Voorkomen is beter dan genezen. Ga met leerlingen in gesprek over geheimen, roddels en sociale media, bijvoorbeeld in de mentorles.
Met deze vragen kun je starten.
- Wat is in jouw ogen een geheim? Leg eens uit wat jij eronder verstaat.
- Wanneer is een geheim fijn, wanneer totaal niet?
- Als iemand je vraagt een geheim te bewaren, wat betekent dat bewaren dan voor jou? Kun je dat ‘bewaren’ ook doen op internet?
- Is het online verklappen van een ‘echt’ geheim net zo erg als het delen van een nep-geheim? Leg eens uit.
- Heb je weleens iets weggehaald van sociale media omdat je het bij nader inzien ‘voor jezelf’ wilde houden? Wat deed je besluiten het te verwijderen?
- Hoe voelt het om een roddel over een vriend(in) tegen te komen op sociale media? Wat zou je doen?
- Welke gevoelens zou het bij je oproepen wanneer je een roddel ván een vriend of vriendin tegenkomt op sociale media? Wat zou je doen?
- Ervaar je een roddel op sociale media anders dan een roddel offline? Waar hangt dat van af?
- Kan het ook góed zijn om een persoonlijk geheim van iemand via internet met een ander of anderen te delen?
- Wanneer is roddelen op internet toelaatbaar, wanneer niet – welke grens trek jij?
- Kun je ook lief roddelen? Zo ja, hoe ziet dat eruit? Hoe ziet dat eruit op sociale media?
- Voelt het verschillend om over anderen te praten via WhatApp dan wanneer je dat op TikTok doet? Wanneer wordt het roddelen?
- Wat zou je doen als er iemand over een leraar een kwetsende roddel in de WhatsApp-groep post?
- Er wordt flink veel verdiend aan roddels. Denk aan de Juice-kanalen op internet, die ‘sappige nieuwtjes’ verspreiden. Zouden zulke kanalen verboden moeten worden?
- Kan het kwaad om naar juice-kanalen op sociale media te kijken? Waarom wel/niet?
- Wat doe je als je een kwetsende roddel op TikTok hebt gezet en je hebt spijt?
- Jongeren maar ook leraren kunnen het heel moeilijk vinden om niet steeds te checken of er iets gemeens over hen op TikTok staat. Wat is jouw advies – hoe zorg je dat je stopt met piekeren en niet elke 15 minuten naar TikTok terugkeert?
- Het kan prettig zijn met goede vrienden gevoelens te delen via WhatsApp, Signal of andere apps op je telefoon, maar er wordt gezegd dat op internet uiteindelijk niets verborgen blijft. Informatie kan worden doorgestuurd, of de bedrijven doen er commercieel hun voordeel mee, door een profiel van je te maken, op basis van wat je uitwisselt. Hoe ga je daarmee om?
- Hoe kunnen school en ouders leerlingen helpen mediawijs om te gaan met sociale media?
- Wat kan de school leren van leerlingen over mediawijsheid?
Bron: Remco Pijpers Kennisnet
Roddelaccounts op social media
In het digitale tijdperk zijn Gossip Girl accounts op sociale media een nieuwe vorm van cyberpesten geworden, gericht op scholen, leraren en leerlingen. Dit artikel heeft als doel inzicht te geven in de impact van deze accounts en richtlijnen te bieden voor degenen die getroffen zijn. Gossip Girl accounts die scholen targeten zijn een groeiende zorg die collectieve actie vereist van scholen, ouders en leerlingen. Bewustwording, monitoring en proactieve stappen kunnen de impact van deze accounts minimaliseren en het welzijn van de schoolgemeenschap beschermen.
Wat zijn Gossip Girl accounts?
Geïnspireerd door de tv-serie "Gossip Girl," dienen deze accounts als anonieme roddelplatforms, gericht op specifieke scholen of gemeenschappen. Ze plaatsen geruchten, persoonlijke informatie en potentieel schadelijke inhoud over leerlingen en personeelsleden.
Psychologische impact op leraren & leerlingen
Wat begint als online pesten kan snel escaleren naar offline confrontaties. Zowel leraren als leerlingen kunnen te maken krijgen met aanstaringen, uitschelden en andere vormen van intimidatie in de echte wereld. Dit komt omdat mensen vaak de gedachte hebben: "Waar rook is, is vuur," zonder te verifiëren of de informatie waar is. In werkelijkheid zijn de roddels, foto's en video's vaak gemanipuleerd of volledig verzonnen, wat leidt tot onnodig trauma en reputatieschade.
Trauma en geestelijke gezondheid
Deze accounts kunnen ernstige psychologische schade aanrichten. Leraren kunnen last krijgen van angststoornissen, depressie en een afname van professioneel zelfvertrouwen. Leerlingen kunnen te maken krijgen met sociale isolatie, laag zelfbeeld en academische problemen.
Het effect van 'online naar offline' pesten
Wat online begint, kan offline doorgaan in de vorm van stigmatisering, uitsluiting en verbale mishandeling. Dit leidt tot een vicieuze cirkel van emotioneel leed, waarbij de slachtoffers zich nergens veilig voelen.
'Waar rook is, is vuur'
Deze accounts verspreiden vaak valse informatie, maar de perceptie is dat waar rook is, ook vuur moet zijn. Dit leidt tot een omgeving waarin slachtoffers zich constant beoordeeld en veroordeeld voelen, zelfs als de beschuldigingen ongegrond zijn.
HelpWanted.nl biedt individuele hulp!
Soms bewerken mensen een foto/video met Photoshop of deepfake-technieken. Het lijkt dan alsof jij erop staat, terwijl dat niet zo is. Zo’n bewerkte foto/video kan dezelfde nadelige gevolgen voor je hebben als een echte foto/video van jou. Of heeft iemand een (bewerkte) (naakt)foto/video van jou online gezet zonder jouw toestemming? Of doorgestuurd? Dit kan strafbaar zijn. Het is heel vervelend als je hier slachtoffer van bent. Maar weet dat je niet de enige bent!
Je verdient begrip, troost en hoop. Blijf niet alleen met je zorgen rondlopen, maar neem iemand in vertrouwen. Samen zoeken jullie naar een oplossing. Anderen begrijpen jouw vervelende situatie dan ook beter. Je kunt ook (gratis en anoniem) chatten met iemand van Helpwanted of neem een kijkje op hun website https://www.helpwanted.nl/
Impact op scholen
Reputatieschade
De aanwezigheid van een Gossip Girl account kan de reputatie van een school beschadigen, waardoor het moeilijk wordt om kwaliteitsvolle leraren en leerlingen aan te trekken.
Juridische gevolgen
Scholen kunnen te maken krijgen met juridische uitdagingen als ze het pesten en de intimidatie die door deze accounts worden vergemakkelijkt, niet kunnen controleren of aanpakken.
Emotionele impact op de schoolgemeenschap
Het algehele moreel en emotioneel welzijn van leerlingen en personeel kan ernstig worden beïnvloed, wat leidt tot een toxische leeromgeving.
Aanbevelingen en actiepunten
Scholen moeten proactief zijn in het monitoren van online gedrag en het implementeren van anti-pestprotocollen. Zowel leraren als leerlingen moeten worden uitgerust met de tools en kennis om cyberpesten te herkennen en te bestrijden.