Lesmateriaal 363 groep 6 tot 8 Kinderen laten nadenken en praten over pester zijn

Lesmateriaal 363 groep 6 tot 8 Kinderen laten nadenken & praten over pester zijn

Twee activiteiten :

1. Klassengesprek, doel: De kinderen laten nadenken en praten over pester zijn  

2. Zo ziet hij/zij eruit!, doel: De kinderen laten nadenken of / hoe iemand die gepest wordt er anders uitziet.

 

1. Klassengesprek

Doel De kinderen laten nadenken en praten over pester zijn.

Activiteit

  • Wie van jullie pest er wel eens iemand? 
  • Pest je iedereen evenveel of is er iemand die je vaker pest dan anderen? 
  • Hoe vaak pest je die persoon? 
  • Wat doe je dan? 
  • Waarom pest je zo iemand? 
  • Doe jij die persoon pijn als je hem pest? 
  • Praat je er wel eens met iemand over?

 

2. Zo ziet hij / zij eruit!

Doel: De kinderen laten nadenken of / hoe iemand die gepest wordt er anders uitziet.

Activiteit

Alle kinderen krijgen een blaadje en een pen.

* NOOT * Kies niet de mooiste tekening en zeg dit ook tegen de leerlingen. Vraag wat diegene heeft bedoeld met die tekening. Soms is het verhaal achter de tekening veel waardevoller dan je direct kunt waarnemen. Wat een leerling dan verteld zou je op een los briefje naast de tekening moeten plakken, net als museumbordjes. 

De opdracht is om een tekening van iemand te maken van wie het logisch is dat hij / zij gepest wordt.

Als alle kinderen een tekening gemaakt hebben, dan moet elke groep een tekening kiezen (zie * NOOT *). Om de beurt mogen de groepen de tekening laten zien en uitleggen waarom deze persoon op de tekening het meest waarschijnlijk gepest zal worden.

De leraar kiest de tekening en verhaal. Hierna gaat de leraar kort in op de vraag of dit wel klopt – is het logisch dat je iemand pest die er anders uitziet?

Materiaal: Pennen en papier

 

 

Bron