Anonimiteit en gezamenlijke verbetering
Geef de klasleiders de mogelijkheid om anoniem feedback te geven. Dit kan door een speciale 'feedbackdoos' in de klas te plaatsen waar alle leerlingen, inclusief de klasleider, anoniem opmerkingen kunnen achterlaten. Benadruk dat de feedbackdoos een tool is voor de gehele klas om gezamenlijk te groeien. Het is niet bedoeld om individuele personen aan te wijzen of te beschuldigen, maar om een veilige ruimte te creëren waar iedereen constructieve en positieve opmerkingen kan delen. Lees meer over de werking van een 'feedbackdoos' en dit bespreekbaar maken met de leerlingen
Focus op het rapporteren van positief gedrag in plaats van slecht gedrag.
Zo wordt de klasleider gezien als iemand die anderen in een positief daglicht stelt, niet als iemand die 'verklikt'.
Transparantie
Wees transparant over de doelen van het programma en hoe het zal worden uitgevoerd, om mogelijke zorgen van leerlingen te adresseren voordat het programma begint. Peer Support: Als de klasleiders ook als een soort mentor voor hun klasgenoten kunnen fungeren, dan verandert hun rol van 'toezichthouder' naar 'ondersteuner', wat het stigma van 'verklikker' kan verminderen.
Klasleiders
Zorg ervoor dat dde klasleiders goed weten wat zij wel en wat zij niet moeten doe
Wat doet de klasleider wel?
- Ziet goed gedrag: Als iemand zijn afval opruimt, zal de klasleider dat opmerken en positieve feedback geven.
Voorbeeld: "Ik zag dat Jan zijn papier in de prullenbak gooide, goed bezig!" - Gebruikt feedbackdoos: Als de klas rustiger kan zijn tijdens het lezen, kan de klasleider een opmerking in de feedbackdoos stoppen.
Voorbeeld: "Misschien kunnen we allemaal zachter praten tijdens het lezen." - Is niet gemeen: Als iemand iets fout doet, helpt de klasleider zonder gemeen te zijn.
Voorbeeld: "Je vergat je boek, maar volgende keer beter!" - Is eerlijk: Als er werd gevraagd wie het raam open heeft gedaan, vertelt de klasleider de waarheid.
Voorbeeld: "Ik zag dat het raam werd opengedaan door Lisa, maar ze bedoelde het goed." - Is mentor: Geeft advies over huiswerk of vrienden maken.
Voorbeeld: "Als je moeite hebt met rekenen, probeer dan deze app, die kan helpen."
Wat doet de klasleider niet?
- Is geen verklikker: De klasleider zegt niet zomaar dat iemand kauwgom kauwt om hem in de problemen te brengen.
Voorbeeld: "Ik zag dat Peter kauwgom kauwde, maar ik vertel het alleen als het echt een probleem wordt." - Is niet de baas: De klasleider roept niet om stilte als de juf of meester al praat.
Voorbeeld: "Ik laat de leraar de klas stil maken, dat is niet mijn taak." - Beschuldigt niet: Zegt niet dat één iemand altijd praat en daarom de klas stoort.
Voorbeeld: "Ik zeg niet dat het altijd Jan's schuld is dat we lawaai maken." - Houdt niet voor zichzelf: Als de klasleider ziet dat de prullenbak vol is, deelt hij dat met iedereen.
Voorbeeld: "Ik denk dat we allemaal kunnen helpen om de prullenbak minder vol te maken." - Is niet geheimzinnig: De klasleider vertelt duidelijk wat hij of zij doet met de feedbackdoos.
Voorbeeld: "Alleen de leraar kijkt in de feedbackdoos."