Train-de-Trainer: Overblijfkrachten (TSO-krachten) Opleiden door Antipestcoördinatoren (APC’s) | Stop Pesten NU

Train-de-Trainer: Overblijfkrachten (TSO-krachten) Opleiden door Antipestcoördinatoren (APC’s)

Deze train-de-trainer cursus is ontworpen om Antipestcoördinatoren (APC’s) op te leiden, zodat zij zelfstandig overblijfkrachten (TSO-krachten) kunnen trainen in het signaleren en melden van pestgedrag. De APC’s leren hoe ze deze groep kunnen betrekken als extra ogen en oren tijdens de cruciale momenten waarop pestgedrag vaak plaatsvindt, zoals pauzes en lunchtijden.

Doelstellingen van de Train-de-Trainer cursus:

    1.    APC’s Opleiden tot Trainers

APC’s leren hoe ze effectief training kunnen geven aan overblijfkrachten, inclusief het overbrengen van basiskennis over pestgedrag en het motiveren van overblijfkrachten om actief mee te werken aan het antipestbeleid.

    2.    Effectieve Communicatie naar Overblijfkrachten

Instructie over hoe APC’s hun communicatie kunnen aanpassen aan overblijfkrachten, zodat deze zich niet overweldigd voelen door de verantwoordelijkheid, maar juist zien hoe belangrijk hun rol is in het signaleren en rapporteren van pestgedrag.

    3.    Praktische Tools voor het Trainen van Overblijfkrachten

APC’s krijgen eenvoudige werkvormen en tools aangereikt die ze kunnen gebruiken om overblijfkrachten te trainen. Dit zijn laagdrempelige interventies en tips die makkelijk toe te passen zijn op het schoolplein of in de kantine.

 

Wat leren de APC’s in de Train-de-Trainer cursus?

    1.    Training ppzetten en uitvoeren voor Overblijfkrachten

PC’s leren hoe ze een gestructureerde training opzetten voor overblijfkrachten, inclusief het maken van een overzichtelijke agenda, het bepalen van leerdoelen en het gebruik van interactieve werkvormen.

    2.    Inhoudelijke kennis delen over Pestgedrag

APC’s krijgen verdiepende kennis over pesten, zodat ze dit helder en eenvoudig kunnen uitleggen aan overblijfkrachten. Ze leren ook hoe ze subtiele signalen kunnen uitleggen, zoals veranderingen in lichaamstaal of groepsdynamiek.

    3.    Oefeningen en scenario’s

De cursus biedt APC’s een set van oefeningen en scenario’s die zij kunnen gebruiken om overblijfkrachten te trainen in het herkennen en rapporteren van pestgedrag. Oefeningen zoals rollenspellen en simulaties helpen de APC’s om overblijfkrachten actief te betrekken.

    4.    Communicatie en motivatie van Overblijfkrachten

APC’s leren hoe ze de overblijfkrachten kunnen motiveren om hun rol serieus te nemen, zonder dat ze zich overweldigd voelen. Dit gebeurt door hen de waarde van hun werk te laten inzien en te laten zien hoe zij kunnen bijdragen aan een veilige schoolomgeving.

Praktische werkvormen voor APC’s:

    •    Simulaties van trainingssessies: APC’s oefenen het geven van een training voor overblijfkrachten, waarbij ze feedback krijgen op hun communicatie en aanpak.

    •    Scenario’s evalueren: De cursus biedt scenario’s waarin APC’s oefenen hoe ze overblijfkrachten kunnen trainen en motiveren om pestgedrag effectief te signaleren.

    •    Reflectie en interactie: Er is ruimte voor reflectie en interactie met andere APC’s, zodat zij van elkaars ervaringen kunnen leren en best practices kunnen delen.

 

Resultaten van de Train-de-Trainer cursus:

    •    APC’s kunnen zelfstandig trainingen geven aan overblijfkrachten en hen effectief betrekken bij het antipestbeleid.

    •    APC’s hebben de tools en kennis om overblijfkrachten te trainen in het signaleren en rapporteren van pestgedrag op een toegankelijke en motiverende manier.

    •    Er ontstaat een sterkere samenwerking tussen overblijfkrachten, APC’s en leerkrachten, wat bijdraagt aan een veiliger schoolklimaat.

 

Tarieven voor de Train-de-Trainer Cursus:

    •    1-op-1 online sessie: €500 2 dagdelen(3-4 uur). 

    •    Groepssessies (bijv. 5-10 APC’s): in overlegl, afhankelijk van de groepsgrootte en de mate van interactie. V

 

Conclusie:

Door een train-de-trainer cursus aan te bieden aan APC’s kunnen zij de overblijfkrachten effectief opleiden en betrekken als extra ogen en oren binnen het antipestbeleid. Dit zorgt voor een brede inzet van personeel, wat de veiligheid en het welzijn van leerlingen ten goede komt.