Stripboek met reflectieve vragen, 14-16 jaar Blurred Lives Project | Stop Pesten NU

084-8340086

Stripboek met reflectieve vragen, 14-16 jaar Blurred Lives Project

Dit werkboek bevat informatie, strips en opdrachten over cyberpesten. De strips zijn ontworpen door jongeren en door een professionele illustrator hertekent. Het doel van de strips en de opdrachten is om jou en jongeren van jouw leeftijd hulpmiddelen te bieden om cyberpesten aan te pakken. Je kunt dit werkboek alleen of beter nog, met één of meer vrienden lezen. Je kunt dit boek ook aan je leerkracht laten zien en vragen of zij dit tijdens de les willen gebruiken.

Voorbeeld vragen:

Let’s reflect!

  • Welke vormen van cyberpesten komen voor in de strips? Alleen, met z'n tweeën of in een groep vrienden, probeer te achterhalen welke vormen van cyberpesten voorkomen in de strips van de Europese leerlingen.
  • Welke emoties ervaren slachtoffers van cyberpesten? Alleen, met z'n tweeën of in een groep vrienden, probeer te achterhalen welke emoties slachtoffers van cyberpesten ervaren in de strips van de Europese leerlingen.
  • of kijk hier voor nog meer Voorbeeldvragen

Download en bespreek het Stripboek - vraag of de leerlingen deze dingen wel/niet herkennen of dat er dingen bijvoorbeeld ontbreken

 

 

Een korte introductie over het Blurred Lives project Welkom bij door jongeren uit Europa ontworpen rapport voor jongeren als onderdeel van het Blurred Lives Project - een transnationaal onderzoek naar cyberpesten, jongeren en sociaaleconomische achterstand.

Het Blurred Lives Project richt zich op de online ervaringen van 14-16-jarigen op scholen in achtergestelde stedelijke gebieden in Noord-Ierland, Engeland, Duitsland, Italië en Nederland. Het doel is de stem van leerlingen te bekrachtigen door het maken van hulpmiddelen voor leraren, leerlingen, ouders en sociale netwerk providers. Het Blurred Lives Project is het eerste Europese project dat gebruik maakt van een samenwerkingsverband met jongeren.

De hulpmiddelen gemaakt in dit project zijn gebaseerd op de ervaringen van deze leerlingen, hoe zij cyberpesten definiëren en hoe zij denken dat interventies eruit moeten zien. In de eerste fase van het project werd in elk land een online enquête ingevuld door ongeveer 500 leerlingen. Hierin werd gevraagd naar de online toegang en negatieve ervaringen van leerlingen. De tweede fase was erop gericht om leerkrachten, leerlingen en ouders/verzorgers van actuele informatie te voorzien en belangrijke aanbevelingen te doen aan aanbieders van sociale netwerken, voortbouwend op ideeën van de leerlingen zelf. Dit werd gedaan door een combinatie van focusgroepen en kwaliteitscirkels, die in elk land werden uitgevoerd met twee klassen van 14-16-jarige leerlingen (237 leerlingen in totaal). Alle originele bronnen zijn beschikbaar op