Als mijn kind een meeloper is | Wat kan ik doen | Voor ouders

084-0035994

Foutmelding

You may not view this site from your current location.

Als mijn kind een meeloper is | Wat kan ik doen | Voor ouders

Wij helpen kinderen het meest als wij als ouders en opvoeders open staan voor het idee dat onze kinderen mogelijk door groepsdruk ander en ongewenst gedrag vertonen om 'geliefd', 'populair' of 'stoer' gevonden te worden en dat zij nu de pester of meelopers zijn. Dit betekent niet dat jouw kind fout of slecht is, maar het gedrag is fout en dit gedrag moet direct stoppen! 

Alleen mensen die 'ergens' onzeker zijn, pijn hebben of gekwetst zijn pesten anderen (of lopen met de pesters mee), zij hebben het nodig om ten koste van een ander, zichzelf groter, sterker of machtiger te voelen. Dit gedrag is een verkapte vraag om hulp. Wij weten uit onderzoeken personen die ECHT zelfvertrouwen hebben, niet pesten! Mensen met echt zelfvertrouwen vinden zichzelf en ook alle anderen mensen helemaal oké, die voelen niet de behoefte om iemand kleiner te maken, te kwetsen, kleineren of vernederen of zogenaamd 'stoer' gevonden te worden. 

Uiteindelijk willen wij allemaal hetzelfde (net als het slachtoffer) bij een groep horen en geaccepteerd worden om wie wij zijn. Naast het geven van een sanctie op het slechte gedrag (bijvoorbeeld een reflectieopdracht over wat zij gedaan hebben + hoe dit zou voelen als ze dit bij hun zouden doen) om ze vervolgens tips, tools en vaardigheden aan te leren in een training over wat echt zelfvertrouwen hebben is waardoor mensen jou echt leuk gaan vinden.

Dat mensen je dan pas echt leuk vinden, hoe fijn is dat. Dat ze niet meer bang voor je zijn (en zogenaamd vrienden met je zijn uit angst om de volgende te zijn die door jou gepest wordt) maar gewoon omdat je niet meer gemeen doet naar anderen en daardoor veel leuker bent (gewoon door je echte zelf te zijn).

Het hebben van ECHT zelfvertrouwen is iets wat wij ieder mens gunnen, het is iets waar je je hele leven baat bij hebt. ~ én ~ dit zorgt er ook voor dat niemand meer gepest wordt!

 

 

Als het op school niet zo lekker gaat, vragen we meestal welPesten de groep met alle rollen groepsproces

of het kind wordt gepest, meestal niet of het zelf anderen pest of dat er in de klas gepest wordt

Wat belangrijk is om als ouder/opvoeder om te onthouden is: Kinderen zijn op school heel anders is dan bij jou thuis, dit heeft met name groepsdruk en een 'gelilefde' plek in een groep/klas willen hebben te maken.

We hebben een soort gat in ons denken. Dat ons kind ook dader kan zijn, komt vaak niet eens in ons op.

We zijn vooral bang dat hem of haar iets overkomt, en dat is bepalend voor de manier waarop we naar het kind kijken en hoe de gesprekken gevoerd worden."


Vooral als ouders vroeger zelf gepest zijn, zijn ze erg bang dat het hun kind zal overkomen. Dat is logisch, omdat het zo’n impact heeft gehad. Maar het zorgt er ook voor dat ouders het vaak niet herkennen als hun kind andere kinderen pest. En als ze er wel achter komen, schamen ouders zich er vaak voor. Of ze zijn blij dat hun kind tenminste goed voor zichzelf opkomt. En ja, een kind mag natuurlijk voor zichzelf opkomen, maar dan wel met respect voor anderen.”

Wist je dit? 

Veel leerlingen die pesten, worden zelf ook gepest. Jongens zijn vaker dader/slachtoffer. Kinderen die zowel pesten als gepest worden lopen mogelijk de meeste kans op een problematische puberteit. Ze worden verworpen door de klas, worden vaak gepest en reageren zich voortdurend af op andere klasgenoten. Daar maken ze zich niet geliefd mee. Bij hen is sprake van een opeenstapeling van kwetsbaarheden, wat zich kan uiten in allerlei emotionele en gedragsproblemen. 

 

Je kind is een meeloper (passief en/of actief)Puber jongen op de grond wordt door pester en meelopers geschopt

Meelopers zijn kinderen die met de pester mee pesten (actieve meeloper) of lachen om wat er met het gepeste kind wordt uitgehaald (passieve meeloper).

De passieve meelopers pesten indirect bijivoorbeeld: ze staan er altijd bij, lachen om alles wat de pester en actieve meelopers aan rottigheid uithalen bij het slachtoffer, schelden de gepeste uit, applaudisseren en moedigen de pester en andere meelopers om aan om door te blijven gaan. 

De actieve meelopers doen actief mee aan het pesten of lopen juist voorop met het pestgedrag door bijvoorbeeld het slachtoffer te slaan, schoppen, schelden, omduwen en nog erger om indruk te maken op de pester. Ze willen door de pester als stoer en als vriend ervaren worden, hierdoor weten ze dan zeker dat zij niet zelf door de pester gepest gaan worden.

De passieve- en actieve meelopers vormen samen met de pester de pestende groep. De meelopers zorgen ervoor dat er niemand in de buurt van het slachtoffer is die zou kunnen ingrijpen. Vervolgens isoleren ze het slachtoffer (sluiten ze in) door om het slachtoffer heen te gaan staan. Hierdoor kan het slachtoffer niet vluchten want de passieve meelopers houden hun dan tegen.

Dit maakt ook dat je pesten niet in je eentje kan stoppen: het is altijd meer tegen één (de pestende groep bestaat altijd uit meerdere personen en het slachtoffer staat er altijd alleen voor, hierdoor is er sprake van een ongelijke macht).

 

Wat kun je doen als je kind een meeloper is?

  • Laat je kind vertellen wat er precies gebeurt en vraag wat je kind daarvan vindt.
  • Vraag je kind hoe het zelf heeft gereageerd en hoe het het het liefst had willen reageren. 
  • Bespreek de stappen die jij eventueel wil ondernemen, bijvoorbeeld aan de juf vertellen. Doe niets wat je kind absoluut niet wil, maar probeer hem ervan te overtuigen dat dat het beste is.
  • Vertel welke gevolgen het pesten voor het slachtoffer heeft.
  • Kijk of je je kind kunt stimuleren om het gepeste kind te helpen in plaats van toe te kijken of mee te doen.
  • Vraag op de plek waar het pesten zich afspeelt (school, voetbal, hockey e.a.) of ze op de hoogte zijn van het pestgedrag. 
  • Vraag wat er precies gebeurt (in de klas, jeugdbeweging, voetbal…).
  • Maak je kind duidelijk dat dat gepest moet stoppen. Bedenk samen oplossingen. Steun hem om iets te ondernemen.