Lesideeën | Lesmaterialen Pesten & Online Pesten | Stop Pesten Nu

084-0035994

Foutmelding

You may not view this site from your current location.

Lesideeën | Lesmaterialen | Pesten | Online Pesten

Wij verzamelen nationaal & internationaal lesideëen, lesmaterialen & werkvormen om op een creatieve manier met Pesten & Online Pesten (cyberpesten) aan de slag te kunnen o.a. voor de Landelijke Dag tegen Pesten (jaarlijks 19 april)  #dagtegenpesten  & Week tegen Pesten #weektegenpesten (in Nederland, 4e week van september).  

Neem ook een kijkje in onze kennisbank, ter inspiratie of om te downloaden: Handleidingen, Beleid & Factsheets (routekaarten, wegwijzers), Wetenschappelijke Onderzoeken, Posters Stop Pesten Nu, Bijlagen bij Lesmaterialen Pesten & Cyberpesten, Kleurplaten Stop Pesten Nu, Rebussen.

 

► Kinderboeken met lesbrief 

* Boek of E-book 'Stop, hou op!' Woezel en Pip - voor groep 1 t/m 4 boek + lesbrief

* E-book SuperDolfje uit reeks Dolfje Weerwolfje - voor groep 5, 6, 7 (les idee 40) + lesbrief 

* Boek Midzomernachtdroom van Marieke Nijmanting - voor groep 7 en 8 (les idee 86) + lesbrief

► Boeken over Pesten

► Liedjes - beluister ze hier Liedjes over Pesten 

► Posters over Pesten 

► YouTube Video's over Pesten en video's over Online Pesten

Check de disclaimer voor het gebruik van informatie op onze site.

 
 
 
 

De studenten besloten om een campagne te ontwikkelen tegen online haat ' Lief or Leave. Zij ontwikkelde hiervoor diverse materialen, zoals TikToks, post op Instagram en onderstaande poster.

Pixelshit

In 6 afleveringen van deze kinderpodcast gebaseerd op waargebeurde verhalen volg je jongeren die online in de problemen komen. Als pesten online verder gaat ben je nergens meer veilig…  Check ook Zapp.nl/mijnpestverhaal (https://www.zapp.nl/programmas/mijn-pestverhaal). 

YouTuber Nikkie de Jager van NikkieTutorials bekend dat ze transgender is. Dit deed ze in een emotionele video, waarin ze ook aangaf dat ze gechanteerd is. De video werd ontzettend vaak bekeken en er werd ook veel op gereageerd.

Wij hebben zelf een buddy-bankje gemaakt en vervolgens geopend op het plein.

 Helpwanted.nl heeft voor docenten een digitaal lespakket ontwikkeld (ook geschikt voor digibord) als hulpmiddel bij lessen over internet veiligheid. Het lespakket bestaat uit drie lessen over:

  • Grooming
  • Sexting
  • Sextortion

Jonger dan 26 jr? Advies over:

Songtekst - Kijk Niet Weg

Kijk Niet Weg - Flexe Meiden feat. Flexe Gasten

 

Couplet 1 - zangstuk Chardonnay: 

Ik ben altijd blij dat ze het niet doen bij mij

Ik voel me vaak schuldig wanneer ik naar je kijk 

Maar dat durf ik alleen te zeggen als wij alleen zijn... 

Ik ben ook best bang

Het thema van deze Week Tegen Pesten 2021 gaat over buitensluiten. Ons lespakket met thema “Buitensluiten? Uitgesloten! bestaat uit 2 delen:

  1. Informatie over buitensluiten als vorm van pestgedrag (deel 1). Dit kan gebruikt worden om dit probleem met jongeren op uw school bespreekbaar te maken. Wat is het, wat is de impact en hoe kun je het tegengaan? 

  2. Les ideeën (deel 2): Cartoons rondom het stoppen van buitensluiting & Whatsup?

Al zo lang als er mensen zijn wordt er gepest. Nu dus, maar vroeger ook. En ja, vroeger was er niet veel aandacht voor het probleem. Het gebeurde gewoon, overal waar mensen samenleefden. Maar in deze tijd, jullie tijd, wordt er veel meer over gesproken. Het gaat erover in boeken, toneelstukken, muziek en in films. En pesten is de laatste jaren ook regelmatig in het nieuws.

Spel buitengesloten

Vier kinderen op de gang. Deze kinderen moeten er wel tegen kunnen, dat ze even buitengesloten worden.
Denk daar aan bij het uitkiezen van de kinderen. Vertel ze dat we een spel gaan doen.

Je spreekt met de kinderen in de klas af hoe het spel gaat. Ze instrueren dat ze de anderen moeten mijden / overslaan.

Benodigdheden:

Een onderdeel van pesten tegen gaan is goed zichtbaar zijn op allerlei terreinen dat je pesten niet accepteert. In onze kennisbank, hebben wiji voor jullie allemaal gratis Posters, Rebussen, Kleurplaten, Tegeltjeswijsheden geplaatst om uit te printen en op te hangen in jouw school, sportclub, vereniging, kantoor of bejaardentehuis.

Buitensluiten, wat is dat eigenlijk?

“Buitensluiten is kort gezegd een situatie waarbij één persoon (of een bepaalde groep in het geval van discriminatie) de toegang wordt ontzegd tot het wij-gevoel. Jij hoort niet bij ons!

Vak: maatschappijleer. Het is fijn om onderdeel te zijn van een groep. Maar wat nou als die groep je niet accepteert of buitensluit? De Amerikaanse psycholoog Kip Williams doet hier al 20 jaar onderzoek naar. Hij kwam erachter dat iemand die buitengesloten wordt echte pijn voelt. We denken vaak dat iemand negeren minder erg is dan pesten of geweld, maar dat is niet zo. Daarom probeert de organisatie Critical Mass Nederlandse scholieren hierover voor te lichten.

In dit A5-formaat werboek voor de leerlingen van groep 6 t/m 8 hebben wij een aantal onderdelen toegevoegd om op een andere manier met het thema pesten bezig te zijn.

Onderdelen in de boekje zijn:

  • Stellingen
  • Rebussen (3 stuks)
  • Woordzoekers (3 stuks)
  • Kleurplaten voor de onderbouw leerlingen

 

Download hier het werkboek

Een eigen prezi maken over:

  • Hoe kunnen wij pesten stoppen?
  • Hoe kunnen wij opkomen voor de gepeste?
  • Hoe gaan wij zorgen dat er in onze klas niemand gepest wordt.
  • Pesten 
  • Online Pesten (cyberpesten)
  • enz

Laat de leerlingen in groepjes van maximaal 3 een Prezi presentatie maken.

Zorg bij de indeling van de groepen dat de kinderen niet automatiisch zelf groepen gaan indelen en al direct aan de start kinderen buitensluiten. 

 

Bekijk eerst samen de uitleg video over Prezi van Meester Sander op het Digibord:

Doe de Cyberpesten Quiz van VPN

Download groot formaat hier en zie de antwoorden hier

 

Bron VPN

Lesson Plan Activity

1: “Only for Me” is suggested for learners aged 6‐9

2: “The Big Bad Divider” is suggested for learners aged 9‐12

3: “Mixing it up” is suggested for learners aged 13 and above

4: “What Are They Thinking?” is suggested for learners aged 13 and above

 

Each year, the world celebrates the International Day Against Homophobia and Transphobia (IDAHO) on May 17th.

Purpose: To explore the patterns of thought that lead to homophobic bullying

Recognise beliefs and behaviours associated with homophobic bullying 

Part 1 (15 – 20 minutes)

1) Explain the objective of the exercise using simple words, such as the following:

Ga met de leerlingen in gesprek en maak hierbij een mindmap.

Onderwerpen voor een kringgesprek kunnen zijn:

Met beeldende activiteit gaan de leerlingen in groepjes van 4 een grote collage/ woordweb maken over het thema pesten, online pesten (cyberpesten) of Stop Pesten Nu.

Wat houdt pesten of online pesten (cyberpesten) eigenlijk in?

En waar denken kinderen eigenlijk aan als ze aan pesten of online pesten (cyberpesten) denken. Dit gaan ze verwerken op 1 groot vel papier. Ze mogen het mooi versieren en gaan er voor zorgen dat ze allemaal belangrijke dingen over  of online pesten (cyberpesten) op het grote vel papier krijgen.

Cyberpesten

Digitaal pesten, ook wel “cyberpesten” genoemd, is pesten via de digitale media. Dit zijn social media zoals Instagram, SnapChat, YouTube, Facebook, Tumblr, Twitter, What’s App, fora en chatrooms. 

Via deze digitale media kan je heel gemakkelijk dreigende berichten versturen, belastende foto’s of filmpjes plaatsen of iemand uitschelden. Online pesten voelt veilig voor de dader omdat niemand het kan zien.

Tijdens deze les verdiepen de studenten zich in cyberpesten, oftewel online pesten. Ze ontdekken wat begrip betekent, welke gevolgen het kan hebben en maken een presentatie over het onderwerp. Als docent kun je in deze les een lezing organiseren door een spreker uit te nodigen. Op die manier gaat het onderwerp nog meer leven! Hoe dit moet, staat omschreven in het kennisblok. ► Download de lesbrief voor de docent hier 

Leuke kinderboeken met lesbrief om (jonge) kinderen spelenderwijs te leren dat pesten niet oke is:

Een jaar lang tegen pesten

Als school, jeugdvereniging of sportclub werk je best een sterk plan uit om pesten te voorkomen en aan te pakken. Hier vind je tips die duidelijk maken dat zo’n plan niet heel ingewikkeld hoeft te zijn. Je moet er gewoon mee aan de slag. Bovendien pluk je er het hele jaar de vruchten van!

DE WERKVORM IN HET KORT

Alle kinderen hebben wel ervaringen met pesten, vaak vanuit verschillende rollen. Als pester, als slachtoffer, als meeloper, toeschouwer of vanuit de positie van verzet. Veel kinderen willen wel wat doen tegen pesten, maar durven niet goed of weten niet hoe. In de tentoonstelling hebben leerlingen een top vijf gemaakt van tips tegen pesten. In deze verwerkingsopdracht bedenken leerlingen nog meer tips..

LEERDOELEN

  Leerlingen benoemen de verschillende rollen in pesten

Thema: Samen Aan Zet!

Lesmateriaal  ‘Samen aan zet’.Week Tegen Pesten 2020 

Samen met je klas, het team, de hele school zijn jullie aan zet om weer op een prettige manier met elkaar om te gaan. De Week tegen Pesten wordt gestimuleerd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en uitgevoerd door Stichting School & Veiligheid. 

De lessenreeks social media is bedoeld om jongeren bewust te maken van de ‘gevaren’ en het eigen gedrag. Tijdens deze lessenreeks wordt er kennis gemaakt met de gevaren van social media, cyberpesten, sexting en grooming. In elke les wordt een gedeelte theorie behandeld en zijn er verschillende opdrachten. Per thema is verrijkingsstof en achtergrondinformatie toegevoegd. Lees dit ter voorbereiding door en bekijk eventueel de genoemde websites voor meer informatie. De lessenreeks bestaat uit drie verschillende onderwerpen:

Over de Streep (met voorbeeldvragen)

“Over de Streep” is een werkvorm die een aantal jaar geleden veel op televisie getoond werd in het Amerikaanse programma voor jongeren genaamd “Challenge Day”. Het heeft als doel om jongeren meer bewust te laten worden van hun gedrag. Hugo vondt, met name, het laatste proces ‘Cross the line’ erg krachtig en mooi en heeft deze werkvorm opgenomen in zijn repertoire. In het TV programma is er altijd veel emotie rondom heftige thema’s als scheiding en verlies.

The “Mixing it up” Activity (Secondary Education)

Facilitator(s): One or several teachers

Target Group: Learners aged 13 and above

Time: 60 – 90 minutes

Materials: None

NB: Prepare for this activity by writing or typing the text of Role play #1 and Role play #2 (see procedure 2) on separate sheets of paper, which will be handed out to small groups in class.

Procedure:

Part 1 (20 minutes)

 Helpwanted.nl heeft voor docenten een digitaal lespakket ontwikkeld (ook geschikt voor digibord) als hulpmiddel bij lessen over internet veiligheid. 

Het lespakket bestaat uit drie lessen over:

Play Like Share follows the adventures of Alfie, Ellie and Sam as they form a band and enter their school’s Battle of the Bands contest, taking on the mean but ‘cool’ Popcorn Wizards as they go. The three friends learn that while the internet can help, they need to use it wisely and safely.

The aim of the films is to help 8-10 year olds learn how to stay safe online. In particular, the films teach them to spot the early signs of manipulative, pressurising and threatening behaviour by people they might meet online, and develops their confidence to respond safely and get help.

Met dit stellingenspel kun je met leerlingen praten over pesten.

Flexe meiden

Wat doe je als er een video van jou op social media verschijnt waar je niet heel blij mee bent? Vanaf woensdag 8 september is de zesdelige KRO-NCRV jeugdserie Flexe meiden te zien op het en op npozapp.nl.

Bekijk en bespreek de afleveringen van Flexe meiden in je klas.

Omgaan met seksueel (grensoverschrijdend) gedrag op school

Deze tool leert je bewust om te gaan met relaties en seksueel gedrag via nieuwe media. Aan de hand van zes criteria leer je situaties in te schatten en ken je er een vlag aan toe. Er wordt telkens ook een gepaste reactie geformuleerd.

In deze 2 PDF's krijg je uitleg over hoe je gepast reageert op seksueel (grensoverschrijdend) gedrag van kinderen en jongeren op school. 

Studenten zijn actief op sociale media en zien daar met enige regelmaat berichten of beeldmateriaal voorbij komen dat als ongepast kan worden aangemerkt. Thema Omgaan met (sociale) media.

Lesdoelen

  • De student bepaalt samen met de groep de norm: welke regels hanteren wij en hoe spreken we elkaar aan?
  • De student kan benoemen wat het effect is van het delen van heftige beeltenissen op anderen.
Tijdsduur:  60 min.

Mbo-niveau: 1 | 2 | 3 | 4

Benodigdheden: Beamer | Eventueel Padlet

 

Vraag aan je klas om goed te luisteren naar die lied 'Een pester heeft spijt!" van Het Klokhuis en vraag ze opvalt in de teksten en of zij hier iets in herkennen.

Is er iemand die gepest heeft of ergens spijt van heeft met betrekking tot pesten of online pesten? 

 

Wat is pesten?

Oriëntatie

Uit onderzoek blijkt dat filosoferen bijdraagt aan de sfeer in de klas. Als gespreksleider moet je je ervoor hoeden om zelf jouw mening te geven over pesten.

Voorbereiding

Begin de les met het tekenen van zes poppetjes in oplopende grootte op het (digi)bord

 
INLEIDING
Deze lesbrief gaat over het boek De jongen die het liet regenen van Brian Conaghan. Het is een aangrijpend en meeslepend boek over een actueel thema: pesten.
 
Korte inhoud:
Clem is nieuw in de stad en op school. Als nieuwkomer wordt hij geviseerd door een groepje jongens dat hem het leven zuur maakt. Clem probeert hen uit de weg te gaan.
Thema Omgaan met (sociale) media.

Lesdoelen

DOCENTENHANDLEIDING

Leeftijd: 13-15 jaar, 16-18 jaar

Geschikt voor: vmbo, havo en vwo vanaf de eerste klas

Vakgebied en kerndoelen: Deze les vindt aansluiting bij vakken Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Filosofie en Kunstzinnige Oriëntatie. Daarnaast sluit dit materiaal aan bij het eindadvies van Platform Onderwijs2032. Zo draagt het bij aan Burgerschap en 21e eeuwse vaardigheden.

 

Sexting -"Just send it"

This lesson and accompanying film explores the issue of sexting. Through the toolkit activities students will understand the pressures on young people to take and share sexts and the consequences of doing so; exploring when actions have crossed the line. In addition to this there is clear signposting and advice on the law in relation to sexting and support in dealing with the pressure to send a sext. 

Bekijk de film (6 minuten) via deze link

Bij deze les praten en discussiëren leerlingen  zelf over groepsvorming, pesten en regels.

Verdeel je klas in (niet al te grote) groepen. Van tevoren op de grote vellen papier één van de drie thema’s:

  1. Hoe worden we dit jaar een sterke groep?
  2. Wat is pesten? (En wat is het niet?)
  3. Welke afspraken kunnen we als klas maken?

Geef elke groep een poster en laat ze over het thema praten en antwoorden op de poster schrijven met stift. Hierna laat je de posters roteren.

Na drie keer heeft iedereen elke poster gehad.

Het klinkt als het plot voor een film, maar het is echt gebeurd. De zaak kwam bekend te staan als de Facebookmoord, de eerste en laatste in Nederland. Facebook zou een van de plekken zijn geweest waar Joyce roddelde over Polly. Het is ook bekend dat Polly, Wesley en Jinhua in de Facebook-chat de moord hebben besproken. De vader van Joyce, die het overleefde, gaf daarom Facebook de schuld. Volgens hem lag het aan het sociale netwerk dat een – in zijn woorden – onbenullige ruzie kon uitgroeien tot moord.

Zie de aflevering behorende bij dit lesplan.

Opdrachten (download opdrachten ppt):

  • Geef per persoon op welke rol ze hebben (zie opdrachten ppt) voor afbeeldingen spelers:
    • Pester 
    • Meeloper/aanmoediger
    • Verdediger
    • Slachtoffer
    • Buitenstaander

       

      Bij elke rol worden tips bedacht door de kinderen, voorbeelden zijn:

Jongens, jullie verdienen een ijsje, zegt mama. Jullie zijn zo lief geweest! Robbie en Bobbie krijgen geld om een ijsje te kopen. Maar Bobbie heeft niet zo’n zin. Hij is niet zo vrolijk als Robbie. Robbie kijkt om zich heen.
Waar is zijn broertje gebleven? Wat wil die gemenerd van Bobbie? Zijn geld!

 

Bekijk met jouw klas deze aflevering van De Plaagmuur en bespreek hoe de kinderen zich voelen in de klas en wat zij geleerd hebben van deze aflevering.

 

Rocket and Sheriff Villanueva talk to children ages 4 to 9 about Bullying and what to do to STOP IT. Subjects include: What is bullying. Who you can talk to if you are Bullied. What you can do in different situations.

Together we can STOP BULLYING NOW.

Pagina's