Les materiaal Boek De TikTok hack groep 6 tm 8 | Stop Pesten NU

084-8340086

Les materiaal Boek De TikTok hack groep 6 tm 8

Een superspannend en grappig avontuur voor echte TikTok-fans! Yin wil acrobaat worden. En influencer. Ze is heel actief op TikTok. Behalve veel acrodansjes showt ze kleren en test ze ijsjes, mascara’s en doet ze mee aan challenges. Haar vriendin Nova (die zelf niet op TikTok mag) helpt haar met het maken van de TikToks, zij is daar een pro in. Maar dan wordt Yins account gehackt. Iemand plaatst er allemaal filmpjes op waarin haar vrienden voor gek worden gezet. En filmpjes waarin Yin zelf voor gek staat. Wie doet zoiets? En waarom?

  • Huur het boek bij een bibliotheek bij jou in de buurt
  • Download de lesbrief

 

Introductie 

Laat het omslag van het boek zien.
  • Vertel dat jullie een leuk én interessant boek gaan lezen
    De TikTok Hack, geschreven door Annet Jacobs.
  • Stel de volgende vraag: Waar denken jullie dat dit boek over gaat?
    • Vertel kort iets over de inhoud van dit verhaal. Yin is een kei in acrodansjes en wil een bekende TikTokker worden, maar dan wordt haar account gehackt. Er verschijnen TikToks waarin Yins vrienden voor gek worden gezet. Wie doet nou zoiets? En wat moet Yin doen?
      Je kunt natuurlijk ook de flaptekst in zijn geheel voorlezen.
      Als het goed is, zijn de leerlingen inmiddels razend nieuwsgierig naar het verhaal!
  • Bespreek de volgende begrippen die passen bij het thema van dit boek. Laat steeds een leerling de betekenis uitleggen en vul aan waar nodig.
    • TikTok - Op TikTok plaats je bewerkte filmpjes van jezelf waarop je bijvoorbeeld aan het dansen bent of iets anders grappigs doet. Je deelt deze filmpjes met anderen, die hier ook weer op kunnen reageren.
    • Profiel - Op je profiel presenteer je wie je bent, met je naam (een nickname), een foto en andere informatie die je wil delen.
    • Account - Dit is de combinatie van je gebruikersnaam en je wachtwoord. Deze info heb je nodig om op een site in te loggen.
    • Hacken - Inbreken op een computer zodat je toegang krijgt tot de gegevens van iemand anders. Dit is verboden.
    • Posten - Iets op social media plaatsen, bijvoorbeeld een filmpje of een foto.
    • Hashtack - # Dit teken zet je voor een woord, zodat iedereen die op dat woord zoekt jou meteen vindt. (Laat ook even de inhoudsopgave van dit boek zien, ieder hoofdstuk begint met een hashtack.)
    • Volgers - De mensen die jou volgen op social media.
    • Blokkeren - Als je iemand blokkeert kan diegene jouw profiel niet meer bekijken en geen contact meer met je opnemen.
    • Pranks - Grapjes uithalen met anderen.

De leerlingen gaan nu het boek zelfstandig lezen. Voorlezen is uiteraard ook een optie! Tijdens het lezen maken de leerlingen verwerkingsopdrachten. Je kunt ook afspreken dat de leerlingen zelf drie opdrachten selecteren.Een superspannend en grappig avontuur voor echte TikTok-fans!

Verwerkingsopdrachten

1. Op pagina 24 lees je de ANTI-cyberpestregels van meester Jaap. Stel voor je eigen klas ook ANTI-cyberpestregels op.

  • Dit doe je door zelf een nieuw toepasselijk woord te bedenken (bijvoorbeeld HAPPY of LIKE) en bij iedere beginletter een anti-pestregel te verzinnen.
  • Maak hier een kleine poster van.

2. Op pagina 39 bedenkt Yin een nieuw wachtwoord. Bedenk zelf ook vijf wachtwoorden. Laat de moeilijkheidsgraad oplopen.

  • Wachtwoord 1 is ontzettend makkelijk en wachtwoord 5 is ontzettend moeilijk te raden.

3. Op pagina 49 lees je dat Tigo een hacker is.

  • Stel je voor: je bent net als Tigo goed in hacken. Wat zou jij doen met dit talent? Probeer hier een positieve invulling voor te verzinnen.

4. Op pagina 64 vraagt Yin aan Kiko of ze haar wachtwoord wil veranderen.

  • Stel je voor dat een klasgenoot dat aan jou zou vragen. Hoe zou jij dan reageren? Maak hier een chatgesprekje in vijf ballonnen van.

5. Op pagina 77 ontmoet Yin Sherina. Zij werkt bij de TikTok Company en is erg enthousiast over Yins filmpjes.

  • Ze belooft van haar een ster maken. Sherina wil alleen wel bepalen wat voor filmpjes Yin in het vervolg moet plaatsen. Yin staat daar niet achter en tekent geen contract. Zou jij hetzelfde doen als Yin? Leg je keuze uit. 6. Op pagina 81 vind je tips om te voorkomen dat je gehackt wordt.
  • Stel je voor: je beste vriend vertelt in vertrouwen tegen jou dat hij is gehackt. Welk advies zou je hem als eerste geven? Bedenk een tip, die nog niet in de tekst staat. Maak een stripverhaaltje over deze nieuwe tip. Je strip heeft vier hokjes en de titel is Gehackt!

Na het lezen

  • Bespreek klassikaal de verwerkingsopdrachten.
    • Laat enkele leerlingen kort hun antwoorden presenteren.
    • Wie weet hangen jullie zelf wel een poster met de nieuwe ANTI-cyberpestregels op!
  • Vraag wie er allemaal op social media zitten en maak een lijstje van de populairste platforms.
    • Bespreek in een kringgesprek vervolgens verschillende social media-ervaringen.
    • Wat is het leukste/fijnste/grappigste wat je op social media hebt meegemaakt?
    • En heb je ook eens iets naars/stoms/vervelends meegemaakt?
    • Laat leerlingen enkele voorbeelden noemen.
  • Sluit af met de vraag of de leerlingen het leuk vinden om nog een boek van dezelfde schrijver te lezen. Annet Jacobs schreef namelijk nóg een verhaal over de klas van Yin: De TikTok Challenge. 

Bron