Wij verzamelen nationaal & internationaal lesideëen, lesmaterialen & werkvormen om op een creatieve manier met Pesten & Online Pesten (cyberpesten) aan de slag te kunnen. Op dit moment staan er ruim 375 gratis les materialen, lesideëen, & werkvormen van diverse organisaties nationaal & internationaal die zich inzetten tegen pesten.
Neem ook een kijkje in onze kennisbank, ter inspiratie of om te downloaden: Handleidingen, Beleid & Factsheets (routekaarten, wegwijzers), Wetenschappelijke Onderzoeken, Posters Stop Pesten Nu, Bijlagen bij Lesmaterialen Pesten & Cyberpesten, Kleurplaten Stop Pesten Nu, Rebussen.
Allemaal suggesties om met je klas in gesprek te gaan over pesten, bijvoorbeeld voor de:
► Landelijke Dag tegen Pesten (jaarlijks 19 april) #dagtegenpesten
► Week tegen Pesten (in Nederland, 4e week van september) #weektegenpesten
► Kinderboeken met lesbrief
* Boek of E-book 'Stop, hou op!' Woezel en Pip - voor groep 1 t/m 4 boek + lesbrief
* E-book SuperDolfje uit reeks Dolfje Weerwolfje - voor groep 5, 6, 7 (les idee 40) + lesbrief
* Boek Midzomernachtdroom van Marieke Nijmanting - voor groep 7 en 8 (les idee 86) + lesbrief
► Boeken over Pesten
- * 0 tot 4 jaar Leesplein
- * 4 tot 6 jaar Leesplein
- * 6 tot 9 jaar Leesplein
- * 9 - 12 jaar Leesplein
- * 12+ Leesplein
► Liedjes - beluister ze hier Liedjes over Pesten
► Posters & zie overige Posters in het downloadcentrum
► YouTube Video's over Pesten en video's over Online Pesten
Heb jij ook een lesidee die jij graag wil delen zodat ook collega's in Nederland hier gebruik van kunnen maken? Mail deze dan naar redactie@stoppestennu.nl.
Check de disclaimer voor het gebruik van informatie op onze site.
Bully is een documentaire geproduceerd door Lee Hirsch uit de Verenigde Staten. De documentaire opent een venster in het leven van kinderen die het doelwit worden van pestgedrag.
Kunnen kinderen en jongeren van jouw groep terecht bij jou als ze een vraag hebben, een suggestie of een probleem? Vraag het hen nog eens extra met dit spelletje. Bekijk de stappen hieronder of download de pdf (61 kB).
Hoe goed kennen de kinderen en jongeren elkaar in jouw groep?
Wat is shame sexting? En wat is het verschil tussen sexting? Hoe kunnen we sexting als ‘fijn’ en ‘veilig’ gaan zien dat hoort bij de ontwikkeling van jongeren? Hoe speelt groepsdynamiek een rol bij online shaming? Kunnen we niet allemaal pleger zijn? Op welke manier spelen traditionele gendernormen hierin een rol? Hoe kan je victimblaming voorkomen? En hoe kan je als professional uiteindelijk bijdragen aan een leuke en veilige omgeving online?
Hoe maak je duidelijk dat pesten niet kan in jouw jeugbeweging, sportclub of speelplein? Doe dit spel met je groep, da's een goeie start!
Sexting is een hot topic. Op zich is er helemaal niets mis mee. Het is zelfs een normale fase binnen de seksuele ontplooiing van jongeren en past binnen het gezonde experimenteergedrag bij het ontdekken en onderzoeken van seksualiteit, wensen en grenzen. Zolang het gaat over vrijwillige uitwisseling van beelden of berichten en binnen een sfeer van wederzijds vertrouwen uiteraard. Maar in sommige gevallen loopt het mis. En wanneer het misloopt, loopt het grondig mis.
Voor leerlingen uit het secundair onderwijs.
Samenwerkingsspelen en vertrouwensspelen
Bij samenwerkingsspelletjes zijn de spelers op elkaar en op de groep aangewezen om een goed resultaat te bereiken. Op een speelse manier wordt de groep uitgedaagd om goed te functioneren. De spelers ontdekken dat ze elkaar nodig hebben om het spel tot een goed einde te brengen. Het zijn spelen zonder winnaars en verliezers: puur spel om het spel. Zulke spelen bevorderen een fijne groepssfeer waarbij de waarde van 'samen spelen' belangrijk is. Als de groepsnorm 'samenwerking' is, zal er minder gepest worden in je groep.
Pesten is een moeilijk, fragiel onderwerp. Kinderen die gepest worden kunnen dit als traumatisch ervaren en de rest van hun leven met zich meedragen. Daarnaast is pesten een ingewikkeld iets om vanaf de zijlijn mee te maken: wanneer grijp je in? Ook voor ouders is het vaak lastig om in te schatten hoe ze met pesterijen om moeten gaan. Een film over pesten kan dan helpen om te laten zien hoe je met treiterijen om kunt gaan en vooral: hoe je ze kunt overwinnen.
Voordat je start met een van de werkvormen kan je het beste eerst even kort victim blaming en sexting wat kaderen. Begin aan deze werkvorm door naar dit filmpje te kijken. Bevraag de jongeren daarna over wat ze gezien hebben:
INLEIDENDE OPDRACHTEN
Doelgroep: 12-18 jaar
Tijd: 10 tot 20 min
Materiaal: smartphone, tablet of computer, internetverbinding, beamer (eventueel)
1. Kennismaking en losmakertje
De deelnemers vormen één grote kring en overlopen kort alle namen. Daarna wordt de kring in twee kleinere, gelijke kringen ingedeeld. Het is de bedoeling dat tegelijkertijd de beide kringen worden afgelopen op de volgende manier: iemand begint en gooit de bal naar iemand anders (vb. Yente) in de kring en zegt ‘Ik gooi de bal naar Yente’, wanneer het juist is gooit Yente de bal naar iemand (vb. Celine) anders in de kring en zegt ‘Ik gooi de bal naar Celine’, enz. De bal moet aan een snel tempo worden verder gegooid en niet terug naar dezelfde persoon.
CATFISHING
Catfishing is opzettelijk mensen bedriegen via sociale media (Facebook, WhatsApp, games...). De pleger in kwestie doet zich voor als iemand anders door een nepprofiel aan te maken. Zo misleidt hij of zij de persoon aan de andere kant. De redenen daarvoor zijn heel uiteenlopend:
- Om een seksuele of romantische relatie aan te gaan met mensen.
- Om foto’s en video’s van bepaalde mensen te zien/krijgen.
Die foto’s en video’s kunnen voor allerlei dingen gebruikt worden: verkopen, ze op bepaalde websites plaatsen, enz.
Om de talenten van je klasgenoten zichtbaar te maken en om de sfeer in je klas te verbeteren:
Hoe pak je het aan?
Laat elke klasgenoot een leuke foto van zichzelf meebrengen. Je kan ook een fotoshoot in de klas organiseren en de foto’s laten printen op het secretariaat.
Maak een lijstje van de vakken die jullie hebben. Druk de lijstjes van andere talenten af, voor elke leerling eentje.
Lesdoelen
- De student kan de term sexting, cyberpesten, identiteitsfraude uitleggen aan de hand van voorbeelden;
- De student kan beschrijven wat de gevolgen zijn van sexting, cyberpesten, identiteitsfraude;
- De student weet wat je kunt doen tegen sexting, cyberpesten, identiteitsfraude.
Lesson plan looking at watching and sharing videos online for young people under the age of 13.
Download lesboek (docenten & jongeren) hier
Inleiding: de hele groep speelt een rol bij pesten
Kinderen die pesten, doen dat meestal omdat ze aan anderen willen laten zien hoe cool en stoer ze zijn. Pesten gebeurt daarom bijna altijd als er ook andere kinderen bij aanwezig zijn. Zij vormen het publiek. De reactie van het publiek is heel belangrijk. Als het publiek lacht of de pester aanmoedigt dan heeft de pester het gevoel dat hij of zij inderdaad heel cool en stoer is.
Zin in een tof spel dat jullie 12-14-jarigen uitdaagt om een sterkere groep te worden? Download de handleiding en het materiaal.
Lees alles even door. En voor je het weet, ben je aan het spelen.
INTRO VOOR SPELBEGELEIDERS
Hoi spelbegeleiders!!
Korte samenwerkingsopdrachten om de sfeer te verbeteren.
Doelstelling: De sfeer in de groep verbeteren.
De stoel
Iedereen staat op een stoel. Er is één stoel extra. Geef steeds de laatste stoel door naar voor. Zo kan iedereen een plaats naar voor stappen en is de laatste stoel weer vrij. Mogelijk kan je heel het lokaal rond gaan. Je kunt de extra stoel ook weglaten om het moeilijker te maken, want dan moeten ze met twee op één stoel gaan staan.
De nieuwe vlam van de slimme maar onzekere Laura daagt haar uit om een sexy foto van zichzelf op te sturen. De foto lekt uit en Laura's wereld stort in. Terwijl ze het mikpunt wordt van pesterijen, probeert Laura te achterhalen wie een gevaarlijk spel met haar speelt. Om alle afleveringen achter elkaar te kijken scroll dan direct naar de laatste video in dit bericht.
- Wat vind je ervan?
- Wie vertelt het verhaal?
- Pestkop?
- Gepeste?
- Meeloper?
- Hoe zou je de gepeste best kunnen helpen?
- Wat kan de gepeste doen of wat mag de gepeste helemaal niet doen?
Het verhaal van Janneke
Zit jij in de jeugdbeweging, ben je actief op een speelplein of begeleid je kinderen op een andere manier in de vrije tijd?
Spel tegen pesten
- 10-25 deelnemers
- 6-16 jaar
- 20-30 minuten
- Materiaal: touw, 2 blinddoeken, megafoon of kegel
Dit spel maakt pesten bespreekbaar.
Een energizer gekozen van de poster? Bekijk hier de speluitleg en … play!
Smartie the Penguin
An online story for 3 to 7 year olds.
Maak rode (niet waar) en groene kaartjes (waar) voor iedere leerling. Noem de stelling en laat ze een keuze maken:
Activity: The Wall of Caring
Objective: The wall of caring is designed to help students participate in acts of kindness and caring while building a safe space around those topics.
Lesson Instructor: Teacher, school social worker or guidance counselor.
Materials:
1 You Matter Care Card per student [Download]
Colorful pens or markers
Stickers, glitter, glue, tape (all optional to decorate the card)
Procedure:
Ons lespakket met thema “Buitensluiten? Uitgesloten! bestaat uit 2 delen:
Informatie over buitensluiten als vorm van pestgedrag (deel 1). Dit kan gebruikt worden om dit probleem met jongeren op uw school bespreekbaar te maken. Wat is het, wat is de impact en hoe kun je het tegengaan?
Les ideeën (deel 2): Cartoons rondom het stoppen van buitensluiting & Whatsup?
Lesdoelen
- De student kan aan het einde van de les uitleggen wat de verschillen zijn tussen offline en online gedrag;
- De student kan aan het einde van de les uitleggen wat de self-presentation-bias is;
- De student kan aan het einde van de les uitleggen wat de commitment & consistency theorie inhoudt.
De studenten weten wat er verstaan wordt onder pesten en cyberpesten, maar zien eigen gedrag of van naasten niet snel als negatief gedrag.
Introductie
Bekijk met de hele groep dit liedje Als je wordt gepest van Kinderen voor Kinderen, laat de kinderen goed de tekst lezen van het liedje en vraag wat zij denken bij het lezen van die tekst (download de songtekst). Speel dan nog een keer dit lied af.
Activity – Wrinkled Wanda – On chart paper, have the participants trace an outline of a full body person.
Vak: maatschappijleer. Het is fijn om onderdeel te zijn van een groep. Maar wat nou als die groep je niet accepteert of buitensluit? De Amerikaanse psycholoog Kip Williams doet hier al 20 jaar onderzoek naar. Hij kwam erachter dat iemand die buitengesloten wordt echte pijn voelt. We denken vaak dat iemand negeren minder erg is dan pesten of geweld, maar dat is niet zo. Daarom probeert de organisatie Critical Mass Nederlandse scholieren hierover voor te lichten.
A practical campaign toolkit to address the issue of online sexual harassment amongst young people aged 13 – 17 years. Step Up, Speak Up! Includes a range of resources for young people and the professionals who work with them, including teachers, pastoral teams, senior school leadership and police forces.
Twee activiteiten :
1. Klassengesprek, doel: De kinderen laten nadenken en praten over pester zijn
2. Zo ziet hij/zij eruit!, doel: De kinderen laten nadenken of / hoe iemand die gepest wordt er anders uitziet.
1. Klassengesprek
Doel De kinderen laten nadenken en praten over pester zijn.
Activiteit
Misschien denk je dat alleen mensen elkaar pesten, maar dat is niet waar. Ook in de dierenwereld wordt gepest. Dat is vooral goed te zien bij chimpansees. Je kunt apen zelfs vergelijken met een schoolklas.
Video Zo gaat pesten in de dierenwereld
Zeg tegen de leerlingen:
Al zo lang als er mensen zijn wordt er gepest. Nu dus, maar vroeger ook. En ja, vroeger was er niet veel aandacht voor het probleem. Het gebeurde gewoon, overal waar mensen samenleefden. Maar in deze tijd, jullie tijd, wordt er veel meer over gesproken. Het gaat erover in boeken, toneelstukken, muziek en in films. En pesten is de laatste jaren ook regelmatig in het nieuws.
Lesson Plan Activity
1: “Only for Me” is suggested for learners aged 6‐9
2: “The Big Bad Divider” is suggested for learners aged 9‐12
3: “Mixing it up” is suggested for learners aged 13 and above
4: “What Are They Thinking?” is suggested for learners aged 13 and above
Each year, the world celebrates the International Day Against Homophobia and Transphobia (IDAHO) on May 17th.
Songtekst - Kijk Niet Weg
Kijk Niet Weg - Flexe Meiden feat. Flexe Gasten
Opdracht
Empowerment Spiral
The Empowerment Spiral gives students a way to go about making choices, through Awareness, Analysis, Reflection and Action. Each lesson features steps in the Empowerment Spiral; labeling these steps helps students connect to why they are engaged in a particular activity during the lesson. You will find that each segment of the lesson refers to the skills in the empowerment spiral that are used in that particular segment.
De studenten besloten om een campagne te ontwikkelen tegen online haat ' Lief or Leave. Zij ontwikkelde hiervoor diverse materialen, zoals TikToks, post op Instagram en onderstaande poster.
Pixelshit
In 6 afleveringen van deze kinderpodcast gebaseerd op waargebeurde verhalen volg je jongeren die online in de problemen komen. Als pesten online verder gaat ben je nergens meer veilig… Check ook Zapp.nl/mijnpestverhaal (https://www.zapp.nl/programmas/mijn-pestverhaal).
YouTuber Nikkie de Jager van NikkieTutorials bekend dat ze transgender is. Dit deed ze in een emotionele video, waarin ze ook aangaf dat ze gechanteerd is. De video werd ontzettend vaak bekeken en er werd ook veel op gereageerd.
Wij hebben zelf een buddy-bankje gemaakt en vervolgens geopend op het plein.
Helpwanted.nl heeft voor docenten een digitaal lespakket ontwikkeld (ook geschikt voor digibord) als hulpmiddel bij lessen over internet veiligheid. Het lespakket bestaat uit drie lessen over:
- Grooming
- Sexting
- Sextortion
Jonger dan 26 jr? Advies over:
Lesson plans, quick activities, a quiz and teaching guide designed to explore problematic online sexual behaviour with 9-12 year olds.
This peer led drama workshop is designed for older students (16 – 17 years) to lead and facilitate with younger students (13 – 15 years). Young people will explore what online sexual harassment is, when, where and how it happens, and discuss key reporting strategies.
Bekijk de video Reünie van Snelle en zing mee met de lyrics. Vraag aan de leerlingen om goed op te letten om te kijken wat ze allemaal zien in de bijbehorende videoclip.
Spel buitengesloten
Vier kinderen op de gang. Deze kinderen moeten er wel tegen kunnen, dat ze even buitengesloten worden.
Denk daar aan bij het uitkiezen van de kinderen. Vertel ze dat we een spel gaan doen.
Je spreekt met de kinderen in de klas af hoe het spel gaat. Ze instrueren dat ze de anderen moeten mijden / overslaan.
Benodigdheden:
Een onderdeel van pesten tegen gaan is goed zichtbaar zijn op allerlei terreinen dat je pesten niet accepteert. In onze kennisbank, hebben wiji voor jullie allemaal gratis Posters, Rebussen, Kleurplaten, Tegeltjeswijsheden geplaatst om uit te printen en op te hangen in jouw school, sportclub, vereniging, kantoor of bejaardentehuis.
Buitensluiten, wat is dat eigenlijk?
“Buitensluiten is kort gezegd een situatie waarbij één persoon (of een bepaalde groep in het geval van discriminatie) de toegang wordt ontzegd tot het wij-gevoel. Jij hoort niet bij ons!