Trolling | Online Pesten | Cyberpesten

Trolling | Online Pesten | Cyberpesten

“Trolling” is een negatief gedrag dat kan gebeuren op allerlei websites waar mensen met elkaar kunnen praten. De benaming komt uit het Engels en betekent “vissen met een lijn die achter een boot hangt”. Iemand die aan trolling doet heet dan een “troll”. Een troll probeert online ruzie, discussies of emotionele reacties uit te lokken bij anderen. Dat kan bijvoorbeeld door beledigende opmerkingen te maken. Soms gaat het om heel schokkende dingen, zoals lachen met iemand die gestorven is.

Waarom doen mensen aan trolling?

Een troll probeert conflict uit te lokken op het internet, om er dan mee te kunnen lachen. Het doel is om anderen in een discussie te lokken of emotioneel (boos/verdrietig) te laten reageren. Sommige trolls doen dit uit verveling, maar ze kunnen er ook een gevoel van macht door krijgen. Soms zoeken ze ook naar erkenning van andere trolls en willen ze graag in hun groepje thuis horen.

Waar gebeurt trolling?

Trolling kan overal gebeuren waar mensen online kunnen praten met elkaar. Het gebeurt vaak in online discussiefora of in online games. Daar kunnen mensen elkaar niet zien en kunnen ze omgaan met anderen die ze niet kennen.  De anonieme gesprekken zorgen ervoor dat het gemakkelijker is om negatief gedrag, zoals trolling, te stellen.

Is trolling anders dan cyberpesten?

Trolling vertoont gelijkenissen met cyberpesten. Allebei draaien ze grotendeels rond macht in de groep. Bij cyberpesten wil de dader macht hebben over het slachtoffer en een machtige positie krijgen in de groep. Een troll wil discussie of ruzie uitlokken en kan een gevoel van macht hebben als dit lukt. Sommige trolls willen ook graag bij een groepje van trolls horen.

Het grootste verschil is dat cyberpesten gericht is aan een welbepaald slachtoffer. De dader van cyberpesten kent het slachtoffer meestal van op school, de jeugdbeweging,.... “Trolling” gebeurt vaak in een omgeving waarin mensen elkaar niet kennen. Voor een “troll” staat de ruzie of het conflict centraal, niet de personen die er het slachtoffer van zijn.

Wat kan je doen tegen trolling?

Om de troll te doen stoppen is het belangrijk dat je niet reageert zoals de troll wil. Ga niet mee in de discussie en word niet boos. Als je de troll negeert, dan zal die het niet meer leuk gaan vinden en zal het trollen stoppen.

Bronnen

Hardaker, C. (2010). Trolling in asynchronous computer-mediated communication: From user discussions to academic definitions. Journal of Politeness Research. Language, Behaviour, Culture, 6(2). http://doi.org/10.1515/jplr.2010.011

Thacker, S., & Griffiths, M. D. (2012). An Exploratory Study of Trolling in Online Video Gaming: International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning, 2(4), 17–33. http://doi.org/10.4018/ijcbpl.2012100102

Artikel
Dossier: Cyberpesten
Auteur(s): 
Sara Bastiaensens - UA - MIOS