Overheid lanceert online loket voor slachtoffers misdrijf | Stop Pesten NU

Overheid lanceert online loket voor slachtoffers misdrijf

Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft in samenwerking met diverse organisaties een online portaal opgericht voor de slachtoffers van een misdrijf. Op de website MijnSlachtofferzaak.nl vinden zij alle berichten, rapporten en andere vormen van communicatie tussen verschillende instanties op één plek. Niet alleen wordt alles overzichtelijk bewaard, maar slachtoffers kunnen tevens het verloop van een zaak volgen.

Dat schrijven de Rijksoverheid en het Openbaar Ministerie in een persbericht.

Alle correspondentie van een zaak op één centrale plek

Een beroving, geweldsmisdrijf, diefstal, seksueel geweld, cyberpesten: slachtoffers gaan vaak door een emotionele hel om het misdrijf te verwerken en een plaats te geven in hun leven. Dat ze in sommige gevallen ook met tal van instanties te maken krijgen die hulp proberen te bieden, maakt dit proces er niet altijd makkelijker op. Zeker niet als het om een groot aantal instellingen gaat. En als slachtoffers dan iets willen weten over hun zaak, dan is het door het woud aan instanties lastig om daar een antwoord op te krijgen.

Genoeg is genoeg, zegt het ministerie van Justitie en Veiligheid vandaag. Om slachtoffers te ontzorgen heeft het ministerie in samenwerking met de politie, het Openbaar Ministerie, Slachtofferhulp Nederland, Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en Schadefonds Geweldsmisdrijven een online loket opgericht: MijnSlachtofferzaak.nl. Daar kunnen slachtoffers berichten van de betrokken organisaties bij hun zaak eenvoudig terugvinden. Aan de hand van een tijdlijn zien ze in een oogopslag het verloop van de zaak.

‘Weer een stap gezet om slachtoffers te ontzorgen’

Volgens Sander Dekker, minister voor Rechtsbescherming, is het een goede zaak dat slachtoffers voortaan bij één online loket terecht kunnen met hun vragen over hun zaak. “Slachtoffers van bijvoorbeeld geweld, fraude of stalking hebben al genoeg aan hun hoofd”, zo stelt de minister. “Ze krijgen te maken met verschillende organisaties die allemaal hun eigen stukje informatie sturen waardoor je al snel het overzicht kan kwijtraken. We moeten het voor slachtoffers makkelijker maken in plaats van moeilijker. Daarom ben ik blij dat we met MijnSlachtofferzaak weer een extra stap hebben kunnen zetten om die mensen met een heftige ervaring een beetje te ontzorgen.”

Ramon Arnhem, districtschef politie IJsselland, vult de minister aan. “Wij vinden het als politie belangrijk dat slachtoffers snel geïnformeerd worden over hun zaak. Er kunnen vragen zijn als: heeft de politie al onderzoek gedaan? Is er al een verdachte in beeld? Is er misschien al een verdachte opgepakt? Vragen die het slachtoffer bezighouden. Wij zijn in ieder geval blij dat we, niet meer alleen als politie, maar nu samen met onze partners in het veiligheidsdomein een digitaal loket hebben gecreëerd waar slachtoffers al hun informatie in één keer kunnen terugvinden. ”

De districtschef benadrukt dat het online loket niet alleen belangrijk is voor slachtoffers, omdat het hen rust biedt. Ook voor de politie is het digitale portaal van belang om hun dienstverlening te verbeteren en verder te professionaliseren.

Online portaal verbetert de positie van slachtoffers in het strafproces

Om in te loggen op MijnSlachtofferzaak.nl hebben gebruikers een DigiD nodig. De correspondentie met de betrokken organisaties, informatie over de rechten van slachtoffers, de hulp die zij kunnen krijgen en wat de verschillende organisaties voor slachtoffers doen: alle informatie staat centraal en overzichtelijk bij elkaar.

De Justitiële Informatiedienst verzorgt de techniek achter het portaal. Medewerkers houden de laatste technologische ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Ze bekijken of het in de toekomst mogelijk is om extra functionaliteiten te ontwikkelen voor het digitale loket, en of nabestaanden van het slachtoffer van een dodelijk geweldsdelict via het portaal de zaak kunnen volgen.

De ontwikkeling van MijnSlachtofferzaak.nl is onderdeel van de Meerjarenagenda Slachtofferbeleid van het ministerie van Justitie en Veiligheid om de positie van slachtoffers in het strafproces te verbeteren. Daarin staan plannen zoals een verschijningsplicht voor verdachten van ernstige gewelds- en zedenmisdrijven en spreekrecht voor slachtoffers tijdens tbs-verlengingszittingen. Daarnaast heeft de politie onlangs meer personeel toegewezen gekregen om slachtoffers de bescherming te geven die ze nodig hebben. Een andere ambitie van de Meerjarenagenda is om het aantal slachtoffercoördinatoren die ondersteuning bieden tijdens een strafzaak te verdubbelen.

 

U bent slachtoffer bent geworden van een misdrijf, en zo bent u ongewild in een ongewenste situatie beland. Verschillende organisaties werken samen om uw zaak te behandelen. U zult van hen berichten ontvangen via e-mail en post. Op deze site logt u in met uw DigiD en vindt u deze berichtgeving in één digitaal overzicht.

Wat zie ik als ik inlog?

Op uw persoonlijke tijdlijn ziet u per betrokken organisatie de actuele stand van uw zaak (gestart op of na 1 februari 2020). Elk bericht gaat over de voortgang in uw zaak of over het contact dat u met een van de organisaties hebt gehad. In elk bericht staan de contactgegevens van de organisatie die het bericht heeft gestuurd, zodat u desgewenst rechtstreeks contact kunt opnemen. 

In MijnSlachtofferzaak vindt u verder informatie over uw rechten als slachtoffer, de hulp die u kunt krijgen en de diensten die de verschillende organisaties aanbieden. Ook vindt u er de antwoorden op veel gestelde vragen.

De volgende organisaties leveren informatie aan MijnSlachtofferzaak:

  • Politie
  • Slachtofferhulp Nederland
  • Openbaar Ministerie
  • Schadefonds Geweldsmisdrijven
  • Centraal Justitieel Incassobureau

Is MijnSlachtofferzaak privé?

Het overzicht van uw zaak is alleen voor u toegankelijk. U logt veilig in met DigiD. Medewerkers van de helpdesk vragen nooit uw gebruikersnaam en wachtwoord. Niet via telefoon, e-mail of op een andere manier.

Hoe is de toegang tot MijnSlachtofferzaak geregeld?

De toegang is geregeld via DigiD. U kunt op twee manieren inloggen met uw DigiD:

  • DigiD via een sms-code
  • DigiD app

Hebt u nog geen DigiD? Vraag die dan eerst aan via de website van DigiD. Daar vindt u ook meer informatie over het inloggen met DigiD

Internetbrowser

Wanneer u gebruikt maakt van een oude browser is mogelijk niet alle functionaliteit van deze website beschikbaar. In dat geval raden wij u aan over te schakelen naar een nieuwere versie, of over te stappen naar een andere browser.