Bij het Cyberbullying Research Center verzamelen we routinematig gegevens van middelbare scholieren om op de hoogte te blijven van hun online ervaringen. In de afgelopen twee decennia hebben we ongeveer twintig unieke studies uitgevoerd onder tieners en jongeren in de Verenigde Staten, met meer dan 30.000 deelnemers. Deze aantallen omvatten niet de studies die we in andere landen hebben uitgevoerd of die gericht waren op volwassenen die online misbruik hebben ervaren of werken met adolescenten. Het verzamelen, analyseren en samenvatten van gegevens tot actuele en betekenisvolle bronnen voor degenen die werken om online misbruik te voorkomen of effectiever aan te pakken, is een van de belangrijkste activiteiten die we doen.
In onze meest recente studie gaf 26,5% van de studenten aan dat ze binnen de 30 dagen voorafgaand aan de enquête cyberpesten hadden ervaren.
Onze nieuwste gegevensverzameling werd afgelopen voorjaar afgerond. In dit project onderzochten we een nationale steekproef van ongeveer 5.000 Amerikaanse studenten van 13 tot 17 jaar oud. Dit is de vierde keer in de afgelopen zeven jaar dat we gegevens hebben verzameld van een grote representatieve steekproef van Amerikaanse jongeren, met dezelfde steekproefstrategie en methodologie (2016, 2019, 2021 en nu 2023). We waren dit keer bijzonder geïnteresseerd in de mate van pesten en cyberpesten, nu scholen grotendeels weer normaal functioneren na de COVID-19-pandemie.
Resultaten van de studie
In deze laatste studie gaf 26,5% van de studenten aan dat ze binnen de 30 dagen voorafgaand aan de enquête cyberpesten hadden ervaren. Ter vergelijking: in 2021 was dit 23,2%, in 2019 17,2% en in 2016 16,7%. In 2023 waren de meest voorkomende vormen van cyberpesten onder degenen die gecyberpest werden:
- Iemand plaatste gemene of kwetsende opmerkingen over mij online (77,5%)
- Iemand verspreidde geruchten over mij online (70,4%)
- Iemand zette mij online voor schut (69,1%)
- Iemand sloot mij opzettelijk uit van een groepschat (66,4%)
- Iemand nam herhaaldelijk contact met mij op via sms of online nadat ik had gezegd dat te stoppen (55,5%)
In 2016 vertelde 10,3% van de studenten ons dat ze thuis waren gebleven van school vanwege cyberpesten. In 2023 was dat aantal bijna verdubbeld tot 19,2%. Ten slotte zei in 2016 ongeveer 43% van de studenten dat pesten en cyberpesten "een groot probleem" waren op hun scholen, terwijl in 2023 54% van de studenten dit zei.
Vergelijking met eerdere jaren
Interessant is dat, hoewel het aantal jongeren dat cyberpesten ervaart is toegenomen en meer studenten ons vertelden dat ze thuisbleven van school vanwege cyberpesten, het percentage dat aangaf dat ze op een manier waren gecyberpest die hun schoolervaring significant beïnvloedde, iets was gedaald (van 14,3% in 2021 naar 13,5% in 2023). Evenzo daalden online bedreigingen van 22,6% naar 20,7% in dezelfde periode. Dit kan een indicatie zijn dat de ergste vormen van online misbruik afnemen, zelfs als de meer typische vormen blijven bestaan of zelfs toenemen. Hoewel dit kleine afnames zijn, wijzen ze in ieder geval in de goede richting in plaats van de algemene aantallen jongeren die cyberpesten ervaren.
Traditioneel pesten
Het percentage studenten dat op school werd gepest in 2023 bleef opmerkelijk vergelijkbaar met de niveaus die in 2021 werden waargenomen (respectievelijk 22,6% en 25%). Zoals verwacht daalde het schoolpesten aanzienlijk tijdens de pandemie, van meer dan de helft van de studenten die zeiden dat ze de afgelopen 30 dagen op school waren gepest, naar minder dan een kwart die dit twee jaar later aangaf. Dit is logisch, aangezien veel studenten tijdens de ergste maanden van de pandemie simpelweg niet op school waren. Wat echter niet werd verwacht, was dat deze trend zich in 2023 zou voortzetten, nu de meeste studenten weer in de klas zijn. We weten niet zeker wat dit verklaart. Misschien zijn jongeren meer geneigd deel te nemen aan cyberpesten naarmate ze er de afgelopen jaren meer aan zijn blootgesteld, of het kan ook te maken hebben met het feit dat interacties via online platforms een nog groter deel van het leven van adolescenten zijn geworden sinds de pandemie, waardoor ze zich comfortabeler voelen om digitaal met anderen te communiceren (zowel positief als negatief). Maar eerlijk gezegd zijn dit slechts speculaties. We zullen meer onderzoek moeten doen om te zien hoe deze trends zich verder ontwikkelen.
Bronvermelding: Patchin, J. W. (2023). Cyberbullying Continues to Rise among Youth in the United States. Cyberbullying Research Center.