Les idee 321: Filosoferen over pesten | Stop Pesten NU

084-0035994

Foutmelding

You may not view this site from your current location.

Les idee 321: Filosoferen over pesten

Wat is pesten?

Oriëntatie

Uit onderzoek blijkt dat filosoferen bijdraagt aan de sfeer in de klas. Als gespreksleider moet je je ervoor hoeden om zelf jouw mening te geven over pesten.

Voorbereiding

Begin de les met het tekenen van zes poppetjes in oplopende grootte op het (digi)bord

Startvraag

  • Welk poppetje heeft de meeste kans om gepest te worden?
  • Vraag de kinderen (eventueel en groepjes of tweetallen) te bedenken waarom een bepaald poppetje het meest gepest zal worden.
  • Welke redenen hebben jullie bedacht?

Mogelijke vervolgvragen voor een les over wat is pesten?

  • Is pesten hetzelfde als plagen?
  • Is pesten hetzelfde als ruzie maken?
  • Waarom pesten mensen? Waarom pesten kinderen andere kinderen?
  • Kan je iemand pesten zonder dat je dit zelf weet?
  • Wanneer pest je iemand?
  • Moet je iemand kennen om hem te kunnen pesten?
  • Als iemand jou pest, mag je dan terugpesten?
  • Mag pesten soms wel?
  • Zou er een wereld kunnen bestaan waarin niet gepest wordt?
  • Zou er een school kunnen bestaan waar niet gepest wordt?
  • Zijn er mensen die erom vragen om gepest te worden?
  • Pesten dieren elkaar?

Deel de opdracht uit.

Bespreek een aantal vragen uit de opdracht centraal. Vraag door naar de redenen voor de antwoorden die ze geven. Het waarom?

Mogelijk filmmateriaal

SiRE Reclame

Of Kinderen voor kinderen

En

 

Bron