De ideale klasindeling | Stop Pesten NU

084-8340086

De ideale klasindeling

Bestaat de ideale klasindeling? Nee! De ideale klasindeling bestaat niet.

Voordat je een klasindeling kiest is het belangrijk om te weten wat jij wilt bereiken bij je leerlingen

  • Concentratie tijdens een toetsenweek?
  • Samenwerking in kleine groepjes? 

of

  • Minder getetter en gewiebel?

Eerst leerdoel, dan klasopstelling 

 

Onderzoek toont aan dat leerlingen betere resultaten halen als de leerkracht de plaatsen indeelt.
 

Rijen - wat zijn de voor- en nadelen 

Wil je dat je leerlingen vaker hun hand opsteken, gemakkelijker doen wat je vraagt of instructies opvolgen?

Voordelen

  • Leerlingen kunnen goed en ergonomisch naar het bord kijken. 
  • Je hebt een goed zicht op de leerlingen vooraan.
  • Geschikt voor frontaal onderwijs én individueel werk.
Valkuilen
  • Niet de meest geschikte opstelling voor actieve werkvormen en creatieve aanpak. 
  • Leerlingen achteraan ontsnappen aan je aandacht en je komt niet altijd gemakkelijk naar alle leerlingen.

Varianten

  • Een grote wat langere rij is goed voor de concentratie, sterkere controle en individuele instructie. Hierdoor kan je gemakkelijk bij elke leerling komen.
  • 2 bureaus per rij, ideaal voor duo werk – vaak ook rustiger voor leerlingen
 

Hoefijzer - U-vorm - Voor- en nadelen

Voordelen
  • Ideaal voor meer interactie en discussie.
  • Je kan elke leerling goed zien en snel helpen. 
  • De U-vorm biedt meer kansen om samen te leren.

Valkuilen

  • Niet zo geschikt voor grote klassen, stille leerlingen of om te differentiëren. 
  • Minder geschikt voor frontaal onderwijs: de leerlingen aan de kant kunnen het bord niet zo goed en ergonomisch zien.

Varianten

  • Je kan een U-vorm combineren met een klein groepje in het midden, individuele banken verspreid over de U
  • of zelfs 2 U-vormen in elkaar voor grotere groepen. Deze combinatievormen maken differentiëren makkelijker.
 

Groepjes - Voor- en nadelen

Voordelen

  • Uiterst geschikt om samen te werken en kennis te delen in actieve werkvormen. 
  • Klassieke groepjes voelen ook veilig voor veel leerlingen. 
  • Ze bieden veel kansen op zelfstandig werk, individueel en in groep.

Valkuilen

  • Praten en opdrachten kopiëren is soms verleidelijker dan écht (samen)werken. 
  • Weinig geschikt voor frontaal onderwijs. 
  • Je hebt als leraar ook minder controle.

Varianten

  • Een groepje in combinatie met een U-vorm of rijtjes is ook mogelijk.

 

Gratis tools - Klasindeling maken + inzicht in sociaal klimaat in de klas 

Met deze gratis tools kan je snel het sociaal klimaat van je klas in beeld brengen en nieuwe klasindelingen maken:

1. Stoeltjesdans

Het maken van een klasindeling is een hele klus: Zet je vrienden bij elkaar of wordt dat alleen maar een kletsboel? Waar zet je leerlingen met druk, storend gedrag neer? En wie zet je er naast? En wat te doen met leerlingen die juist stil en verlegen zijn? Kortom, waar zet je iedereen neer? Sinds een paar jaar wordt hier meer en meer onderzoek naar gedaan. De Stoeltjesdans maakt gebruik van deze kennis en helpt helpt bij het maken van een nieuwe klasindeling. Hierbij kun je zelf aangeven welke doelen je graag zou willen bereiken. De Stoeltjesdans gebruikt vervolgens de testresultaten en wetenschappelijke berekeningen om de meest optimale klasindeling te maken.

Hoe werkt het:

  1. Geef aan welke doelen je graag zou willen bereiken
  2. Maak een plattegrond van de klasindeling
  3. Geef aan welke leerlingen op specifieke plekken moeten zitten, bijvoorbeeld doordat zij slechtziend zijn.
  4. Druk op ‘start’ en de tool maakt automatisch een indeling die het beste past bij jouw doelen.
  5. Is de plattegrond toch niet helemaal naar wens? Verplaats dan de leerlingen die beter ergens anders kunnen zitten.

 www.stoeltjesdans.nl/.  

 

2. Social Shuffle 

De Social Shuffle is een makkelijke en gratis online tool, die de klasopstelling aan de hand van een berekening door elkaar husselt. Vier keer per jaar krijgt iedereen een andere plek. De tool zorgt er daarbij voor dat kinderen in de buurt van zoveel mogelijk verschillende klasgenootjes komen te zitten. Zo leert iedereen elkaar beter kennen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen dan aardiger worden voor elkaar. Maak ook je klas leuker en socialer. Doe de Social Shuffle! Bekijk de introductievideo

https://www.socialshuffle.nl/#wat-is-de-social-shuffle

 

Bron Klasse.be