Research The interpersonal problem-solving inventory: Development and evaluation in a fourth-grade student sample | Stop Pesten NU

Research The interpersonal problem-solving inventory: Development and evaluation in a fourth-grade student sample

 

Abstract

Developing interpersonal problem-solving competence hold an increasingly important role in the socialization process during childhood and early adolescence. To assess the interpersonal problem-solving ability, a five-dimensional 44 items scale called "Interpersonal Problem-Solving Inventory for Elementary School Students" (IPSI) was developed. The scale was administered to a 637 fourth grade student sample in Vietnam. Internal consistency of the IPSI scale was tested (CR: 0.86–0.88; ω: 0.81–0.84; α: 0.81–0.84). EFA results suggested two-factor and five-factor solutions. However, CFA results indicated that the theory-driven five-factor model seems to be the better fitting model of the two. The initial testing of the five-factor model showed a moderately good fitting model with acceptable global fit indices (CFI: 0.925; TLI: 0.920; RMR: 0.048; and RMSEA: 0.034). The findings supported the discriminant validity between the five constructs of the IPSI scale without detecting the collinearity problems between the latent multicollinearity constructs. The scores of IPSI has acceptable internal consistency and construct validity. The caution is warned referring to the validation and the applicability of this instrument.

 

Download full report The interpersonal problem-solving inventory: Development and evaluation in a fourth-grade student sample

 

Abstract

Het ontwikkelen van interpersoonlijke probleemoplossende competentie speelt een steeds belangrijkere rol in het socialisatieproces tijdens de kindertijd en vroege adolescentie. Om het interpersoonlijk probleemoplossend vermogen te beoordelen, is een vijfdimensionale schaal met 44 items ontwikkeld, genaamd "Interpersoonlijke probleemoplossende inventaris voor basisschoolleerlingen" (IPSI). De schaal werd toegediend aan een steekproef van 637 leerlingen uit de vierde klas in Vietnam. De interne consistentie van de IPSI-schaal werd getest (CR: 0,86-0,88; ω: 0,81-0,84; α: 0,81-0,84). EFA-resultaten suggereerden tweefactor- en vijffactoroplossingen. CFA-resultaten gaven echter aan dat het theoriegestuurde vijffactorenmodel het beter passende model van de twee lijkt te zijn. De eerste tests van het vijffactorenmodel lieten een redelijk goed passend model zien met acceptabele globale fit-indices (CFI: 0,925; TLI: 0,920; RMR: 0,048 en RMSEA: 0,034). De bevindingen ondersteunden de discriminante validiteit tussen de vijf constructen van de IPSI-schaal zonder de collineariteitsproblemen tussen de latente multicollineariteitsconstructen te detecteren. De scores van IPSI hebben een acceptabele interne consistentie en constructvaliditeit. De waarschuwing wordt gewaarschuwd met betrekking tot de validatie en de toepasbaarheid van dit instrument.

 

Download full report The interpersonal problem-solving inventory: Development and evaluation in a fourth-grade student sample