wat het inhoudt en wat je kunt doen van Def P bij Het Klokhuis. 

 

Lessenpakket Voor leerkrachten Cyber Helden (9-14 jaar) Bron: Cybersimple.be (les idee 232)

Voor leerkrachten Cyber Helden - lessenpakket:

Cyber Helden-lessenpakket isontwikkeld door Google in samenwerking met Child Focus en geeft leerkrachten de tools en methoden om les te geven over online-veiligheid in de klas. Inbegrepen in het lespakket zitten de vijf pijlers, activiteiten en werkbladen ontworpen naar analogie van Interland. Zie het curriculum:

Inhoud

Gids voor leerkrachten 4 

Tool 1: Inleiding voor ouders: template e-mail/brief
Tool 2: Veelgestelde vragen

Thematisch 01: Share with Care ......... pagina 7  

Activiteit 1: Wanneer je beter niets deelt
Activiteit 2: Van wie is dit profiel eigenlijk?
Activiteit 3: Hoe anderen ons zien?

Activiteit 4: Iets privé houden
Activiteit 5: Interland: Berg van Voorzichtigheid

Thematisch 02: Val niet voor vals ............ pagina 20 

Activiteit 1: Bijt niet in de phishinghaak!
Activiteit 2: Wie ben jij echt?
Activiteit 3: Over bots

Activiteit 4: Interland: Rivier van de Waarheid

Thematisch 03: Beveilig je geheimen ........... pagina 37 

Activiteit 1: Hoe maak je een sterk paswoord
Activiteit 2: Hou het voor jezelf
Activiteit 3: Interland: Schattentoren

Thematisch 04: Vriendelijk zijn is cool ............ pagina 46

Activiteit 1: Van omstaander naar beschermer
Activiteit 2: Hoe word ik een beschermer?
Activiteit 3: ... maar zeg het positief!

Activiteit 4: Een toontje lager
Activiteit 5: De daad bij het woord
Activiteit 6: Interland: Koninkrijk der vriendelijkheid

Thematisch 05: Praat erover als je twijfelt ........... pagina 62 

Activiteit 1: Wanneer hulp vragen
Activiteit 2: Meld het ook online

Download hier het lessenpakket Cyber Helden

Download hier de Posters Cyber Helden

Download hier Certificaat Jij bent een Cyber Held

Download hier de Families Pledge voor Cyber Helden

 

Word een Cyber Held

Om er het beste van te maken op het internet, moeten kinderen slimme keuzes maken. Cyber Helden motiveert jonge kinderen om veilig en verstandig op het web te surfen. Zo kunnen ze op een zelfverzekerde manier de online wereld ontdekken.
 
 
Wees cyber slim

Share with Care

Goed nieuws doet snel de ronde, maar slecht nieuws ook. Zo kunnen kinderen in lastige situaties terechtkomen, met blijvende gevolgen. Hoe ze dit kunnen voorkomen? Door te begrijpen wat ze beter wel of niet delen met hun vrienden en kennissen.

Elk woord is van belang

  • Communiceer op dezelfde manier als je dat zou doen op straat.
  • Is het ongepast om iets te zeggen, dan is het ook ongepast om het te posten. Twijfel je? Vraag raad.
  • Persoonlijke informatie over je gezin, je vrienden en jezelf moet privé blijven.
     
Wees cyber alert

Val niet voor vals

Mensen en situaties zijn niet altijd wat ze lijken. Cyber Helden weten hoe ze het verschil kunnen zien tussen wat echt is en wat niet.

Herken oplichters

  • Lijken berichten dat je iets kan ‘winnen’ of iets ‘gratis’ krijgt te mooi om waar te zijn? Dan zijn ze dat meestal ook!
  • Wordt een gesprek te persoonlijk? Stel jezelf dan de vraag waarom iemand deze persoonlijke informatie van jou zou willen.
  • Wees kritisch voor je iets doet online - en leer op je intuïtie te vertrouwen.
  • Wees op je hoede voor phishing-pogingen - mensen die proberen om je persoonlijke informatie zoals login of accountgegevens te bemachtigen. Dat doen ze door zich uit te geven als iemand die je kent via e-mail, berichten of andere vormen van online-communicatie.
Wees cyber sterk

Beveilig je geheimen

Persoonlijke privacy en beveiliging zijn even belangrijk online als in de echte wereld. Door waardevolle informatie veilig te bewaren, voorkom je dat kinderen hun toestellen, reputatie en relaties schade berokkenen.

Persoonlijke privacy en beveiliging zijn even belangrijk online als in de echte wereld. Door waardevolle informatie veilig te bewaren, voorkom je dat kinderen hun toestellen, reputatie en relaties schade berokkenen.

Kies een veilig wachtwoord

  • Zorg dat je je wachtwoord kan onthouden, maar gebruik geen persoonlijke informatie zoals namen en verjaardagen.
  • Gebruik een combinatie van hoofdletters, kleine letters, symbolen en cijfers.
  • V3r@Nder le++ers in $Ymb0l3n en n^mm3rs z0als d1t.

Varieer je wachtwoorden

  • Gebruik nooit hetzelfde wachtwoord op verschillende websites.
  • Gebruik varianten van hetzelfde wachtwoord voor andere accounts.
Wees cyber vriendelijk

Vriendelijk zijn is cool

Het internet vergroot alles uit: leuke dingen lijken nog spannender, slechte lijken erger en kunnen (erg) hard aankomen. Handige regel: “Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden”.

Geef het goede voorbeeld

  • Wees een positieve drijvende kracht. Gebruik het internet op een positieve manier.
  • Stop het verspreiden van schadelijke of onjuiste berichten, deel ze niet met anderen.
  • Respecteer anderen, ook al zijn ze anders.
  • Neem het voortouw.
  • Blokkeer gemeen, schokkend of ongepast online gedrag.
  • Word een Cyber Held. Kom op voor anderen en steun wie gepest wordt.
  • Moedig anderen aan dit ook te doen.
Wees cyber moedig

Praat erover als je twijfelt

Als kinderen zich ongemakkelijk voelen over iets dat ze online zagen, dan moeten ze terechtkunnen bij een volwassene die ze vertrouwen. Volwassenen kunnen tonen dat ze openstaan om erover te praten, ook al gaat het over moeilijke of gênante dingen die in de klas of thuis gebeuren.

Moedig heldhaftig gedrag aan

  • Stel heldere regels op thuis en in de klas en maak duidelijk wat er verwacht wordt. Laat kinderen weten wat de gevolgen zijn van ongepast gedrag.
  • In plaats van eenmalig het ‘grote’ gesprek te hebben over online veiligheid, praat je er best regelmatig over met je kinderen. Moedig ze ook aan om vragen te stellen wanneer ze maar willen.
  • Stimuleer je kinderen om ook met andere betrouwbare volwassenen te praten, zoals leerkrachten, familieleden en vrienden.
]
 
 

Edwin Evers is tegen pesten en zegt Ik STOP pesten nu

 

Er zijn ongekend veel mogelijkheden van Online Pesten 

Zo zijn er ook veel kinderen die online spellen doen en tijdens het samen spelen met een vriend of vriendin geven ze even hun wachtwoord. De volgende dag blijkt dat alles waar ze hard voor gewerkt en gespaard hebben kwijt is,  het account blijkt te zijn gehackt door dit vriendje. Dit gebeurt ook met online vrienden die worden gemaakt, die zeggen dan bijv: wil jij mijn kampioenspunten hebben want ik speel dit spel niet vaak meer? Vol enthousiasme reageert de ander, ja graag! Dan zegt deze persoon (de zogenaamde vriend) oooh wacht het omzetten van het account lukt niet zoals ik dacht. Ik moet eerst jouw login en wachtwoord intypen voordat het werkt. En ze raden je aan om gelijk offline te gaan om ervan verzekerd te zijn dat als je inlogt je alle kampioensspullen in je account hebt staan. Dit is een leugen! Je account wordt volledig van je afgepakt, de ander heeft jouw wachtwoord veranderd en jij kunt nooit meer op je eigen account inloggen want je weet het wachtwoord niet (die heeft die ander veranderd tezamen met het contactadres).

Het is niet alleen spullen afpakken in games wat er kan gebeuren door het uit handen geven van wachtwoorden. Zodra iemand jouw profiel heeft overgenomen, kan hij/zij alles daarmee doen. Ook jouw vrienden online benaderen en pesten, zij denken dan dat jij dit bent. Zij weten dan niet dat jouw account gehackt is.

 

 

 

 

Stichting Stop Pesten Nu heeft niet de mogelijkheid om iedereen individueel hulp te bieden aangezien wij een klein team met vrijwilligers zijn. Wij vinden het uiteraard wel heel belangrijk dat jullie er met iemand over kunnen praten en om deze reden houden wij bij, bij welke partijen je terecht kunt met jouw vragen.

Klik op de oranje buttons als je hulp nodig hebt ...

 

Hulp nodig bij pesten

 

 

Advies voor slachtoffers van cyberpesten (lees meer)

Tips van Don Game Meneer en Milan Knol bij het Klokhuis over online pesten in onderstaande video

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Advies voor scholen en leerkrachten tegen cyberpesten (lees meer)