ZappDoc
De 14-jarige Skip vormt met een handjevol jongens de dansgroep de Rhythm Rangers. De groep wordt geleid door een echtpaar dat een dansschool heeft in Lelystad, waar Skip en de jongens lessen volgen. In de Shell we dance-competitie zal de groep vanaf september 2017 gaan strijden voor de titel 'Beste danscrew'. Voor de Rhythm Rangers is het een serieuze zaak, om met deze gedisciplineerde dansgroep de top te bereiken. Ondanks pesterijen op school - dansen is voor meisjes - en ondanks alle afleidingen die de adolescentie met zich meebrengt, wil Skip de groep bij elkaar houden om koste wat het kost van de Rhythm Rangers een succes maken. Lukt het hem de groep tot grote hoogte te brengen?
Bekijk de Film Skip en de Rythm Rangers van Zappdoc over de 14 jarig Skip op NPO Start
Lesmatieriaal
Lesson up heel mooi lesmateriaal behorende bij deze korte film gemaakt, ga naar lesmateriaal Film Skip en de Rythm Rangers op LessonUp Hieronder zie je een korte opbouw van het lesmateriaal van LessonUp.
Introductie
Instructies
Onderdelen in deze les
Slide 1 - Tekstslide
Vraag: Wie kan in zijn eigen woorden zeggen wat een documentaire is? En waarom is een documentaire anders dan bijvoorbeeld een speelfilm?(Een documentaire is een filmgenre. Maar anders dan in een speelfilm (waar je ook allemaal verschillende genres hebt, b.v. horror of comedy) laten documentaires personen en/of gebeurtenissen zien die buiten de film echt bestaan. Alhoewel...speelfilms kunnen natuurlijk ook gebaseerd zijn op mensen en gebeurtenissen in de echte wereld. Best ingewikkeld dus. Maar bij de documentaire die we nu gaan kijken bestaan de personen echt en zijn het geen acteurs die betaald zijn om een rol te spelen. Laten we gaan kijken.)
- Er zijn geen goed-fout opdrachten, wel kijk- en luistervragen, reflectievragen en extra opdrachten.
- Je kunt kiezen voor verschillende werkvormen: individueel, in groepjes of klassikaal.
Slide 3 - Tekstslide
Slide 4 - Video
Slide 5 - Tekstslide
Slide 6 - Video
Slide 7 - Tekstslide
"Wij willen laten zien dat jongens ook kunnen dansen."
Slide 8 - Tekstslide
Slide 9 - Video
Slide 10 - Tekstslide
- 'Vogueing' is afkomstig uit de zwarte Amerikaanse LHBTQ/'homo'-cultuur en dit wordt door de mensen die hem pesten als iets negatiefs gezien, als 'niet iets voor echte mannen'. Door te voguen zegt hij 'het maakt mij niet uit wat jullie denken, ik doe wat ik wil.'
- Meteen na de uitspraak van Skip, wordt er een vette hiphop beat ingezet. Deze beat is krachtig, met een zware bas. Deze muziek versterkt het gevoel van 'schijt hebben', je plek opeisen, er mogen zijn.)
Slide 11 - Video
Slide 13 - Tekstslide
Slide 14 - Tekstslide
Slide 15 - Tekstslide
Slide 16 - Tekstslide
- Minimaal 15 seconden en maximaal 1 minuut. Als korte verwerkingsopdracht via de telefoon of als langere opdracht voor een of meerdere praktijklessen.
- Het mag ook een storyboard zijn (alle shots* van een film uitgetekend alsof het een strip is).
- Het mag dus ook een innerlijke strijd zijn, zoals bij de fluisterende stemmen in het hoofd van Skip.
- Bedenk hoe de kijker jouw droom en de tegenstander goed kan herkennen.
Slide 17 - Tekstslide
Deze slide heeft geen instructies