Steun de betrokken kinderen | Voor Scholen

084-8340086

Steun de betrokken kinderen

Alle kinderen die betrokken zijn bij pesten - of ze nu gepest worden, anderen pesten of pesten zien - kunnen worden getroffen. Het is belangrijk om alle betrokken kinderen te ondersteunen om ervoor te zorgen dat het pesten niet doorgaat en de gevolgen kunnen worden geminimaliseerd.

Steun kinderen die gepest worden

  • Luister en concentreer je op het kind . Ontdek wat er aan de hand is en laat zien dat je wilt helpen.  
  • Verzeker het kind dat pesten niet hun schuld is. 
  • Weet dat kinderen die gepest worden misschien moeite hebben om erover te praten . Overweeg hen door te verwijzen naar een schooldecaan, psycholoog of andere geestelijke gezondheidsdienst .
  • Geef advies over wat te doen . Dit kan rollenspel inhouden en nadenken over hoe het kind zou kunnen reageren als het pesten opnieuw voorkomt.

Werk samen om de situatie op te lossen en het gepeste kind te beschermen . Het kind, de ouders en de school of organisatie kunnen allemaal waardevolle inbreng hebben. Het kan helpen om:

  • Vraag het gepeste kind wat er gedaan kan worden om hem of haar een veilig gevoel te geven. Vergeet niet dat wijzigingen in de routine tot een minimum moeten worden beperkt. Hij of zij heeft geen schuld en mag niet worden uitgekozen. Overweeg bijvoorbeeld om de indeling van klaslokalen of bussen voor iedereen te herschikken. Als grotere verhuizingen nodig zijn, zoals het wisselen van klaslokaal of busroutes, mag het gepeste kind niet gedwongen worden om te veranderen.
  • Ontwikkel een spelplan. Zorg voor een open communicatie tussen scholen, organisaties en ouders. Bespreek de stappen die zijn genomen en de beperkingen rond wat kan worden gedaan op basis van beleid en wetten. 

Wees volhardend.  Pesten stopt misschien niet van de ene op de andere dag. Zet u in om het te laten stoppen en steun consequent het gepeste kind.

Vermijd deze fouten

  • Vertel het kind nooit om het pesten te negeren.
  • Geef het kind niet de schuld dat het gepest wordt. Zelfs als hij of zij het pesten heeft uitgelokt, verdient niemand het om gepest te worden.
  • Vertel het kind niet om fysiek terug te vechten tegen het kind dat pest. Het kan ervoor zorgen dat het kind gewond, geschorst of van school gestuurd wordt.
  • Ouders moeten de neiging weerstaan ​​om contact op te nemen met de andere betrokken ouders. Het kan de zaken alleen maar erger maken. School of andere functionarissen kunnen optreden als bemiddelaar tussen ouders. 

Opvolgen. Toon een toewijding om pesten te stoppen. Omdat pesten gedrag is dat zich herhaalt of het potentieel heeft om herhaald te worden, is er consequente inspanning nodig om ervoor te zorgen dat het stopt.

Pak pestgedrag aan

Ouders, schoolpersoneel en organisaties hebben allemaal een rol te spelen.

Zorg ervoor dat het kind weet wat het probleemgedrag is. Jongeren die pesten moeten leren dat hun gedrag verkeerd is en anderen schaadt. 

Laat kinderen zien dat pesten serieus wordt genomen. Vertel het kind rustig dat pesten niet wordt getolereerd. Toon respectvol gedrag bij het aanpakken van het probleem.

Werk samen met het kind om enkele van de redenen waarom hij of zij gepest heeft te begrijpen. Bijvoorbeeld:

  • Soms pesten kinderen om erbij te horen. Deze kinderen kunnen baat hebben bij deelname aan positieve activiteiten. Betrokkenheid bij sport en clubs kan hen in staat stellen leiderschapsrollen op zich te nemen en vrienden te maken zonder de behoefte te voelen om te pesten.
  • Andere keren gedragen kinderen zich omdat er iets anders aan de hand is - problemen thuis, misbruik, stress - in hun leven. Mogelijk zijn ze ook gepest. Deze kinderen hebben mogelijk extra ondersteuning nodig, zoals geestelijke gezondheidszorg .

Gebruik consequenties om les te geven. Gevolgen die te maken hebben met het leren of opbouwen van empathie, kunnen toekomstig pesten helpen voorkomen. Schoolpersoneel moet onthouden dat ze de richtlijnen in hun gedragscode voor studenten en ander beleid moeten volgen bij het ontwikkelen van consequenties en het toewijzen van discipline. Het gepeste kind kan bijvoorbeeld:

  • Leid een klassengesprek over hoe je een goede vriend kunt zijn.
  • Schrijf een verhaal over de gevolgen van pesten of de voordelen van teamwerk.
  • Speel een scenario na of geef een presentatie over het belang van respect voor anderen, de negatieve effecten van roddels of hoe je kunt samenwerken.
  • Doe een project over burgerrechten en pesten.
  • Lees een boek over pesten.
  • Maak posters voor de school over cyberpesten en slim online zijn.

Betrek het gepeste kind bij het goedmaken of herstellen van de situatie. Het doel is om hen te helpen zien hoe hun acties anderen beïnvloeden. Het kind kan bijvoorbeeld:

  • Schrijf een verontschuldigingsbrief aan de leerling die werd gepest.
  • Doe een goede daad voor de persoon die werd gepest of voor anderen in uw gemeenschap.
  • Opruimen, repareren of betalen voor alle eigendommen die ze hebben beschadigd.

Vermijd strategieën die niet werken of negatieve gevolgen hebben.

  • Zero-tolerance of "three strikes, you're out"-strategieën werken niet. Het schorsen of wegsturen van leerlingen die pesten, vermindert het pestgedrag niet. Studenten en docenten zullen minder geneigd zijn om pesten te melden en aan te pakken als schorsing of verwijdering het gevolg is.
  • Conflictoplossing en intercollegiale bemiddeling werken niet bij pesten. Pesten is geen conflict tussen mensen met gelijke macht die dezelfde schuld delen. Het onder ogen zien van degenen die gepest zijn, kan kinderen die gepest zijn nog meer van streek maken.
  • Groepsbehandeling voor studenten die pesten werkt niet. Groepsleden hebben de neiging om pestgedrag bij elkaar te versterken.

Opvolgen. Nadat het pestprobleem is opgelost, ga je door met het zoeken naar manieren om het gepestte kind te helpen begrijpen hoe wat het doet andere mensen beïnvloedt. Prijs bijvoorbeeld vriendelijke daden of praat over wat het betekent om een ​​goede vriend te zijn. 

Steun omstanders die getuige zijn van pesten

Zelfs als kinderen niet worden gepest of anderen pesten, kunnen ze worden beïnvloed door pesten. Als ze pesten zien, weten ze vaak niet wat ze moeten doen om het te stoppen. Ze voelen zich misschien niet veilig om op dit moment in te stappen, maar er zijn veel andere stappen die ze kunnen nemen.