WACHT: de 5 poortwachters voor sociale media | Online Pesten | Stop Pesten NU

084-8340086

WACHT: de 5 poortwachters voor sociale media | Online Pesten

De insteek is meer dan alleen gezonde individuele creatieve expressie stimuleren of conflicten en desinformatie voorkomen. De inzet is vooral: verbinding en zorg voor elkaar. Dit laatste betekent: ook oog hebben voor iemand die onzin verkoopt of zich vijandig uit. Schadelijk gedrag is onacceptabel, maar hoeft niet met gelijke digitale munt te worden terugbetaald. Dat dit misschien niet lukt, is niet erg. Dat is de oefening. Elke post op sociale media is een kans om opnieuw te beginnen. Het gaat om de intentie.  

Wacht - tips tegen online pesten

Het WACHT-acroniem is overigens niet nieuw in zijn soort. In de Verenigde Staten werd zo’n acht jaar geleden al THINK bedacht, als onderdeel van een campagne tegen digitaal pesten: T = True, H = Helpful, I = Inspiring, N = Necessary en K = Kind.  

Kijkend naar het bericht: 

W: is het waar?  
A: is het aardig?  
C: is het cruciaal, echt nodig? 
H: helpt het iedereen?  
T: is de timing goed?  

Vervolgvragen voor sociale media

Bij elke reflectievraag passen vervolgvragen die kunnen helpen bij een groepsgesprek met leerlingen of collega’s.  

Is het waar?

Informatie kan feitelijk onjuist zijn. De aarde is niet plat. Voor deze informatie bestaan betrouwbare bronnen. Als iemand bij hoog en laag volhoudt dat de informatie echt waar is, dan kan de vraag worden gesteld welke bronnen zijn gebruikt en hoe betrouwbaar deze bronnen zijn. Wie zijn precies deze bronnen en welke belangen dienen ze?   

Is het aardig?

Of een post of reactie vriendelijk is, vergt inlevingsvermogen. Ervaart de ontvanger van de boodschap deze als vriendelijk of onvriendelijk? Is daar een voorstelling bij te maken? Welke taal helpt een boodschap vriendelijk in te kleden? Waarom komt het ene woord wel en het andere niet vriendelijk over?   

Is het cruciaal? 

Is het echt belangrijk en noodzakelijk dat deze tweet of reactie op een tweet of video wordt geplaatst? Moet het echt gezegd worden? Wat is het doel? Zou het beter kunnen werken als er op een andere manier met elkaar wordt gecommuniceerd: door te bellen, of fysiek af te spreken?  

Helpt het iedereen?

Draagt de online boodschap bij aan het welzijn van andere wezens en zo ja, hoe? Helpt de boodschap iedereen, op de een of andere manier? Dat is paradoxaal, hoe kan iedereen worden geholpen, maar het draait om de intentie. Kijk maar hoe de Amerikaanse acteur Patton Oswald de online agressie van een Trump-supporter bejegende.

Is de timing goed? 

Is dit het juiste moment om iets online te zeggen, of te reageren op anderen? Zeker weten? Een bericht kan bijvoorbeeld bij iemand irritatie of boosheid opwekken. Kan een reactie ook een dag wachten? Neem tien minuten bedenktijd: moet de post dan nog steeds worden geplaatst? Is het slim om nog even met iemand te overleggen of de timing goed is?

 

Bron Kennisnet