Les materiaal De grens van de grap | Stop Pesten NU

084-0035994

Foutmelding

You may not view this site from your current location.

Les materiaal 414 De grens van de grap

Je maakt een grap: je buurman lacht heel hard maar je buurvrouw wordt woedend en loopt weg. Wat voor de een humor is, kan voor een ander kwetsend zijn. Waar ligt de grens van de grap?

Onderdelen in deze les

Ga naar het lesmateriaal Lesson Up De grens van de grap van Beeld & Gelluid
 

Wat is humor en wat niet meer?

 

Slide 1 - Tekstslide

  • Wat is humor en wat niet meer? Voor grappenmakers en satirici is het niet altijd even makkelijk.

  • Wanneer kan een grap wel of niet? Neem ‘Allah’s afbakbar’ of ‘pisnicht’ van Youp van ‘t Hek.

  • Waar ligt die grens en waar heeft dat mee te maken? 

 

Slide 2 - Tekstslide

  • Wat is humor en wat niet meer?

  • Waarom lig je bij de ene meme of satirische sketch dubbel van het lachen maar word je boos om de ander?

 

Satirische humor is soms bijtend of baanbrekend, dan weer luchtig. Satire is lachen, maar doet soms ook wat pijn. Vaak blijkt dat de setting van de grap de grens beschermt. Hoe zit dat eingelijk?

Conservator Wytze van Beeld en Geluid bespreekt enkele gevoelige grappen die net iets teveel schuren.

 

Slide 3 - Tekstslide

 

Slide 4 - Video Wat is humor en wat niet meer?

Waarom lig je bij de ene meme of satirische sketch dubbel van het lachen maar word je boos om de ander? Satirische humor is soms bijtend of baanbrekend, dan weer luchtig. Satire is lachen, maar doet soms ook wat pijn. En wat heeft persvrijheid met satire te maken? In deze workshop buigen leerlingen zich over deze vragen en ontdekken ze waar hun eigen grenzen liggen.

Satire is een belangrijk middel om gevoelige en maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar te maken. Maar wat de een grappig vindt, kan voor een ander beledigend zijn. Zitten er grenzen aan satire? En hoe zit dat in andere landen? In deze workshop leren we wat het betekent om te mogen zeggen en schrijven wat je wilt. 

De grens van de grap laat leerlingen via herkenning en hilariteit nadenken over het belang van satire voor een vrije en open samenleving. De workshop leert leerlingen beeldtaal van satire te interpreteren, de bedoeling van de maker te herkennen en betekenis te geven. De workshop is drieledig. Een plenair inhoudelijk en interactief deel waarin we ingaan op wat satire is en een opdracht om zich het thema eigen te maken. Afsluitend ontdekken de leerlingen waar de eigen satire-grenzen liggen en die van hun klasgenoten. Welke persoonlijke waarden zijn verbonden aan jouw grenzen? Waar komen deze waarden vandaan en waarom kwetsen zij jou wel en de ander niet?

PRAKTISCHE INFORMATIE

Geschikt voor: VO leerlingen en MBO-studenten (16+ jaar)
Prijs: €250 per groep (workshop op locatie: bijkomende reiskosten) Meer informatie over de workshop De grens van de grap, van Beeld en Geluid
Locatie: deze workshop is beschikbaar in Hilversum, Den Haag of op een locatie naar keuze, zoals de eigen school
Duur: 2 uur
Groepsgrootte: maximaal 30 leerlingen

 

Slide 5 - Tekstslide

Humor mag nooit kwetsend zijn.

  • mee eens

  • niet mee eens

 

Slide 6 - Poll

 

Slide 7 - Tekstslide

 

Bron