Dagelijkse check-in in 5 minuten

084-8340086

Dagelijkse check-in in 5 minuten | Voor leraren

Het houden van dagelijkse check-ins in een grote klas van 30 leerlingen binnen een tijdslimiet van 5 minuten kan een uitdaging zijn, maar het is zeker mogelijk met een goede organisatie en efficiënte technieken.

Hier zijn enkele manieren om dat te doen

  1. Specifieke vragen
    Deze vragen zijn ontworpen om een glimlach op de gezichten te toveren en de drempel voor serieuze antwoorden te verlagen. Ze kunnen een ontspannen, leuke sfeer in de klas brengen en tegelijkertijd nuttige informatie opleveren voor de leraar. 

    • Als je vandaag een superheld was, welke kracht zou je dan willen hebben?
    • Wie is er klaar om vandaag het klaslokaal op zijn kop te zetten? (Figuurlijk, natuurlijk!)
    • Hoe voel je je vandaag: meer als een zombie of als een sprankelende eenhoorn?
    • Wie heeft er vanochtend hun ontbijt gegeten alsof het hun laatste maaltijd was?
    • Als deze klas een film was, welk genre zou het dan zijn? Actie, komedie, drama?
    • Wie zou er winnen in een dance-off, jij of je huisdier?
    • Heeft iemand een mop om de dag mee te beginnen?
    • Wie heeft er zin in de pauze? (Ik ook, maar laten we eerst deze les knallen!)
    • Als je deze les zou kunnen ruilen voor iets anders, wat zou dat dan zijn? (Fout antwoord: slapen.)
    • Op een schaal van 'nog half in bed' tot 'al 5 koppen koffie op', hoe wakker ben je?
    • Wie kan de gekste bek trekken? Laat maar zien!
    • Is er iets dat je liever doet dan hier zijn? (Behalve Fortnite spelen.)
    • Wat is je 'nutteloze superkracht' van de dag? (Bijvoorbeeld: de kracht om pennen te laten verdwijnen.)
    • Wie heeft er een goede imitatie van mij, de leraar? (Pas op, cijfers zijn nog steeds subjectief!)
    • Heeft iemand al bedacht hoe we een miljoen kunnen verdienen? (Behalve door school af te maken, natuurlijk.)
  2. Roterende groepen
    Verdeel de klas in kleinere groepen van bijvoorbeeld 5 of 6 leerlingen. Je kunt elke dag checken met een andere groep, zodat je in de loop van een week met de hele klas hebt ingecheckt.

  3. Snelle rondes
    Vraag elke leerling om in één of twee zinnen te delen hoe ze zich voelen of wat hun hoogtepunt van de dag was. Gebruik een timer om de tijd per leerling bij te houden.

  4. Hand-opsteken methode
    Stel een specifieke vraag en vraag de leerlingen hun hand op te steken of een duim omhoog/omlaag te geven als antwoord. Dit geeft je snel een idee van de algemene stemming.

  5. Kleurcodes
    Gebruik een systeem van kleurcodes (groen, geel, rood) waarin leerlingen kunnen aangeven hoe ze zich voelen nu ze net de school inlopen. Dit kan snel visueel worden vastgesteld.

  6. Geaggregeerde rapportage
    Laat de leerlingen hun check-ins op een papier schrijven en verzamel deze. Neem een minuut om snel door de antwoorden te gaan en geef een samenvatting aan de klas