Prentenboek ‘Grapje!’ geschreven door Roxeanne Hazes
Wij verzamelen nationaal & internationaal lesideëen, lesmaterialen & werkvormen om op een creatieve manier met Pesten & Online Pesten (cyberpesten) aan de slag te kunnen. Op dit moment staan er ruim 410 gratis les materialen, lesideëen, & werkvormen van diverse organisaties nationaal & internationaal die zich inzetten tegen pesten.
Neem ook een kijkje in onze kennisbank, ter inspiratie of om te downloaden: Handleidingen, Beleid & Factsheets (routekaarten, wegwijzers), Wetenschappelijke Onderzoeken, Posters Stop Pesten Nu, Bijlagen bij Lesmaterialen Pesten & Cyberpesten, Kleurplaten Stop Pesten Nu, Rebussen. Allemaal suggesties om met je klas in gesprek te gaan over pesten, bijvoorbeeld voor de:
► Landelijke Dag tegen Pesten (jaarlijks 19 april) #dagtegenpesten
► Week tegen Pesten Nationaal & Internationaal
► Kinderboeken + Les(Materiaal)
* NIEUW Prentenboek Grapje Ziva, de zebra zonder strepen wordt gepest + Handleiding + (Les)Materiaal voor groep 1 t/m 4 (eind augustus 2022 beschikbaar) - Week tegen Pesten 2022
* Prentenboek of E-book 'Stop, hou op!' Woezel en Pip - voor groep 1 t/m 4 boek + lesbrief
* NIEUW Lespakket Dolfje Weerwolfje 'Grapje' + lespakkat voor groep 5, 6, 7 (les idee 411) - Week tegen Pesten 2022
* Week tegen Pesten 'Grapje' 2022* E-book SuperDolfje uit reeks Dolfje Weerwolfje - voor groep 5, 6, 7 (les idee 40) + lesbrief
* Boek Midzomernachtdroom van Marieke Nijmanting - voor groep 7 en 8 (les idee 86) + lesbrief
► Boeken over Pesten
0-4 jaar | 4-6 jaar | 6-9 jaar |
9-12 jaar | 12+ |
► Films over Pesten + (Les)Materialen
- Film Mina Moes (BO - groep 3 en 4)
- Film Boskampi's + lesmateriaal (groep 7 & 8 + klas 1)
- Documentaire Bully + interactieve iBook (VO-scholen)
- Film 'Pisnicht the movie' en lesmateriaal soms als grapje vakers als scheldwoord (VO-scholen)
- Film Skip en de Rythm Rangers + lesmateriaal (VO-scholen)
- Film Spijt (VO-scholen)
► Posters
- Posters & zie overige Posters in het downloadcentrum
► YouTube Video's
- over Pesten en video's over Online Pesten en Liedjes over Pesten
Heb jij ook een lesidee die jij graag wil delen zodat ook collega's in Nederland hier gebruik van kunnen maken? Mail deze dan naar redactie@stoppestennu.nl.
Check de disclaimer voor het gebruik van informatie op onze site.
groep 1 t/m 4
* Lesm
Jommeke en zijn vrienden vertrekken op kamp. Het feit dat Kwak en Boemel meegaan om te koken, kan de pret niet drukken. Iedereen is blij dat ze eindelijk op kamp mogen. Iedereen? Toch niet helemaal. Saar, het nieuwe vriendinnetje van Annemieke, lijkt wat moeite te hebben om zich te integreren in de groep. Maar ligt dat wel aan haar, of is er meer aan de hand?
Met behulp van dit lespakket gaat jouw klas samen met Dolfje Weerwolfje (en zijn vrienden) met het thema aan de slag. De Week Tegen Pesten vindt dit jaar van 26 tot en met 30 september 2022 plaats. Het thema van dit jaar is Grapje! Moet toch kunnen?!
Deze Week tegen Pesten 2022 staat in het teken van 'Grapje! Moet toch kunnen?!' Er zijn een paar suggesties om met jouw groep te werken we aan het onderwerp ‘Grapje, plagen, pesten’ van Goed Gedaan. Wanneer je het grapje niet leuk vindt je dit duidelijk moet aangeven door ’hou op!’ te zeggen. Vervolgens controleer je of de ander je gehoord heeft en zal de ander ermee stoppen. Dat pesten betekent dat wanneer steeds hetzelfde kind wordt vernederd en buitengesloten.
Zolang er films over kinderen en tieners bestaan, wordt pesten op het scherm afgebeeld. Ondanks de overvloed aan films met scènes van pesten, is het relatief zeldzaam dat een film laat zien hoe, of zelfs of, een geval van pesten wordt opgelost. Ook zeldzaam zijn afbeeldingen van positieve acties, van de kant van leeftijdsgenoten of volwassenen, die dienen om het doelwit van pesten te ondersteunen. Filmmakers zijn zeker niet verantwoordelijk voor het bedenken van praktische oplossingen voor het probleem van pesten binnen de context van hun verhalen.
Een groep vmbo-leerlingen bevindt zich in situaties die hen overrompelen en laten zien wat de gevolgen zijn van het nemen van slechte online beslissingen. Studenten begrijpen de verschillen en overeenkomsten van online en persoonlijke interacties en hoe ze hun privacy en veiligheid online kunnen beschermen. Studenten zullen ook kritisch nadenken over de tijd die ze online doorbrengen en begrijpen hoe belangrijk het is om een evenwichtige levensstijl te leiden. (vertaling Google translate)
We verkennen grenzen van de grap in Nederland. Het lijkt steeds moeilijker te worden om grappen te maken zonder dat bepaalde mensen zich meteen beledigd voelen. Waar mag je in Nederland eigenlijk nog om lachen? En waar ligt de grens?
Je maakt een grap: je buurman lacht heel hard maar je buurvrouw wordt woedend en loopt weg. Wat voor de een humor is, kan voor een ander kwetsend zijn. Waar ligt de grens van de grap?
Ga in gesprek met leerlingen (Age: Adult / Young adult) over grapjes, humor en taal. Duur: 45–60 minutes.
Preview lessonmaterial and audio
Warmer - Below are the names of some types of comedy found on TV. Match up the names on the left, to their descriptions on the right.
Het begon met sissen achter mijn rug en stiekem wijzen. Zomaar van de ene op de andere dag. Victorine is gaan geloven dat de kinderen in haar klas gelijk hebben. Dat zij anders is en geen succes. Hoe doen al die kinderen dat toch: leuk zijn? vraagt Victorine zich af. Ze piekert zich suf, maar durft het aan geen mens te vertellen. De poes en de boom in de straat proberen haar te helpen. Pas als de zomervakantie aanbreekt, keert de rust terug. Victorine geniet van haar vrijheid. Ze ontdekt wie zij is en dat dat precies de bedoeling is! over het thema
Geschikt voor in-school, naschoolse of community clubs. Meest geschikt voor klaslokaal of binnenomgeving. Doelstelling/doelen: Er zijn veel soorten pesterijen. Hoe bepaal je wat erger of schadelijker is? Deze oefening onderzoekt de soorten pestgedrag en moedigt de deelnemers aan om ze, hun betekenis en hun impact te bespreken.
Joking, Teasing or Bullying? Students will distinguish the difference between joking, teasing and bullying and understand how joking, teasing and bullying can strengthen or weaken relationships. Lesson Background for Teachers This lesson builds on previous lessons in this unit.
Key Terms for Students
Consider writing key terms on the board before class to introduce vocabulary and increase understanding.
JOKING
Over de Streep (met voorbeeldvragen)
“Over de Streep” is een werkvorm die een aantal jaar geleden veel op televisie getoond werd in het Amerikaanse programma voor jongeren genaamd “Challenge Day”. Het heeft als doel om jongeren meer bewust te laten worden van hun gedrag. Hugo vondt, met name, het laatste proces ‘Cross the line’ erg krachtig en mooi en heeft deze werkvorm opgenomen in zijn repertoire. In het TV programma is er altijd veel emotie rondom heftige thema’s als scheiding en verlies.
- Wat vind je ervan?
- Wie vertelt het verhaal?
- Pestkop?
- Gepeste?
- Meeloper?
- Hoe zou je de gepeste best kunnen helpen?
- Wat kan de gepeste doen of wat mag de gepeste helemaal niet doen?
Het verhaal van Janneke
Soms als grapje, vaker als scheldwoord. Zelden als compliment. Watje. Homootje. Flikker. Pisnicht. Homo’s horen deze woorden hun hele leven. Soms als grapje, vaker als scheldwoord. Zelden als compliment. Terwijl er druk discussie wordt gevoerd over 'of je nog wel alles mag zeggen in dit land', onderzoekt Nicolaas wat de impact is van deze woorden op (jonge) homo’s. Bekijk de Pisnicht The Movie op NPO 3
Bully is een documentaire geproduceerd door Lee Hirsch uit de Verenigde Staten. De documentaire opent een venster in het leven van kinderen die het doelwit worden van pestgedrag.
Kunnen kinderen en jongeren van jouw groep terecht bij jou als ze een vraag hebben, een suggestie of een probleem? Vraag het hen nog eens extra met dit spelletje. Bekijk de stappen hieronder of download de pdf (61 kB).
Hoe goed kennen de kinderen en jongeren elkaar in jouw groep?
Wat is shame sexting? En wat is het verschil tussen sexting? Hoe kunnen we sexting als ‘fijn’ en ‘veilig’ gaan zien dat hoort bij de ontwikkeling van jongeren? Hoe speelt groepsdynamiek een rol bij online shaming? Kunnen we niet allemaal pleger zijn? Op welke manier spelen traditionele gendernormen hierin een rol? Hoe kan je victimblaming voorkomen? En hoe kan je als professional uiteindelijk bijdragen aan een leuke en veilige omgeving online?
Hoe maak je duidelijk dat pesten niet kan in jouw jeugbeweging, sportclub of speelplein? Doe dit spel met je groep, da's een goeie start!
Sexting is een hot topic. Op zich is er helemaal niets mis mee. Het is zelfs een normale fase binnen de seksuele ontplooiing van jongeren en past binnen het gezonde experimenteergedrag bij het ontdekken en onderzoeken van seksualiteit, wensen en grenzen. Zolang het gaat over vrijwillige uitwisseling van beelden of berichten en binnen een sfeer van wederzijds vertrouwen uiteraard. Maar in sommige gevallen loopt het mis. En wanneer het misloopt, loopt het grondig mis.
Voor leerlingen uit het secundair onderwijs.
Samenwerkingsspelen en vertrouwensspelen
Bij samenwerkingsspelletjes zijn de spelers op elkaar en op de groep aangewezen om een goed resultaat te bereiken. Op een speelse manier wordt de groep uitgedaagd om goed te functioneren. De spelers ontdekken dat ze elkaar nodig hebben om het spel tot een goed einde te brengen. Het zijn spelen zonder winnaars en verliezers: puur spel om het spel. Zulke spelen bevorderen een fijne groepssfeer waarbij de waarde van 'samen spelen' belangrijk is. Als de groepsnorm 'samenwerking' is, zal er minder gepest worden in je groep.
Pesten is een moeilijk, fragiel onderwerp. Kinderen die gepest worden kunnen dit als traumatisch ervaren en de rest van hun leven met zich meedragen. Daarnaast is pesten een ingewikkeld iets om vanaf de zijlijn mee te maken: wanneer grijp je in? Ook voor ouders is het vaak lastig om in te schatten hoe ze met pesterijen om moeten gaan. Een film over pesten kan dan helpen om te laten zien hoe je met treiterijen om kunt gaan en vooral: hoe je ze kunt overwinnen.
Voordat je start met een van de werkvormen kan je het beste eerst even kort victim blaming en sexting wat kaderen. Begin aan deze werkvorm door naar dit filmpje te kijken. Bevraag de jongeren daarna over wat ze gezien hebben:
INLEIDENDE OPDRACHTEN
Doelgroep: 12-18 jaar
Tijd: 10 tot 20 min
Materiaal: smartphone, tablet of computer, internetverbinding, beamer (eventueel)
1. Kennismaking en losmakertje
De deelnemers vormen één grote kring en overlopen kort alle namen. Daarna wordt de kring in twee kleinere, gelijke kringen ingedeeld. Het is de bedoeling dat tegelijkertijd de beide kringen worden afgelopen op de volgende manier: iemand begint en gooit de bal naar iemand anders (vb. Yente) in de kring en zegt ‘Ik gooi de bal naar Yente’, wanneer het juist is gooit Yente de bal naar iemand (vb. Celine) anders in de kring en zegt ‘Ik gooi de bal naar Celine’, enz. De bal moet aan een snel tempo worden verder gegooid en niet terug naar dezelfde persoon.
CATFISHING
Catfishing is opzettelijk mensen bedriegen via sociale media (Facebook, WhatsApp, games...). De pleger in kwestie doet zich voor als iemand anders door een nepprofiel aan te maken. Zo misleidt hij of zij de persoon aan de andere kant. De redenen daarvoor zijn heel uiteenlopend:
- Om een seksuele of romantische relatie aan te gaan met mensen.
- Om foto’s en video’s van bepaalde mensen te zien/krijgen.
Die foto’s en video’s kunnen voor allerlei dingen gebruikt worden: verkopen, ze op bepaalde websites plaatsen, enz.
Om de talenten van je klasgenoten zichtbaar te maken en om de sfeer in je klas te verbeteren:
Hoe pak je het aan?
Laat elke klasgenoot een leuke foto van zichzelf meebrengen. Je kan ook een fotoshoot in de klas organiseren en de foto’s laten printen op het secretariaat.
Maak een lijstje van de vakken die jullie hebben. Druk de lijstjes van andere talenten af, voor elke leerling eentje.
Lesdoelen
- De student kan de term sexting, cyberpesten, identiteitsfraude uitleggen aan de hand van voorbeelden;
- De student kan beschrijven wat de gevolgen zijn van sexting, cyberpesten, identiteitsfraude;
- De student weet wat je kunt doen tegen sexting, cyberpesten, identiteitsfraude.
Lesson plan looking at watching and sharing videos online for young people under the age of 13.
Download lesboek (docenten & jongeren) hier
Inleiding: de hele groep speelt een rol bij pesten
Kinderen die pesten, doen dat meestal omdat ze aan anderen willen laten zien hoe cool en stoer ze zijn. Pesten gebeurt daarom bijna altijd als er ook andere kinderen bij aanwezig zijn. Zij vormen het publiek. De reactie van het publiek is heel belangrijk. Als het publiek lacht of de pester aanmoedigt dan heeft de pester het gevoel dat hij of zij inderdaad heel cool en stoer is.
Zin in een tof spel dat jullie 12-14-jarigen uitdaagt om een sterkere groep te worden? Download de handleiding en het materiaal.
Lees alles even door. En voor je het weet, ben je aan het spelen.
INTRO VOOR SPELBEGELEIDERS
Hoi spelbegeleiders!!
Korte samenwerkingsopdrachten om de sfeer te verbeteren.
Doelstelling: De sfeer in de groep verbeteren.
De stoel
Iedereen staat op een stoel. Er is één stoel extra. Geef steeds de laatste stoel door naar voor. Zo kan iedereen een plaats naar voor stappen en is de laatste stoel weer vrij. Mogelijk kan je heel het lokaal rond gaan. Je kunt de extra stoel ook weglaten om het moeilijker te maken, want dan moeten ze met twee op één stoel gaan staan.
De nieuwe vlam van de slimme maar onzekere Laura daagt haar uit om een sexy foto van zichzelf op te sturen. De foto lekt uit en Laura's wereld stort in. Terwijl ze het mikpunt wordt van pesterijen, probeert Laura te achterhalen wie een gevaarlijk spel met haar speelt. Om alle afleveringen achter elkaar te kijken scroll dan direct naar de laatste video in dit bericht.
Zit jij in de jeugdbeweging, ben je actief op een speelplein of begeleid je kinderen op een andere manier in de vrije tijd?
Spel tegen pesten
- 10-25 deelnemers
- 6-16 jaar
- 20-30 minuten
- Materiaal: touw, 2 blinddoeken, megafoon of kegel
Dit spel maakt pesten bespreekbaar.
Een energizer gekozen van de poster? Bekijk hier de speluitleg en … play!
Smartie the Penguin
An online story for 3 to 7 year olds.
Join in with Mummy Penguin’s song and follow the adventures of Smartie the Penguin as he learns how to be safe on the internet.
Maak rode (niet waar) en groene kaartjes (waar) voor iedere leerling. Noem de stelling en laat ze een keuze maken:
Activity: The Wall of Caring
Objective: The wall of caring is designed to help students participate in acts of kindness and caring while building a safe space around those topics.
Lesson Instructor: Teacher, school social worker or guidance counselor.
Materials:
1 You Matter Care Card per student [Download]
Colorful pens or markers
Stickers, glitter, glue, tape (all optional to decorate the card)
Procedure:
Ons lespakket met thema “Buitensluiten? Uitgesloten! bestaat uit 2 delen:
Informatie over buitensluiten als vorm van pestgedrag (deel 1). Dit kan gebruikt worden om dit probleem met jongeren op uw school bespreekbaar te maken. Wat is het, wat is de impact en hoe kun je het tegengaan?
Les ideeën (deel 2): Cartoons rondom het stoppen van buitensluiting & Whatsup?
Lesdoelen
- De student kan aan het einde van de les uitleggen wat de verschillen zijn tussen offline en online gedrag;
- De student kan aan het einde van de les uitleggen wat de self-presentation-bias is;
- De student kan aan het einde van de les uitleggen wat de commitment & consistency theorie inhoudt.
De studenten weten wat er verstaan wordt onder pesten en cyberpesten, maar zien eigen gedrag of van naasten niet snel als negatief gedrag.
Introductie
Bekijk met de hele groep dit liedje Als je wordt gepest van Kinderen voor Kinderen, laat de kinderen goed de tekst lezen van het liedje en vraag wat zij denken bij het lezen van die tekst (download de songtekst). Speel dan nog een keer dit lied af.
Activity – Wrinkled Wanda – On chart paper, have the participants trace an outline of a full body person.