Train-de-trainer: voor APC om NOP'ers te trainen voor anti-pestbeleid

Train-de-trainer: Antipestcoördinatoren (APC’s) opleiden om Niet-Onderwijzend Personeel (NOP’ers) te betrekken bij het Antipestbeleid

Doel van de Train-de-Trainer cursus

Deze train-de-trainer cursus is ontworpen om Antipestcoördinatoren (APC’s) op te leiden zodat zij zelfstandig trainingen kunnen geven aan niet-onderwijzend personeel (NOP’ers). Deze training stelt APC’s in staat om het niet-onderwijzend personeel – zoals conciërges, kantinepersoneel, administratief medewerkers en schoonmakers – effectief te betrekken als extra ogen en oren binnen het antipestbeleid van hun school.

De APC’s krijgen de vaardigheden en tools om deze specifieke doelgroep op te leiden en bewust te maken van hun belangrijke rol in het herkennen en aanpakken van pestgedrag.

 

Doelstellingen van de Train-de-trainer cursus:

 

    1.    APC’s opleiden tot trainers voor NOP'ers

De APC’s leren hoe zij de training voor niet-onderwijzend personeel effectief kunnen geven, inclusief het overbrengen van kennis, het begeleiden van interactieve oefeningen en het motiveren van NOP’ers om pestgedrag actief te signaleren en rapporteren.

    2.    Effectieve communicatie naar NOP’ers

De APC’s leren hoe ze de communicatie kunnen aanpassen aan het niet-onderwijzend personeel, een doelgroep die vaak geen pedagogische achtergrond heeft, maar wel een cruciale rol speelt in de dagelijkse interacties met leerlingen.

    3.    Praktische tools en tips om te delen

APC’s krijgen eenvoudige, maar effectieve tools en tips aangereikt die ze kunnen gebruiken om NOP’ers op te leiden in het herkennen en aanpakken van pestgedrag op de momenten waarop zij leerlingen observeren (schoolplein, gangen, pauzes, etc.).

 

Wat leren de APC’s in deze Train-de-trainer cursus?

 

    1.    Hoe een training opbouwen en geven aan Niet-onderwijzend Personeel

De cursus begint met het leren structureren van de training: van het opstellen van een duidelijke doelstelling, tot het plannen van oefeningen en het aansturen van groepsdiscussies.

De APC’s leren hoe ze de inhoud begrijpelijk kunnen overbrengen aan een doelgroep die weinig pedagogische training heeft, en hoe ze NOP’ers kunnen motiveren om een proactieve rol te spelen in het signaleren van pestgedrag.

    2.    Inhoudelijke kennis over pesten en groepsdynamiek delen (met name tijdens rust of pauze momenten)

De APC’s worden verder getraind in de basiskennis van pesten als groepsproces, zodat zij in staat zijn om niet-onderwijzend personeel goed te informeren over de belangrijkste vormen van pesten en de subtiele signalen waar ze op moeten letten.

Daarnaast leren ze hoe ze eenvoudige technieken kunnen overbrengen om situaties op een laagdrempelige manier te de-escaleren zonder directe confrontatie.

    3.    Oefeningen en werkvormen voor NOP’ers

  • APC’s krijgen een set van praktische oefeningen en scenario’s die ze kunnen gebruiken om het niet-onderwijzend personeel te trainen. Denk aan:
  • Rollenspellen waarbij NOP’ers leren hoe ze pestgedrag kunnen herkennen en wat ze in het moment kunnen doen.
  • Oefensituaties waarbij ze oefenen met eenvoudige manieren om situaties te ontzenuwen of signalen door te geven aan de juiste personen.
  • Deze oefeningen worden aangeleerd zodat APC’s deze zelf kunnen toepassen in hun eigen trainingen.

4.    Communicatievaardigheden voor het trainen van NOP’ers

De APC’s leren effectieve communicatietechnieken om de betrokkenheid van niet-onderwijzend personeel te vergroten, zoals het duidelijk uitleggen van hun rol binnen het antipestbeleid, zonder dat ze zich verantwoordelijk hoeven te voelen voor de gehele oplossing van pestproblemen.

Er wordt aandacht besteed aan hoe je weerstand kunt overwinnen en hoe je het belang van hun bijdrage op een positieve manier kunt benadrukken.

5. Hoe succesvol samenwerken met het Schoolteam

De cursus behandelt hoe APC’s samenwerking binnen het schoolteam kunnen bevorderen, zodat NOP’ers zich gesterkt en ondersteund voelen door hun collega’s en leidinggevenden in hun rol binnen het antipestbeleid.

APC’s leren hoe ze het schoolteam kunnen betrekken bij het evalueren van de bijdragen van het niet-onderwijzend personeel aan de pestpreventie.

 

Cursus duur (online) & programma

De train-de-trainer cursus voor APC’s wordt in 3 dagdelen gegeven. 

    1.    Dagdeel 1: Theorie en kennisoverdracht

    •    Uitleg van de rol van NOP’ers in het antipestbeleid.

    •    Overzicht van pestgedrag, signalen herkennen en basis communicatiestrategieën.

    •    Kennismaking met de structuur en opbouw van een training voor NOP’ers.

    2.    Dagdeel 2: Oefeningen en praktische toepassing

    •    Oefenen met het geven van trainingen, simulatie van een trainingssessie.

    •    Rollenspellen en scenario-oefeningen voor interventies door NOP’ers.

    •    Feedback en evaluatie van oefeningen.

    3.    Dagdeel 3: Verdieping en evaluatie

    •    Dieper ingaan op complexe scenario’s, omgaan met weerstand.

    •    Inzicht in samenwerking binnen het schoolteam en communicatievaardigheden.

    •    Reflectie en verdere ontwikkeling van trainingsvaardigheden.

 

Kan deze cursus 1-op-1 online?

Ja, de cursus kan zeker 1-op-1 online worden gegeven, hoewel het wel belangrijk is dat er voldoende interactie en praktijkgerichte oefeningen zijn. Dit kan via video conferencing tools zoals Zoom of Teams, waarbij de APC bijvoorbeeld in breakout rooms kan oefenen en feedback kan krijgen. Online werken biedt flexibiliteit en de mogelijkheid om in korte, maar intensieve sessies de training op te zetten.

 

Tarieven

De tariefstructuur kan variëren afhankelijk van de vorm (online of fysiek) en de lengte van de cursus. Hier zijn een paar overwegingen:

    •    Voor een online 1-op-1 cursus: Aangezien dit intensieve, persoonlijke training is, zou een tarief €950 zijn, afhankelijk van de mate van begeleiding, voorbereiding en de specifieke inhoud.

    •  Voor groepssessies (bijv. fysiek of online met meerdere APC’s): Voor groepen van 5 tot 10 APC’s is het tarief € 2.500.

 

Praktische werkvormen voor de APC’s in deze Train-de-trainer cursus:

    1.    Simulatie van trainingssessies

APC’s krijgen de kans om een trainingssessie voor NOP’ers te simuleren. Ze oefenen het presenteren van de inhoud, het begeleiden van discussies en het hanteren van eventuele weerstand die ze kunnen tegenkomen.

    2.    Evalueren van eefenscenario’s

De APC’s krijgen scenario’s voorgeschoteld waarin zij leren hoe ze NOP’ers kunnen trainen om pestgedrag effectief te signaleren en te rapporteren. Deze scenario’s worden door de groep geëvalueerd en besproken om de aanpak te verfijnen.

    3.    Reflectie en feedbacksessies

De cursus bevat reflectiemomenten waar APC’s terugkijken op hun eigen manier van trainen en tips krijgen om hun training verder te verbeteren. Door het uitwisselen van ervaringen en uitdagingen met andere APC’s, bouwen ze samen aan een sterker netwerk van antipestcoördinatoren.

 

Resultaten van de Train-de-trainer cursus:

  1. APC’s zijn in staat om zelfstandig trainingen te geven aan het niet-onderwijzend personeel van hun school.
  2. APC’s hebben de tools en technieken om deze specifieke doelgroep op een toegankelijke en motiverende manier te trainen.
  3.  Niet-onderwijzend personeel wordt effectief betrokken als extra ogen en oren binnen het antipestbeleid van de school.
  4.  Er ontstaat een betere samenwerking tussen alle medewerkers op school, wat bijdraagt aan een veilige en inclusieve leeromgeving voor alle leerlingen.

 

Voor wie is deze cursus?

Deze train-de-trainer cursus is specifiek bedoeld voor:

    •    Antipestcoördinatoren (APC’s) die willen leren hoe ze niet-onderwijzend personeel kunnen trainen en betrekken bij het antipestbeleid.

    •    Schoolleiders en coördinatoren die verantwoordelijk zijn voor het implementeren van een antipestbeleid en die willen dat alle personeelsleden, inclusief ondersteunend personeel, betrokken worden bij de aanpak van pestgedrag.

 

Conclusie:

Deze train-de-trainer cursus biedt APC’s de vaardigheden en kennis die nodig zijn om een uitgebreide en effectieve training te geven aan het niet-onderwijzend personeel. Door NOP’ers te betrekken bij het signaleren en rapporteren van pestgedrag, wordt de schoolomgeving veiliger en ontstaat er een cultuur waarin pesten niet wordt getolereerd.