Lesideeën, les suggesties over pesten & cyberpesten (online pesten) | Stop Pesten NU

Lesideeën, les suggesties over pesten & cyberpesten (online pesten)

Stichting Stop Pesten Nu biedt u deze (gratis) lesideeën, les suggesties aan en hopen u hiermee te inspireren om door middel van creatieve ideeën met het thema pesten en cyberpeste

Les ideeën en suggesties over:pesten & online pesten www.stoppestennu.nl

n bezig te zijn oa in de Week tegen Pestenen op de Landelijke Dag tegen Pesten. Daarnaast is er nog veel praktische informatie te vinden in ons downloadcentrum. Wij vinden het erg leuk om te horen wat jullie deze tips en les ideeën vinden. Heb jij zelf een leuk idee? Mail deze dan naar onze Redactie en wellicht komt jouw tip hierbij te staan. 

Stuur jouw actie op tegen pesten en maak kans op schitterende prijzen met de WIN ACTIES tegen pesten

Naast de lesideeën, les suggesties in het onderstaande overzicht kan je pesten en cyberpesten ook bespreekbaar maken naar aanleiding van:

De nieuwe vlam van de slimme maar onzekere Laura daagt haar uit om een sexy foto van zichzelf op te sturen. De foto lekt uit en Laura's wereld stort in. Terwijl ze het mikpunt wordt van pesterijen, probeert Laura te achterhalen wie een gevaarlijk spel met haar speelt. Om alle afleveringen achter elkaar te kijken scroll dan direct naar de laatste video in dit bericht.

Hoe groter het YouTube-account van 14-jarige Falcke wordt, hoe meer volgers zij krijgt. Hoewel de nettiquette voorschrijft dat het je niets moet interesseren, is het toch best wel een ding voor de tieners. Falcke, Pilar en Minnie praten over het verkrijgen status, likes en volgers. Maar aan deze populariteit blijken ook nadelen te zitten.

Kast, strijder, broeder, held. Door elkaar zo te noemen op social media, laten Bas en Mats aan de wereld weten dat zij beste vrienden zijn. Zelfs Sarah, het vriendinnetje van Mats, komt niet tussen hen in te staan. Ook al krijgt zij nu wel vaker de hoofdtag en blijft Bas steken op de borst.

De vriendschap van Shenia, Saffron en Puck kwam op het spel te staan door een hoektag op Instagram, en eindigde met special tags in het oog. In de aflevering ‘Vriendschap’ wordt besproken wat een tag kan zeggen en hoe je een comment moet lezen in een taal die alleen tieners spreken.

De liefde tussen Fé en Ties bloeit op via Instagram, wanneer zij door een koppelaars-account bij elkaar worden gezet. Via WhatsApp gaat het uiteindelijk écht aan (en even later ook weer uit) en in hun bio laten zij aan de wereld zien dat ze samen zijn. Fé, Sophie en Jil vertellen over de liefde en de kunst van de online paringsdans.

Naomi wordt op een anoniem haat-account geplaatst, waar vernederende en kwetsende teksten onder worden gezet. Samen met vriendin Elize vertelt ze hoe dit voelt en wat de gevolgen ervan zijn. Maar het mes snijdt aan twee kanten: niet alleen de slachtoffers, maar ook de daders worden de dupe van deze haat-accounts.

Focus elke maand op een nieuwe check een werk een jaar lang tegen pesten. Elke check is een actie waarmee je pesten voorkomt of kunt aanpakken. Veel succes!

 

SEPTEMBER: WIJ WERKEN AAN EEN GOEDE SFEER IN DE GROEP

Zet maximaal in op een goede groepssfeer en een gevoel van verbondenheid. Maak tijd vrij voor kennismakingspelletjes en samenwerkingsopdrachten. 

Want het is makkelijker om iemand te pesten die je niet goed kent. Versterk de banden tussen kinderen en jongeren om pesten te voorkomen.

 

Wat is pesten?

Pesten gebeurt wanneer mensen voortdurend gemeen zijn tegen iemand of iemand met opzet pijn doen. Iedereen van elke leeftijd kan gepest worden. Het kan op school, in de speeltuin, thuis en online voorkomen en bestaan uit iemand die je een duw geeft, die je slaat, die je plaagt, die dingen van je afpakt, die je uitscheldt, die je met opzet negeert, je buiten spel zet of die de pik op je heeft omdat je anders bent.

Pesten is niet oké. Als je gepest wordt, is dat niet jouw fout.

(Engels) Bullying Words Can Kill (NBC) voor VO-scholen Klik verder voor het youtube filmpje.

Verborgen verhalen Een gewone middelbare school. Iedereen kent iedereen... Maar hoe goed? Zijn er verborgen verhalen? De tv-serie is gebaseerd op waargebeurde verhalen van kinderen, nagespeeld door acteurs.

Film Nieuwe Kleren

Samen sterk tegen pesten!

Deze kleinschalige methode tegen pestgedrag op de basisschool, is eenvoudig uit te voeren in 3 lessen.

Casus/tekening, gedicht en activiteit.

Tijdsduur:

  • Les 1: de casus/tekening
    30 minuten (groep 1 t/m 5) + voorbereiding casus 20 minuten
  • Les 2: het gedicht
    30 minuten (groep 4 t/m 7, eventueel groep 8)
  • Les 3: activiteit (poster maken)
    30 minuten (groep 1 t/m 6)

Doelstelling:

Maak je eigen Minecraft video en/of eigen lied tegen pesten net als deze YouTube video STOP MET PESTEN - Yvar ft Reve of zing het lied met jouw klas samen en laat iedereen in jouw klas iedere dag zien en merken dat jij tegen pesten bent. Pesten is te stoppen en dit begint bij jou!

 

Pest One - Stop Pesten NU! 

              Songtekst Stoppen met Pesten

 

Bekijk deze video met de klas en bespreek met je klas hoe jullie met z'n allen ervoor kunnen zorgen dat het voor iedereen in de klas leuk is om naar school te komen. 1 op de 10 kinderen wordt gepest

Bekijk deze video om te zien hoe iemand die gepest wordt zich voelt en bedenk met de hele klas een oplossing hoe de school voor iedereen leuk kan zijn in jouw groep/klas.  Video-opdracht van eerstejaars studenten Jimat, Aron en Leon van de opleiding mediavormgeving. Roc Rivor in Tiel.

 

ACTIE 1 WERK SAMEN AAN IETS POSITIEFS

Samen werken aan een positief groepsklimaat, een omgeving met een positieve sfeer en een gevoel van verbondenheid, is werken aan een omgeving waarin pesten weinig kans krijgt om te groeien. Groepsverdelers dragen bij aan het creëren van dit soort omgeving. Door het gebruik van verdeelspelletjes worden kinderen op een leuke manier ingedeeld in telkens andere groepjes. Op die manier komen ze spontaan in contact met iedereen in de groep en leren ze elkaar spelenderwijs beter kennen. Zo groeit de verbondenheid en het respect voor elkaar.

Wanneer een pestsituatie zich voordoet gaan we uit van de kracht en verantwoordelijkheid van de groep om dit probleem op te lossen. Om de kracht en verantwoordelijkheid van de groep te versterken, is het belangrijk om hierin te investeren. Het afwisselen van competitieve spelen met samenwerkingsspelen draagt bij tot het versterken van de groep. Bij samenwerkingsspelen staat evenwaardigheid centraal. Kinderen en jongeren leren om samen aan een gemeenschappelijk doel te werken, waardoor de verbondenheid en kracht van de groep toeneemt.

Cyberpesten (10+): Het hoger lager spel

Duur
10 minuten voorbereiding van jongeren & lesgever 25 minuten effectieve spel- & bespreektijd

Een thematraining is een training waarbij je aan de hand van spelvormen en een groepsgesprek pesten bespreekbaar maakt binnen de groep. De TOP-campagne biedt drie actieve spellen aan (zie actie 5 ‘doe de thematraining’ op www.topindesport.be/acties). Je kan ervoor kiezen om alle spellen te doen in één training of de spellen verspreiden over meerdere trainingen, als opwarmer of afsluiter. Aan jou de keuze.

Kwartetspel (+8) Wat is pesten:

TIP: je kan starten met dit spel aangezien de basiskennis rond pesten hier aan het licht komt. 

Duur 30 minuten spel- en bespreektijd

Benodigdheden
3 of 4 kegels, 28 kaartjes met de woorden (zie bijlage), 7 grote bladen (A4 of A3), lijm/prikkers, afhankelijk van variaties en gradaties extra materiaal (zie verder)

Hoe pakken we het samen aan? Het hele jaar door lanceren we 6 concrete TOP-acties om te groeien tot een pestvrije sportorganisatie. Per actie krijg je informatie, praktische tips en hulpmiddelen om aan de slag te gaan in jouw sportorganisatie en zo het hele parcours af te leggen!

Icoon van medaille

ACTIE 1 WERK SAMEN AAN IETS POSITIEFS

'De Mooiste Chick van het Web' is een voorlichtingsfilm over de 'loverboy 2.0'. De film is bedoeld om jongeren voor te lichten over de risico's van het gebruik van sociale media - die door loverboys steeds meer als werkterrein gebruikt worden. Daarnaast is de film bedoeld voor de omgeving van de kwetsbare groep slachtoffers; vriendinnen, ouders, leraren. Want hoe merk je nou aan je dochter, vriendin of leerling dat er iets aan de hand is?

#jedoetertoe

In een klas waar het sociaal veilig is wordt er minder gepest en komen leerlingen tot leren. Als leraar speel je een grote rol in het realiseren van een prettige groep en veilige klas voor iedereen. Kortom: je doet ertoe!

Bekijk en bespreek deze video van Cartoon Network

Promovenda Beau Oldenburg onderzoekt welke rol leerkrachten spelen bij het tegengaan van pesten. Uit haar bevindingen blijkt dat de groep onderzochte leerkrachten niet altijd voldoende toegerust is om pesten aan te pakken. ‘Het is voor leerkrachten bijvoorbeeld heel moeilijk om vast te stellen of iemand echt gepest wordt, omdat pesten vaak buiten hun gezichtsveld plaatsvindt. Maar het is van groot belang dat elk signaal over pesten serieus genomen wordt,’ zegt Oldenburg. ‘Daarbij moeten leraren realistische doelen stellen.

Vriendinnen Imana en Pien hadden een droom: acteren in een film of tv-serie. Maar dat krijg je niet zomaar voor elkaar. En daarom besloten ze zelf een film te maken. Die gaat over pesten en wordt komende week, in de Week tegen Pesten, op een aantal scholen vertoond.

Be The Change NZ campaign video 'Be The Hero - help STOP bullying' #upstand video

 

Op deze twee scholen van Yulius onderwijs, De Gaard en het Drechtster College, zijn de pestcoördinatoren bezig met een pest campagne. Carmen van Dongen en Daan van Stek zijn geïnspireerd door de BN’ers die op de foto staan met het bandje waarop staat : stop pesten nu!.


De leerlingen van De Gaard en het Drechtster College hebben dezelfde soort foto’s gemaakt en die hangen op poster formaat in de school. 
Wat willen wij hiermee bereiken ? 

Pagina's