Documentaire ‘Bait’ in de wereld van de helpdeskfraude | Stop Pesten NU

084-0035994

Documentaire ‘Bait’ in de wereld van de helpdeskfraude

Onderzoeksjournalist Anthony van der Meer duikt voor zijn documentaire ‘Bait’ in de wereld van de helpdeskfraude. Hij laat zien hoe slachtoffers voor enorme bedragen online worden opgelicht. Oplichters gaan op slinkse wijze te werk om mensen geld af te troggelen.

HELPDESKFRAUDE

Wat is die helpdeskfraude dan precies? Misschien heb je het al eens meegemaakt: je wordt gebeld door iemand die zegt dat je computerproblemen hebt. Oplichters doen zich vaak voor als een werknemer van Microsoft of Apple en bieden aan om de problemen op te lossen, áls jij betaalt.

Er is natuurlijk niets aan de hand met je computer, maar toch trappen mensen hier vaker in dan je denkt. In 2019 verdubbelde het aantal meldingen van helpdeskfraude ten opzichte van een jaar eerder. De afgelopen jaren is voor miljoenen euro’s aan schade gemeld.

SPOOFEN

Oplichters gebruiken een techniek die ‘spoofen’ heet, legt Van der Meer uit. “Daarmee lijkt het alsof je door een ander nummer wordt gebeld, dan het nummer van degene die jou echt belt.” Zo kun je na het telefoontje van de zogenaamde ‘helpdesk’ nooit achterhalen waar het vandaan kwam. En zo’n spoof-nummer? Dat koop je al voor een paar euro online.

De oplichters willen je ‘helpen’ door met een hulp-op-afstand-programma jouw computer over te nemen. Voor dit programma moet je betalen. Een klein bedrag, zeggen ze. “Maar ze leiden je af en laten je een veel hoger bedrag betalen. Ook kunnen ze de hele bankrekening overnemen”, vertelt Van der Meer.

HACKEN

Om te kijken hoe de frauders precies te werk gaan, besluit Van der Meer een poging te doen oplichters te hacken. Zo kan hij meekijken op hun computers. Daarbij komt hij tot schokkende ontdekkingen: de oplichters maken mensen duizenden dollars afhandig, kennen al hun bankgegevens, laten ze cadeaukaarten kopen en sluiten zelfs schaamteloos een Netflix-abonnement af op de rekening van één van de slachtoffers.

Dit speelt zich voor een groot deel af bij een bedrijf in India, ontdekt Van der Meer. “Fraudeurs harken met gemak tienduizenden euro’s per maand binnen. Het wordt als een normale baan beschouwd en er zijn zelfs callcenters ingericht om op grote schaal zoveel mogelijk slachtoffers te maken.”

De aflevering van de documentaireserie Bait over helpdeskfraude kijk je hier terug.

Bron Linda