Les idee 334: In verzet komen tegen pesten van ProDemos | Stop Pesten NU

084-0035994

Foutmelding

You may not view this site from your current location.

Les idee 334: In verzet komen tegen pesten van ProDemos

DE WERKVORM IN HET KORT

Alle kinderen hebben wel ervaringen met pesten, vaak vanuit verschillende rollen. Als pester, als slachtoffer, als meeloper, toeschouwer of vanuit de positie van verzet. Veel kinderen willen wel wat doen tegen pesten, maar durven niet goed of weten niet hoe. In de tentoonstelling hebben leerlingen een top vijf gemaakt van tips tegen pesten. In deze verwerkingsopdracht bedenken leerlingen nog meer tips..

LEERDOELEN

  Leerlingen benoemen de verschillende rollen in pesten

  Leerlingen verplaatsen zich in de verschillende rollen in pesten

  Leerlingen beschikken over handvatten om in verzet te komen tegen pesten

BENODIGDHEDEN

  A3- papier

HANDLEIDING

  1. Welke tips tegen pesten ken jij? Geef een paar leerlingen de beurt om te vertellen welke tip zij hebben.

  2. Bespreek hoe je verschillende rollen kunt herkennen in het pesten. Wellicht werkt u zelf ook met een methode tegen pesten waarin dergelijke rollen worden onderscheiden. Vraag leerlingen: welke rollen zijn er ook al weer? Schrijf deze op het bord. Bespreek ook de motivaties van de pester en de meeloper; waarom pest de pester? Waarom lopen jongeren mee of doen zij niets?

  3. Verdeel de klas in groepjes van drie of vier leerlingen.

  4. Vervolgens vraagt u leerlingen om voor iedere rol minstens één tip te bedenken om het pesten te stoppen. Wat zou de pester anders kunnen doen? Wat kan de zondebok doen? En de meelopers? Wat raden zij jongeren aan die graag iets willen doen tegen pesten? Meer tips mag natuurlijk ook!

  5. Geef de leerlingen de tijd om deze tips te bedenken en op te schrijven.

  6. Daarna bespreekt u de tips. Geef om de beurt een groepje de beurt om een paar tips te noemen, schrijf deze op het bord op. Bespreek daarna: welke tips zijn gemakkelijk uit te voeren, maar betekenen wellicht toch veel voor de zondebok? Welke vragen veel moed? Welke tips zijn ook relevant voor cyberpesten?

  7. Optioneel kunt u leerlingen vragen om het papier met de tips mooi te versieren en deze als posters in de klas op te hangen. Ook kunt u alle tips inventariseren en deze zelf op een groot vel schrijven en in de klas hangen. Op die manier kunt u leerlingen er de komende tijd aan helpen herinneren.

OVERZICHT MOGELIJKE TIPS

Hier treft u voorbeelden van tips aan. Om leerlingen op weg te helpen, kunt u van iedere rol een voorbeeld noemen voordat ze aan het brainstormen gaan. Indien er voor een bepaalde rol weinig voorbeelden komen vanuit de klas, kunt u deze tijdens de nabespreking aanvullen met onderstaande voorbeelden.

 

Voor de pester

  Wees eens echt stoer. Ga een stoere sport doen, in een bandje spelen of zet je in voor een ander.

  Zoek echte vrienden en vriendinnen, geen meelopers die jou stoer vinden omdat je pest.

  Ben je onzeker? Besef je dat je niet de enige bent. Pesten lost dat niet op.

  Pest je omdat anderen jou pijn hebben gedaan? Wees dan heel sterk en zoek hulp. Je kunt bijvoorbeeld bellen met de kindertelefoon.

 

Voor meelopers

  Doe niet meer mee met het groepje dat pest.

  Lach niet meer om de grappen van de pester.

  Ga met een vriend in gesprek met de pester en laat hem/haar weten dat het niet tof is wat de pester doet.

  Loop weg wanneer er gepest wordt of stap uit de WhatsApp groep waarin het pesten gebeurt.

  Praat over het pesten met de docent of met je ouders.

  Praat over het pesten met klasgenoten, je bent waarschijnlijk niet de enige die eigenlijk zou willen dat het pesten stopt.

 

Voor het slachtoffer

  Besef dat er waarschijnlijk veel leerlingen zijn die het pesten ook naar vinden. Zij zouden je wel willen helpen, maar durven niet.

  Zeg tegen jezelf: het is niet mijn schuld dat ze mij pesten. Iedereen kan gepest worden omdat hij of zij op een bepaalde manier anders is dan anderen in de groep.

  En omdat er altijd mensen zijn die stoer willen doen en populair willen worden door te pesten. Houd respect voor jezelf.

  Praat erover met je docent, je mentor, de vertrouwenspersoon op school, je ouders, of iemand anders wie je vertrouwt.

  Wat voor houding je aanneemt terwijl je staat en zit, heeft effect op hoe je je voelt en op hoe je overkomt. Probeer met een rechte rug te lopen en je gezicht rechtop. Op internet kun je ook tips vinden voor een goede houding.

  Lees niet alles wat ze over je schrijven via social media.

  Reageer niet op dreigmails of andere vervelende berichten via internet.

  Print alle pesterijen via social media uit, dan heb je bewijs.

  Er zijn organisaties bij wie je je verhaal kwijt kunt en die je wellicht kunnen adviseren. Zoals de Kindertelefoon. Hiermee kun je gratis en anoniem bellen of chatten.

  Schrijf over je ervaringen, bijvoorbeeld in een dagboek. Dit kan helpen om rottige dingen te verwerken.

 

Voor leerlingen die in verzet willen komen

  Lach niet om de grappen van de pester en de meelopers.

  Zoek andere jongeren die ook tegen het pesten zijn en overleg met hen wat jullie kunnen doen

  Praat met meelopers en vraag hen niet meer te lachen om de grappen van de pester.

  Laat jongeren die gepest worden zien dat je er vanaf weet.

  Maak stickers tegen pesten of deel op WhatsApp of Facebook een bericht over hoe kinderachting pesten is.

  Doe vriendelijk naar degene die gepest wordt, bijvoorbeeld door hem of haar te groeten of een praatje te maken.

  Zoek de pester thuis op en ga met hem of haar alleen een goed gesprek aan.

  Praat erover met je docent, je mentor, de vertrouwenspersoon op school, je ouders, of iemand anders wie je vertrouwt.

  Sluit vriendschap met degene die gepest wordt. Dat is pas stoer.

  Roep (samen met een vriend of vriend in) naar de pester dat hij/zij eens moet kappen met dat pesten, of stuur een berichtje via je smartphone

 

Geïnspireerd door ProDemos