PO groep 5-8 voorleesverhaal over pesten Het verhaal van moed en vriendschap | Stop Pesten NU

PO groep 5-8 voorleesverhaal over pesten Het verhaal van moed en vriendschap

De uitdaging

In het kleine, kleurrijke dorpje Regenboogland, woonde een groep vrolijke kinderen. Onder hen waren Emma, Lucas, en hun vriendje, de kleine vos Vinnie. Ze speelden elke dag samen na school, bouwden hutten en deelden geheimen. Maar op een dag veranderde alles.

Een nieuw kind, Max, kwam in hun klas. Max voelde zich alleen en begreep niet hoe hij vrienden moest maken. In plaats van te vragen of hij mee mocht doen, begon hij de anderen te plagen. Hij noemde Emma's tekeningen lelijk en lachte om Lucas' bril. Vinnie, de vos, probeerde Max te benaderen, maar Max joeg hem weg.

De kinderen voelden zich verdrietig en bang. Emma tekende niet meer en Lucas verstopte zijn bril. Ze snapten niet waarom Max zo deed.

 

Het geheim ontdekt

Op een dag besloot Vinnie Max te volgen na school. Hij ontdekte dat Max alleen naar huis liep en geen vrienden had om mee te spelen. Vinnie begreep dat Max misschien pestte omdat hij zich eenzaam voelde.

De volgende dag vertelde Vinnie dit aan Emma en Lucas. Ze waren verrast. Ze hadden nooit gedacht dat pesten een roep om vriendschap kon zijn.

 

Kracht in eenheid

Emma, Lucas en Vinnie maakten een plan. Ze besloten Max uit te nodigen om samen een grote hut te bouwen. Max was eerst wantrouwig, maar toen hij zag hoeveel plezier ze hadden, begon hij mee te helpen.

Terwijl ze bouwden, begonnen ze te praten. Max vertelde dat hij het moeilijk vond om vrienden te maken en dat hij daarom soms gemeen deed. Emma, Lucas en Vinnie deelden hun eigen angsten en dromen. Ze ontdekten dat ze meer gemeen hadden dan ze dachten.

 

Een nieuwe vriendschap

Samen bouwden ze de mooiste hut in Regenboogland. Max leerde dat het veel leuker was om vrienden te maken dan om te pesten. Emma begon weer te tekenen, Lucas droeg zijn bril met trots, en Vinnie had een nieuwe vriend gevonden.

Ze leerden allemaal een belangrijke les: soms pest iemand omdat hij zich alleen voelt. Door voor elkaar op te komen en te proberen elkaar te begrijpen, kunnen we de wereld een beetje mooier maken.

En zo eindigde een dag in Regenboogland, niet met tranen, maar met lachen, nieuwe vriendschappen en een prachtige hut als symbool van hun eenheid en moed.

 

 

Vragen

 

Vraag 1: Waarom begon Max de andere kinderen te pesten toen hij nieuw was in de klas?

 

Vraag 2: Wat deed Vinnie toen hij zag dat Max alleen was?

 

Vraag 3: Hoe veranderde de houding van Max toen hij werd uitgenodigd om samen een hut te bouwen?

 

Vraag 4: Wat leerden Emma, Lucas, Vinnie en Max over elkaar tijdens het bouwen van de hut?

 

Vraag 5: Wat is de belangrijkste les die de kinderen leerden aan het einde van het verhaal?

 

Vraag 6: Hoe voelden Emma en Lucas zich nadat Max hen begon te pesten en hoe veranderde dit?

 

Vraag 7: Wat symboliseerde de hut die ze samen bouwden?

 

 

Antwoorden

 

Antwoord 1: Max voelde zich alleen en wist niet hoe hij vrienden moest maken. Hij begon te pesten omdat hij niet wist hoe hij anders met de kinderen moest omgaan.

 

Antwoord 2: Vinnie besloot Max te volgen na school en ontdekte dat Max zich eenzaam voelde omdat hij geen vrienden had.

 

Antwoord 3: In het begin was Max wantrouwig, maar toen hij zag hoeveel plezier de anderen hadden, begon hij mee te helpen en voelde hij zich meer betrokken.

 

Antwoord 4: Ze leerden dat ze meer gemeen hadden dan ze dachten en deelden hun angsten en dromen. Dit hielp hen om elkaar beter te begrijpen.

 

Antwoord 5: De belangrijkste les was dat soms iemand pest omdat hij zich alleen voelt. Door voor elkaar op te komen en elkaar te proberen begrijpen, kunnen ze samen de wereld mooier maken.

 

Antwoord 6: Ze voelden zich eerst verdrietig en bang, maar nadat ze Max beter leerden kennen en begrijpen, voelden ze zich gelukkiger en zelfverzekerder.

 

Antwoord 7: De hut symboliseerde hun eenheid, moed en de nieuwe vriendschap die ze samen hadden opgebouwd.