Vormen van Online Pesten | Cyberpesten

084-8340086

Foutmelding

You may not view this site from your current location.

Vormen van Online Pesten | Cyberpesten

Onder (cyber)pesten vallen verschillende gedragingen: beledigen, bedreigen, uitlachen en hinderen in de sociale contacten (met vrienden). Deze gedragingen kunnen enkel zichtbaar zijn voor het slachtoffer, maar het kan ook gebeuren dat ze zich voltrekken voor een groter publiek.  Hieronder vind je een aantal voorbeelden van de verschillende vormen van online pesten/cyberpesten. 
 

Of de pesterijen enkel zichtbaar zijn voor het slachtoffer of ook voor een groter publiek, hangt grotendeels af van het gebruikte medium. Zo zijn er toepassingen (bv. sms, e-mail en instant messaging) die voornamelijk gebruikt worden in een pestcontext om het slachtoffer pestberichten te zenden zonder dat anderen dit kunnen zien. Bij andere toepassingen daarentegen kunnen andere mensen wel gemakkelijk getuige zijn van de pesterijen. Bijvoorbeeld wanneer een pestbericht verschijnt op een publiek profiel in sociale netwerksites (Facebook, Twitter,...), dan impliceert dit quasi automatisch dat een groter publiek betrokken raakt bij het cyberpesten als getuige.

Uit onderzoek blijkt dat vormen van cyberpesten die verspreid geraken onder een groter publiek als veel pijnlijker worden ervaren door het slachtoffer in vergelijking tot cyberpestgevallen die qua publieke verspreiding tussen dader en slachtoffer blijven.

 

Het online pesten kan echt op heel veel manieren gebeuren, er zijn heel veel verschillende soorten van online pesten.

Om deze reden hebben wij een opsomming met links gemaakt zodat je snel kan navigeren naar de informatie waar jij naar op zoek bent.

Navigeer snel naar de juiste plek ► Soorten van online pesten                                  

► Bangalijsten

 Bedreigd of gechanteerd met foto of video

► BN'ers lezen boze tweets voor ... 

► Catfish (lees ook Dating fraude) 5 tips om te zien of profiel Catfish is

► Online Challenges zoals: ♦ Choking game ♦ Blue whale challenge ♦ Momo challenge (kettingbrieven) 

► Chattaal

► Cybersecurity woordenboek

► Dating fraude*

► Deepfake video's en gevaren

► Doxin (publiceren van persoonlijke gegevensg

► Fake social media accounts en fake apps lees ook nepprofielen herkennen en ontmaskeren

► Fake love / loverboy

► Cyberpesten feiten en cijfers

► Gevolgen van cyberpesten

► Ghosting en hoe ga je hier mee om en ► Ghosted (Onlline Love Gone Missing) 

► Grooming en hoe ga je hier als ouders mee om & ► Grooming animatie video voor tieners #Geefjezelfnietbloot & ►  Hulp na grooming 

► Haatcomments op YouTube (NOS Jeugdjournaal)

► Handboek voor haatzaaiers VPRO

► Helpdeskfraude, hoe werkt dat? Bait

► Indentiteitshack  maar er zijn nog weinig manieren om je daartegen te verweren.

► Instagram ► Gehackt ► Meme account ► Spamgroepen ► Nepscouts

► Kinderporno en onthoofdingen via What's app bij jongeren

► Love online Gone Missing (zie Ghosted)

► Meme

► (Naakt)foto of video staat online lees ook ►  Wat kan ik doen als mijn naaktfoto verspreid is? ► Jongeren vaak afgeperst met naaktfoto's

► Nepprofielen herkennen & ontmaskeren

► Online Haat

► Online kinderlokker via TikTok, Snapchat, Instagram (zie ook Grooming) ► Online kinderlokker actief via chatboxen

► Online liefde blijkt fraudeur

► OnlyFans

► Profiel misbruik op social media

► Rapper Snelle en Stop Pesten Nu

► Sayat.me en Ouders schrikken van populaire 'pestapp' Sayat.meBartho Braat zegt: Ik STOP pesten nu

► Sexting en ► Sexting en tieners: wat je als ouder moet weten

► Sextorion zie ook de ► Documentaire over Amanda Todd

► Slut-shaming lees ook ► Victim blaming

► Spamgroepen op Instagram (NOS Jeugdjournaal)

► Strafbaar: Is pesten of cyberpesten strafbaar?

► Submarining

► Victim blaming

► Trolling

► What's app:  Mensen sturen lullige stickers door  (NOS Jeugdjournaal)  Pesten via What's app groepen (NOS Jeugdjournaal) ► What's app fraude herkennen

► YouTube video Kinderen worden vaak uitgescholden en bedreigd (NOS Jeugdjournaal)

► Wraakporno

► Zombie-ing

 

 

Auteur(s):  Sara Bastiaensens - Universiteit Antwerpen