Roddelen en de impact ervan op Pesten VO | Stop Pesten NU

Roddelen en de impact ervan op Pesten VO

Werkvorm voor het VMBO en MAVO: Roddelen en de impact ervan op Pesten

Doel: Leerlingen bewust maken van de impact van roddelen en de relatie ervan met pesten. Ze leren de gevolgen te begrijpen en hoe ze kunnen bijdragen aan een positieve en veilige omgeving.

Tijdsduur: 30 minuten

Materialen:

  • Whiteboard of digibord
  • Stiften
  • Verhalenkaartjes (zie bijlage)
  • Reflectievragen

* begeleidende lesbrief, om te scrollen klik op de afbeelding of download de PDF hier

 

Uitvoering:

1. Introductie (5 minuten)

  • Uitleg: Begin de les met een korte uitleg over wat roddelen is en hoe het kan leiden tot pesten.
    • Voorbeeld: "Roddelen is praten over iemand die er niet bij is. Dit kan soms onschuldig zijn, maar het kan ook kwetsend zijn en zelfs leiden tot pesten."
  • Vraag aan de klas: "Hebben jullie wel eens meegemaakt dat iemand roddelde over een ander? Wat gebeurde er toen?"

2. Voorleesverhaal (10 minuten)

  • Verhaal vertellen: Lees een kort verhaal voor over een situatie waarin roddelen escaleert tot pesten. Gebruik hiervoor de onderstaande voorbeeldverhalen.
    • Voorbeeldverhaal 1:
      • "Emma had een groot geheim aan haar vriendin Lisa verteld. Ze vertrouwde Lisa en dacht dat haar geheim veilig was. Maar de volgende dag hoorde Emma haar klasgenoten lachen en fluisteren over haar geheim. Het bleek dat Lisa het had doorverteld aan anderen. Wat begon als een vertrouwelijk gesprek tussen twee vriendinnen, was nu het gesprek van de dag. Emma voelde zich verraden, beschaamd en verdrietig. Ze merkte dat steeds meer mensen haar anders begonnen te behandelen, en uiteindelijk voelde ze zich helemaal buitengesloten."
    • Voorbeeldverhaal 2:
      • "Tom had per ongeluk een gênante fout gemaakt tijdens de gymles. Zijn klasgenoot Mark maakte hier een grapje over tegen zijn vrienden. Binnen no-time verspreidde het verhaal zich door de hele school en begonnen steeds meer leerlingen Tom uit te lachen en te pesten. Wat begon als een onschuldig grapje, werd een bron van pijn en verdriet voor Tom. Hij begon gym te vermijden en had steeds minder zin om naar school te gaan omdat hij bang was opnieuw uitgelachen te worden."

3. Bespreking en Reflectie (10 minuten)

  • Reflectievragen: Bespreek het verhaal met de klas door middel van de volgende vragen. Schrijf de antwoorden op het bord.
    • Vraag 1: "Hoe denk je dat Emma/Tom zich voelde toen hun geheim/fout bekend werd bij de hele school?"
      • Voorbeeldantwoord: "Emma voelde zich verraden en verdrietig. Tom voelde zich beschaamd en gekwetst."
    • Vraag 2: "Wat hadden de klasgenoten anders kunnen doen om Emma/Tom te helpen in plaats van te roddelen of te pesten?"
      • Voorbeeldantwoord: "Ze hadden het geheim kunnen bewaren of Tom gerust kunnen stellen in plaats van het verder te vertellen en te lachen."
    • Vraag 3: "Heb je ooit gezien dat roddelen leidde tot pesten? Wat gebeurde er en wat was het effect op de persoon die gepest werd?"
      • Voorbeeldantwoord: "Ja, ik heb gezien dat iemand werd buitengesloten nadat er roddels werden verspreid over een ruzie. De persoon voelde zich eenzaam en verdrietig."

4. Actieplan opstellen (5 minuten)

  • Klassenafspraken: Stel samen met de leerlingen een aantal afspraken op om roddelen en pesten in de klas te voorkomen.
    • Voorbeelden van afspraken:
      1. "We praten niet over anderen als ze er niet bij zijn."
      2. "Als we een roddel horen, stoppen we het gesprek en delen we het niet verder."
      3. "We proberen altijd vriendelijk en respectvol met elkaar om te gaan."
      4. "Als iemand ons vertrouwen schenkt, bewaren we dat vertrouwen."
  • Schrijf de afspraken op het bord en zorg dat ze zichtbaar blijven in de klas als herinnering.

5. Afsluiting (5 minuten)

  • Positieve afsluiting: Bedank de leerlingen voor hun deelname en benadruk het belang van een respectvolle en vriendelijke omgeving.
    • Voorbeeld: "Dank jullie wel voor jullie openheid en deelname. Laten we er samen voor zorgen dat onze klas een plek is waar iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt."

Met deze werkvorm kunnen VMBO- en MAVO-leerkrachten leerlingen bewust maken van de impact van roddelen en pesten. Door verhalen te gebruiken en gezamenlijk afspraken te maken, wordt een veilige en positieve klasomgeving gestimuleerd.